Jak przystało na producenta najbardziej luksusowych samochodów, firma z Igolstadt zaprezentowała kuloodporną wersję nowego wydania Audi A8 Lang. Wersja Security ma długość 5,27 m i rozstaw osi wynoszący 3,12 m sprawia, a to sprawia, że wóz jest reprezentacyjną limuzyną, nie różniącą się na pierwszy rzut oka od wersji seryjnej.
Odporny na kule i granaty
Bazę konstrukcji odmiany Security stanowi Audi Space Frame (ASF) i zmodyfikowana karoseria, składająca się w znacznym stopniu z aluminium. Specjalne elementy konstrukcyjne zwiększające bezpieczeństwo przygotowywane są ręcznie, w warunkach chronionego środowiska produkcyjnego. W klatce bezpieczeństwa zastosowano mocne i odporne materiały – pancerną stal formowaną na gorąco, włókno aramidowe, ceramikę, specjalny stop aluminium i szkło wielowarstwowe. W strefach przejściowych materiały ochronne nakładają się na siebie tak, by zapewnić możliwie najwyższe bezpieczeństwo. Aluminiowe progi zawierają masywne profile balistyczne, zwiększające ochronę przed podłożonymi ładunkami wybuchowymi. Pancerna podłoga została zrobiona ze specjalnego stopu aluminium.
Przeczytaj: TEST Audi A8 Lang V8 4.2 TDI quattro po liftingu: Pierwsza jazda ogromną limuzyną
Pojazd spełnia wymogi klasy odporności balistycznej VR 7, zgodnie z dyrektywą BRV 2009 (skrót BRV oznacza Bullet Resistant Vehicles - odporność pojazdu na ostrzał z broni palnej). Blacha i przeszklenie kabiny wytrzymuje ostrzał amunicji przeciwpancernej stosowanej przez wojska NATO. W niektórych strefach opancerzenie limuzyny spełnia kryteria klasy VR 9 i VR 10. Jego odporność na wybuch zbadano zgodnie z dyrektywą ERV 2010 (Explosion Resistant Vehicles). Audi A8 L Security jest odporne na wojskowe granaty ręczne. Nawet ładunek wybuchowy, określony w zestawie koniecznych testów, nie zagraża życiu pasażerów, co udowodniły przeprowadzone próby. Okna w drzwiach, szybę przednią i tylną wykonano ze specjalnego szkła, które po wewnętrznej stronie pokryte jest warstwą poliwęglanu, łagodzącą skutki wybuchu.
Opcjonalne elementy bezpieczeństwa
Opcją zwiększającą bezpieczeństwo jest system wysiadania awaryjnego w razie zagrożenia. Gdy kierowca lub siedzący obok niego pasażer naciśnie zaplombowany przycisk i pociągnie jedną z wewnętrznych klamek u drzwi, pirotechniczne śruby rozdzielające w zawiasach odłączą drzwi od karoserii – wystarczy je następnie lekko wypchnąć na zewnątrz. Na liście opcji znajduje się też system gaszenia ognia, aktywowany przyciskiem lub za pomocą czujnika ciepła. Środek gaśniczy z dwóch pojemników zamontowanych w bagażniku wypływa rurami pod spodem pojazdu. Dysze wtryskują go do wnęk kół, na podwozie, na bak i do komory silnika.
Zobacz też: Audi RS5 Cabriolet 4.2 FSI V8: TEST cichociemnego bandziora od SuperAuto24.pl
System awaryjnej wentylacji to dwie butle ciśnieniowe, które znajdują się w chronionej strefie. Po naciśnięciu właściwego przycisku, system zaopatruje wnętrze w świeże powietrze do oddychania, wydostające się przez specjalne otwory. W większości przypadków powietrze tłoczone jest na tyle długo, by przejechać przez niebezpieczny teren lub go opuścić. System wytwarza nadciśnienie we wnętrzu samochodu, zapobiegając w ten sposób wnikaniu szkodliwych gazów. Kolejna opcja to zapłon bezpieczeństwa. Silnik można odpalić zdalnie z odległości. Jeszcze inne opcje to: selektywna blokada drzwi, wyciąg dymu z wnętrza, diodowa sygnalizacja do jazdy w konwoju, maszt do proporczyków, światła ostrzegawcze, syrena, rejestrator samochodowy, czy dodatkowa kamera z tyłu pojazdu.
Odpowiednia moc silnika
Audi A8 L Security dostępne jest z jednym z dwóch silników. Pierwszy podwójnie turbodoładowany 4.0 V8 TFSI generuje 435 KM, czyli o 15 KM więcej niż dotychczas. Maksymalny moment obrotowy o wartości 600 Nm jest osiągany w zakresie od 1500 do 5000 obr./min. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 7,5 sekundy. W12 o pojemności 6299 cm3 to druga dwunastocylindrowa jednostka napędowa w układzie wolnossącym. Dzięki mocy 500 KM i momentowi obrotowemu 625 Nm, rozpędzenie opancerzonej limuzyny ze startu zatrzymanego do 100 km/h trwa 7,1 sekundy. Prędkość maksymalną ograniczono do 210 km/h.
W obu silnikach, za przenoszenie napędu odpowiada ośmiostopniowa przekładnia automatyczna tiptronic, charakteryzująca się wyjątkową długością poszczególnych biegów. Skrzynią można sterować elektronicznie za pomocą dźwigni zmiany biegów lub manetek przy kierownicy. Siły napędowe przenosi stały napęd na cztery koła quattro. W wersji podstawowej pracuje w sposób sportowy, przenosząc większość momentu na oś tylną, a w razie potrzeby na oś o lepszej trakcji.
Sprawdź: TEST długodystansowy: Audi Q5 2.0 TDI S-tronic kontra 3.0 V6 TFSI tiptronic
Podwozie, układ hamulcowy i elektroniczne systemy regulacji dostosowano specjalnie do zwiększonego ciężaru. Zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension wraz z regulowanym systemem amortyzacji zintegrowane jest z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Wspomaganie układu kierowniczego posiada efektywny napęd elektromagnetyczny. Koła to kute felgi o średnicy 19 cali, a opony mają rzadko spotykany rozmiar 255/720 i indeks obciążenia R 117. Pierścienie z tworzywa sztucznego, zamontowane na felgach, umożliwiają pokonanie odcinka 80 km na przebitych lub przestrzelonych oponach. Bezpośrednio działający system kontroli ciśnienia w oponach, to także element wyposażenia seryjnego.
Komunikacja to podstawa
Centralną częścią A8 L Security jest tzw. skrzynia komunikacyjna w bagażniku, która została dodatkowo opancerzona. Poza sterownikami elektroniki pokładowej zawiera ona dodatkowy akumulator. Element wyposażenia seryjnego to także interkom, za pośrednictwem którego pasażerowie mogą porozumiewać się ze światem zewnętrznym, także przy zamkniętych oknach. Interkom wykorzystuje głośniki w osłonie chłodnicy Singleframe oraz mikrofony we wnętrzu i na zewnątrz pojazdu.
Biorąc pod uwagę systemy multimedialne, limuzyna oferuje dostęp do internetu dzięki systemowi Audi connect z telefonem pokładowym. Kierowcy umożliwia on korzystanie w samochodzie ze zindywidualizowanych usług online, a pasażerowie mogą podłączyć swoje przenośne urządzenia do zintegrowanego punktu dostępu Hotspot (WLAN).
Nowe Audi A8 L Security jest już dostępne w ofercie. Dostawy do klientów rozpoczną się w trzecim kwartale 2014 roku. Audi przy tym zapewnia specjalny trening dla kierowców i użytkowników pojazdu. Co ciekawe całość wyposażona w stały napęd na cztery koła quattro, jest najlżejszą luksusową limuzyną w segmencie samochodów opancerzonych na rynku.