Stylistyka zewnętrzna wszystkich nowych Audi zapiera dech w piersiach. Smukłe linie, ostre kształty, delikatność połączona z masywnością. RS 5 Sportback już samym wyglądem obiecuje niesamowite wrażenia z jazdy. Zwiększony rozstaw osi, krótkie zwisy i długa, wypukła maska silnika, podkreślają dynamiczny charakter modelu. Wizualnym wyróżnikiem są poszerzone o 15 mm nadkola.
Przód Audi RS 5 Sportback to szeroka i płaska osłona chłodnicy Singleframe, masywne wloty powietrza z kratownicą o charakterystycznej dla modeli typu RS strukturze plastra miodu oraz przedni spoiler z napisem quattro. Czarne wstawki optycznie jeszcze bardziej poszerzają sportowe gran coupe.
Zobacz: Audi RS4 Avant - czwarte wcielenie ikony RS
Z tyłu znajdziemy charakterystyczny dla modeli RS dyfuzor, układ wydechowy z owalnymi końcówkami rur wydechowych oraz spojler zamontowany na klapie bagażnika. Standardowo, model RS 5 Sportback jeździ na kołach 19-calowych, a felgi 20-calowe są dostępne w opcji.
Sportowa elegancja
Wnętrze nowego Audi RS 5 Sportback utrzymane jest w czarnej kolorystyce. 480-litrowy bagażnik jest dość ustawny, a wejście do niego ma dokładnie metr szerokości. Po złożeniu oparć tylnych siedzeń, pojemność bagażnika wzrasta do 1300 l.
W środku znalazły się sportowe fotele RS ze skóry Feinnappa oraz spłaszczona u dołu skórzana sportowa kierownica. Pojawiło się także wiele wstawek stylistycznych pakietu RS – czerwone szwy na kierownicy i dźwigni zmiany biegów, pasy bezpieczeństwa z czerwonymi brzegami oraz dywaniki z logo RS. Ekskluzywnym kolorem lakieru oferowanym przez Audi Sport dla modelu RS 5 Sportback, jest metaliczna zieleń Sonoma.
Mocny nie tylko na papierze
Pod maską znalazł się silnik 2.9 TFSI V6 biturbo. Jego moc wynosi 444 KM, a maksymalny moment obrotowy 600 Nm dostępny jest w szerokim przedziale 1900-5000 obr./min. Od 0 do 100 km/h Audi RS 5 Sportback przyspiesza w 3,9 sekundy. Każda z dwóch turbosprężarek jest przyporządkowana jednemu rzędowi cylindrów i wytwarza ciśnienie ładowania do 1,5 bara. Podobnie jak we wszystkich nowych silnikach Audi V6 i V8, sprężarki są zamontowane pomiędzy rozwidlonymi pod kątem 90° rzędami cylindrów, na skutek tego strona wydechowa głowic cylindrów znajduje się wewnątrz rozwidlenia cylindrów, a strona ssąca po zewnętrznej ich stronie. Taka koncepcja pozwala na kompaktową konstrukcję i wytyczenie krótkich dróg dolotowych z minimalnymi stratami wskutek przepływu.
Zobacz TEST: Audi RS6 - kombi z idealnego świata
Silnik zestrojono z ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów tiptronic, która przenosi moment obrotowy do stałego napędu na cztery koła quattro z międzyosiowym mechanizmem różnicowym. Dyferencjał asymetrycznie, w stosunku 40:60, rozdziela siły napędowe między osiami. Gdy dochodzi do poślizgu koła jednej z osi, większa część momentu obrotowego błyskawicznie przenoszona jest na drugą oś – do 85% momentu może trafić na oś przednią, a do 70% na oś tylną. Opcjonalny sportowy mechanizm różnicowy rozdziela moment między kołami osi tylnej.
Pięciowahaczowe zawieszenie, montowane jest zarówno z przodu jak i z tyłu pojazdu. Standardowe sportowe podwozie RS sprawia, że RS 5 Sportback jest zawieszony 7 mm niżej niż "zwykłe" S5 Sportback.
Mimo tych wszystkich bardzo obiecujących aspektów, raczej nie zobaczymy modelu RS5 Sportback w Europie. Sportowe czterodrzwiowe coupe zastąpi w USA obecną generację RS4. Póki co mało prawdopodobne jest, że model ten będzie dostępny też na naszym rynku.