Po blisko 8 latach obecności na rynku drugiej generacji BMW serii 1, przyszedł czas, by na jej miejscu pojawił się następca. Całkowicie zmodernizowane nadwozie, które swoimi kształtami mocno przypomina swoich większych braci tj. BMW X2 czy w pewnym stopniu BMW serii 3, jest dla inżynierów i co najważniejsze klientów marki z Monachium, czymś zupełnie nowym.
Zobacz: Nowe BMW X6 zaprezentowane. Jeszcze większe i jeszcze bardziej ostentacyjne - GALERIA
Do tej pory mieliśmy do czynienia ze stosunkowo długa maską i ściśniętą "budą". W przypadku trzeciej generacji kompaktowego hatchbacka trochę się pozmieniało. Całość urosła w oczach, a proporcje nadwozia są znacznie lepiej rozłożone. Z przodu klasycznie pojawił się duży podzielony grill, czy jak mawiają fascynaci "nerki" oraz ostro narysowane reflektory. Linia boczna bardziej przypomina typowe nadwozie dla hatchbacka segmentu C, niż kiedykolwiek wcześniej
Sprawdź: Quiz o BMW. Jak dużo wiesz o bawarskiej marce?
Z tyłu z kolei nowa "jedynka" nie przypomina innych modeli w takim stopniu. Z jednej strony pas tylny jest trochę podobny do BMW serii 3, a z drugiej niepodobny do niczego. Nie zmienia to jednak faktu, że z LED-owymi światłami w połączeniu z czarnym dyfuzorem i dwiema końcówkami układu wydechowego w wersji M135i auto prezentuje się naprawdę groźnie.
Nowa bryła nadwozia to także więcej przestrzeni w kabinie. Odczują to pasażerowie w tylnym rzędzie, którzy dostali całe 19 mm więcej miejsca nad głową, 33 mm więcej miejsca na nogi i 13 mm więcej miejsca na łokcie. Ponadto nowa generacja względem swojego poprzednika ma 20 l więcej przestrzeni bagażowej, a po złożeniu tylnych siedzeń wartość z 380 l może wzrosnąć aż do 1200 l.
Na początku w ofercie pojawią się trzy jednostki wysokoprężne oraz dwie benzynowe. Wśród tych pierwszych zagoszczą te najbardziej popularne o oznaczeniach 116d, 118d i 120d z napędem xDrive. Z kolei na liście dostępnych jednostek benzynowych znajdą się te o oznaczeniu 118i oraz najmocniejsza ze wszystkich M135i xDrive. Wariant z literą "M" jest wyposażony w 4-cylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 2-litrów, którego maksymalna moc wynosi 306 KM. We współpracy z superszybką skrzynią automatyczną i napędem na wszystkie koła czas do setki wyniesie 4,8 sekundy. To właśnie ta usportowiona odmiana będzie bezpośrednim rywalem Mercedesa-AMG A 35 czy Audi S3 - zarówno pod względem osiągów, jak i cen.
Model | Silnik | Skrzynia | Napęd | Moc | 0-100 km/h | Cena |
BMW serii 1 M135i | 2.0 R4 | AT8 Steptronic | xDrive | 306 KM & 450 Nm | 4,8 s | od 192 900 zł |
Mercedes-AMG A 35 | 2.0 R4 | AT7 7G-TRONIC | 4MATIC | 306 KM & 400 Nm | 4,7 s | od 189 900 zł |
Audi S3 Sportback | 2.0 R4 | AT7 S-tronic | quattro | 300 KM & 400 Nm | 4,8 s | od 189 200 zł |
Bardziej przyziemne warianty, jak 116d, 118d i 118i domyślnie będą sprzedawane z 6-stopniowym manualem, natomiast wyłącznie w wersjach 116d i 118i opcjonalnie zagości 7-stopniowy automat. W wariantach 118d i 120d xDrive za dopłatą znajdzie się już 8-stopniowa skrzynia automatyczna. Topowa odmiana z kolei będzie dostępna wyłącznie ze sportową skrzynią automatyczną Steptronic o 8 przełożeniach. W przyszłości oferta najmniejszego w gamie spalinowego hatchbacka zostanie uzupełniona o jednostki 120i, 125i i być może 130i oraz diesla z podwójnym doładowaniem pod oznaczeniem 125d. Poza nowymi rozwiązaniami trzecia generacja BMW serii 1 to także większe bezpieczeństwo.
Przeczytaj także: Napęd na przód czy na tył? Szukamy sportu w BMW 330i i Volvo S60 T5 - TEST
Potwierdza to lista systemów bezpieczeństwa, które obowiązkowo znajdą się w każdym egzemplarzu. Są to m.in system ostrzegający przed pieszymi i kolizją, system miejskiego hamowania awaryjnego, asystent pasa ruchu, aktywny tempomat czy ostrzeżenie przed kolizją z tyłu. W dodatku auto będzie można doposażyć w system mierzący odległość podczas parkowania, kamera cofania oraz asystent parkowania.
Sprawdź POLSKI CENNIK nowego BMW serii 1:
Model | Silnik | Skrzynia | Napęd | Moc | Cena |
116d | 1.5, R3 | 6MT | Na przód | 116 KM | od 113 500 zł |
118i | 1.5, R3 | 6MT | Na przód | 150 KM | od 105 900 zł |
118d | 2.0, R4 | 6MT | na przód | 150 KM | od 123 400 zł |
120d | 2.0, R4 | 8AT | xDrive | 190 KM | od 146 800 zł |
M135i | 2.0 R4 | 8AT | xDrive | 306 KM | od 192 900 zł |