Od 26 czerwca 2020 roku można składać wnioski o dofinansowanie zakupu lub leasingu elektrycznych pojazdów dostawczych (kategoria N1) w ramach programu "eVan". Dotacja Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej może wynieść nawet 30 proc. kosztów kwalifikowanych – maksymalnie 70 tys. zł. Wnioski można składać do 31 lipca 2020 r. lub do wyczerpania puli środków. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj - KLIKNIJ i SPRAWDŹ. Okres kwalifikowania kosztów trwa do końca 2023 roku.
W programie eVan nie ma górnej granicy ceny zakupu pojazdu, dlatego też furgony eVito i eSprinter mogą zostać objęte dotacją, której wielkość zbliża koszt zakupu elektrycznych pojazdów do ceny modeli z tradycyjnym napędem. Warto przy tym zauważyć, że całkowite koszty użytkowania eVito o mocy 116 KM i Vito 111 CDI po uwzględnieniu dopłaty państwowej zrównują się już po 1-2 latach użytkowania pojazdu. Dowiódł tego projekt badawczy TCO (Total Cost Ownership), przeprowadzony w drugiej połowie 2019 roku przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych oraz Mercedes-Benz Polska i innymi partnerami.
Dowiedz się: Dopłaty do aut elektrycznych. Do kiedy nabór wniosków do programów "Zielony samochód", "eVAN" i "Koliber"
Start eVito i eSprintera na polskich drogach ze wsparciem finansowym państwa sprawia, że komercyjne pojazdy elektryczne stają się łatwiej dostępne dla większej liczby przedsiębiorców i są realną alternatywą dla tradycyjnych napędów, oferując ponadto szereg dodatkowych udogodnień związanych z poruszaniem się po miastach: np. bezpłatne parkowanie, jazda po bus pasach. W wielu branżach znaczenie też będzie miał prestiż i wizerunek firmy dbającej o środowisko.
Mercedes-Benz eVito wyceniony w Polsce od 189 943 zł netto, to pierwszy van Mercedesa dostępny w wersji całkowicie elektrycznej – zadebiutował na świecie jesienią 2018 roku. Dla tego auta najbardziej naturalnym miejscem do poruszania się jest miasto i tereny podmiejskie. Bateria o mocy 41 kWh zapewnia zasięg około 150 kilometrów i nawet w niekorzystnych warunkach – przy niskiej temperaturze i dużym obciążeniu, kierowca nadal ma do dyspozycji 100 kilometrów. Aby uzyskać pełny zasięg potrzeba 6 godzin ładowania.
Przeczytaj również: Mercedes-Benz EQV w Polsce. Ile kosztuje elektryczny van dla rodziny i firmy?
Napęd eVito generuje 85 kW i maksymalny moment obrotowy wynoszący 295 Nm. Maksymalna prędkość może być uzależniona od zastosowania. W mieście maksymalna standardowa prędkość 80 km/h oszczędza energię i zwiększa zasięg. Z kolei w zastosowaniach podmiejskich eVito można zamówić z opcjonalnym ogranicznikiem prędkości do 100 km/h, a nawet 120 km/h.
Średniej wielkości elektryczny van jest dostępny w dwóch rozstawach osi. Wersja podstawowa to 5140 mm, co odpowiada mocy konwencjonalnie napędzanego Vito. Najdłuższa wersja ma 5370 mm. Obie długości, w zależności od wybranego wyposażenia, mogą pomieścić nawet ponad 1000 kg ładunku. Maksymalna masa całkowita pojazdu wynosi 3200 kg. Umieszczenie akumulatorów pod podłogą zapewnia również dużą elastyczność przestrzeni przy objętości ładunku od 6,0 do 6,6 m3.
Mercedes-Benz eSprinter wyceniony w Polsce od 233 143 zł netto, to duży pojazd dostawczy w wersji elektrycznej. Model zadebiutował na świecie na początku 2019 roku jako furgon z wysokim dachem i DMC 3500 kg. Mercedes eSprinter ma identyczną przestrzeń ładunkową jak model napędzany tradycyjnie – 11 m3, dzięki czemu jest tak samo wszechstronny i funkcjonalny. Z czterema akumulatorami o mocy 55 kWh jego zasięg wynosi około 150 kilometrów przy maksymalnej ładowności prawie 900 kilogramów.
Testowaliśmy: Mercedes-Benz Sprinter Furgon 2.2 CDI 163 KM RWD: wysokiej klasy wół roboczy - TEST, OPINIA
Druga opcja pozwala klientom ustawić inaczej priorytety: trzy zespoły akumulatorowe o mocy 35 kWh zapewniają zasięg około 115 km, ale w zamian maksymalna ładowność wzrasta o około 150 kilogramów do około 1040 kg. Zintegrowana funkcja szybkiego ładowania zapewnia większą elastyczność; prądem stałym, o odpowiedniej mocy, akumulator można uzupełnić od 10 do 80 procent naładowania w ciągu zaledwie 30 minut.
Podobnie jak w przypadku podstawowego silnika wysokoprężnego, napęd elektryczny w eSprinterze wytwarza 85 kW i maksymalny moment obrotowy wynoszący 295 Nm. Tak jak w przypadku eVito maksymalna prędkość może być skonfigurowana w zależności od charakteru użytkowania – od 80 km/h do 120 km/h.