Nowe paliwo E10 na stacjach od 2024 roku
Rząd zajął się właśnie ustawą dotyczącego wprowadzenia nowego rodzaju paliwa na polskich stacjach benzynowych. Benzyna o oznaczeniu E10 ma popłynąć z dystrybutorów od 2024 roku. To paliwo jest dostępne na wielu rynkach, m.in. u naszych zachodnich sąsiadów. Niemieccy kierowcy nie tankują go jednak szczególnie chętnie, bo podwyższony udział biokomponentów ma tak zalety, jak i sporo wad. Co to za paliwo E10?
Polecany artykuł:
Benzyna E10 od 2024 roku na polskich stacjach
Ten rodzaj paliwa zawiera nieco więcej biokomponentów. Liczba 10 oznacza 10-procentowy udział bioetanolu - to więcej niż w benzynie E5, sprzedawanej obecnie na polskich stacjach. Z czym wiąże się zwiększony udział biokomponentów? Spalanie tego paliwa pozwala zmniejszyć emisję CO2, ale niższa kaloryczność psuje dynamikę i zwiększa zużycie paliwa. Choć mówimy tu o kilkuprocentowych różnicach względem benzyny E5, przeciwnicy bardziej przyjaznej dla środowiska E10 mówią również o niszczycielskim wpływie tego paliwa na silniki. Ile w tym prawdy?
Czy benzyna E10 szkodzi silnikowi?
Zwiększony udział biokomponentów sprawia, że nie każdy samochód może poruszać się na tym paliwie. Zawartość bioetanolu nie służy gumowym elementom układu paliwowego, a zwiększone zużycie może dotyczyć również aluminiowych elementów silnika. W praktyce, kierowcy większości współczesnych aut (produkowanych po 2000 roku) nie powinni się tym martwić - producenci wszystkich nowych aut dopuszczają jazdę na paliwie E10 z nielicznymi, choć istotnymi wyjątkami. Na baczności powinni mieć się właściciele aut z koncernu Volkswagena, którzy jeżdżą autami napędzanymi popularnym silnikiem.
Te auta nie powinny jeździć na paliwie E10
Lista samochodów, które nie powinny jeździć na nowym paliwie E10 jest regularnie publikowana i aktualizowana przez ACEA - Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów. Warto zwrócić uwagę, że wśród wyjątków, czyli aut, które nie mogą poruszać się na benzynie E10 są Volkswageny, Seaty i Audi napędzane jednostkami 2.0 FSI, 1.6 FSI. Wśród popularnych aut, do których nie możemy zatankować E10 znalazły się również auta z silnikami 2.2 Z22YH czyli Ople Vectra, Signum i Zafira. Stosowania paliwa E10 w kilku modelach nie zaleca również Renault - nieprzystosowane do tego rodzaju paliwa są modele Laguna, Vel Satis, Avantime czy Espace z turobodoładowanymi silnikami o oznaczeniu F4RT.