Nowe Porsche Cayenne Turbo: więcej genów 911 w SUV-ie

2017-09-13 8:40

Porsche Cayenne Turbo w zupełnie nowym topowym wariancie świętuje swój globalny debiut. Trzecia generacja podnosi poprzeczkę osiągów w swoim segmencie i jest gwarancją sportowych doznań. SUV napędzany 4-litrowym silnikiem V8 biturbo osiągającym moc 550 KM, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,1 s (3,9 s z pakietem Sport Chrono), a jego prędkość maksymalna wynosi 286 km/h.

Jeszcze lepsza niż w poprzedniku dynamika jazdy opiera się na połączeniu innowacyjnych rozwiązań, takich jak aktywna aerodynamika obejmująca spojler dachowy, aktywne trójkomorowe zawieszenie pneumatyczne, mieszane ogumienie oraz nowe, wysokowydajne hamulce. Z opcjami takimi jak skrętna tylna oś czy elektryczny system stabilizacji przechyłów korzystający z 48 woltowej instalacji elektrycznej, nowe Cayenne Turbo oferuje charakterystykę prowadzenia na poziomie rasowego auta sportowego.

Adaptacyjny spojler dachowy

Wersja Turbo ma bardziej wyostrzony design w porównaniu z podstawową wersją Cayenne. Inny jest przedni pas dodający charakteru z wyrazistymi podwójnymi modułami przednich świateł. W profilu uwagę zwracają seryjne 21-calowe obręcze Turbo oraz poszerzone nadkola z lakierowanymi osłonami. Znak rozpoznawczy tylnej partii nadwozia stanowią przeznaczone dla wersji Turbo podwójne końcówki układu wydechowego.

Przeczytaj też: Debiut trzeciej generacji Porsche Cayenne

Nowość to adaptacyjny spojler dachowy, należący do pakietu aktywnej aerodynamiki. Zależnie od swojej pozycji, spojler optymalizuje efektywność, zwiększa siłę docisku tylnej osi albo, w pozycji hamulca aerodynamicznego, skraca drogę hamowania ze znacznych prędkości. Przy pełnym hamowaniu z 250 km/h SUV zatrzymuje się na dystansie nawet o 2 m krótszym. W ten sposób aerodynamika uzupełnia działanie nowych, wysokowydajnych hamulców Porsche Surface Coated Brake (PSCB), które standardowo odpowiadają za wytracanie prędkości. Topowym układem hamulcowym w ofercie pozostaje opcjonalny system Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB).

Większy ładunek sportu ma także kabina. Kierowca i pasażer z przodu mają do dyspozycji sportowe fotele o 18-zakresowej regulacji. Nowością odwołującą się do modelu 911 są zintegrowane zagłówki. Wszystkie siedzenia oraz wielofunkcyjna sportowa kierownica, zaprojektowana specjalnie do modelu Turbo, standardowo oferują funkcję podgrzewania. Kokpit jest w pełni skomunikowany ze światem zewnętrznym. Niemal wszystkie funkcje auta mogą być prezentowane i obsługiwane za pośrednictwem ekranu o wysokiej rozdzielczości oraz paneli dotykowych. W standardzie montowany jest system nagłośnienia BOSE® Surround Sound System o mocy 710 watów.

Silnik V8 biturbo o mocy 550 KM

Sercem nowego Cayenne Turbo jest nowy, 4-litrowy silnik V8 biturbo o mocy 550 KM i 770 Nm maksymalnego momentu obrotowego. To o 30 KM oraz o 20 Nm więcej niż w poprzedniku. Nowa 8-stopniowa przekładnia Tiptronic S łączy się z aktywnym napędem na obie osie Porsche Traction Management (PTM). Najnowsze Cayenne Turbo przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,1 s (3,9 s z pakietem Sport Chrono), a jego prędkość maksymalna wynosi 286 km/h. Charakterystyczną cechą nowych generacji jednostek są turbosprężarki umieszczone pomiędzy rozwidlonymi głowicami (tzw. centralny układ turbo). Skrócenie odległości dzielącej komory spalania i turbosprężarki oznacza, że silnik wyjątkowo spontanicznie reaguje na gaz, a centralny układ turbo pozwala generować znacznie wyższą moc. Jednocześnie umożliwia niższe zamocowanie silnika, a to pozytywnie wpływa na dynamikę jazdy – gdy środek ciężkości znajduje się bliżej podłoża, rośnie precyzja pokonywania zakrętów.

Aktywne podwozie

Nowe, lekkie podwozie Cayenne Turbo łączy walory trzech różnych światów: precyzję auta sportowego, komfort limuzyny i zdolności samochodu terenowego. Zakres jego możliwości poszerza szczególnie połączenie nowego trójkomorowego zawieszenia pneumatycznego z systemem PASM z aktywnymi amortyzatorami. Koncepcja nowego, mieszanego ogumienia – standardowo w rozmiarze 285/40 z przodu i 315/35 z tyłu – wywodzi się z konstrukcji samochodu sportowego i owocuje jeszcze lepszymi przyspieszeniami poprzecznymi oraz wzdłużnymi. Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne wykorzystuje trzy kolumny powietrzne na każdą kolumnę – w efekcie może odwzorowywać zróżnicowaną sztywność sprężyn. Z sześcioma wysokościami zawieszenia do wyboru można ręcznie dopasować prześwit do aktualnych warunków terenowych. Prześwit zmienia się też automatycznie, przy wyborze jednego z pięciu dostępnych programów jazdy po utwardzonych i nieutwardzonych drogach.

Sprawdź: Porsche 911 GT3 Touring: sprinter w mokasynach

Wyposażone w opcjonalną tylną oś skrętną, elektryczną stabilizację przechyłów Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) połączoną z 48-woltową instalacją elektryczną oraz układ Porsche Torque Vectoring Plus (PTV+), nowe Cayenne Turbo zapewnia dynamikę jazdy godną rasowego auta sportowego. Równocześnie rośnie poziom komfortu oraz codzienna użyteczność w zakresie parkowania i manewrowania.

Nowe Cayenne Turbo można już zamawiać w Polsce. Auto kosztuje od 676 920 zł. Rynkową premierę w Europie zaplanowano na koniec 2017 roku.