Nowe przepisy dla kierowców od 1 listopada
We wtorek 1 listopada 2022 roku polskich kierowców, którzy w kraju i poza jego granicami wykonują zlecenia dla norweskich przedsiębiorstw, zaczną obowiązywać zasady nowego Pakietu Mobilności, który został wdrożony w życie przez Norweskie Ministerstwo Transportu. W wyniku nowelizacji przepisów zmieni się czas pracy i odpoczynku, a także sposób wynagradzania kierowców. Co dokładnie się zmieni?
Zmiany w czasie pracy i odpoczynku
Po 1 listopada norweskie firmy transportowe umożliwią swoim podopiecznym powrót do domu na co najmniej tydzień, w okresie czterech tygodni. Na dodatek kierowcy nie będą mogli spędzać 7 dni odpoczynku w swoim aucie, a wynagrodzenie nie będzie zależne od tego, jak szybko uporali się z dostarczeniem transportu. Jak podaje portal MojaNorwegia, w nowym pakiecie dowiadujemy się również, że pojazd będzie musiał wrócić do kraju siedziby raz na osiem tygodni, a po dozwolonych trzech zleceniach, w ciągu siedmiu dni będzie obowiązywał czterodniowy „okres zamrożenia”.
Licencje i tachografy w pojazdach o masie od 2,5 tony
W nowych zapisach Ministerstwa Transportu pojawił się również zapis o korzystania z tachografów. Teraz urządzenie mierzące czas pracy i odpoczynku będzie musiało się pojawić w każdym samochodzie dostawczym o masie 2,5-3,5 tony jeżdżącym w transporcie międzynarodowym. Ostatnim istotnym punktem jest nakaz posiadania licencji na przewozy międzynarodowe. Chcąc zdobyć takie zezwolenie kierowca musi spełniać wymagania dotyczące kompetencji, finansów czy reputacji.