Toyota w 2017 roku rozpocznie wprowadzanie na rynek nowych napędów i przekładni oraz udoskonalonych napędów hybrydowych. Wszystkie te elementy zostały opracowane w technologii Toyota New Global Architecture (platforma TNGA), które zapewnią większą moc, wyraźnie lepsze osiągi i dynamikę jednostek napędowych, przy dalszym ograniczaniu zużycia paliwa. Toyota zakłada, że do 2021 roku w nowe napędy zostanie wyposażone co najmniej 60% samochodów Toyoty i Lexusa sprzedawanych w Europie, Japonii, Chinach i Stanach Zjednoczonych.
Nowy silnik benzynowy 2.5 R4
Nowa linia silników spalinowych o nazwie Dynamic Force Engines wyróżnia się większą dynamiką, lepszą elastycznością i niskim zużyciem paliwa. Jednostki te zostały zaprojektowane od podstaw. Silniki będą wykorzystywały technologię szybkiego spalania i inteligentny system zmiennych faz rozrządu. Nowa 2.5-litrowa jednostka benzynowa ma najlepszą na świecie wydajność cieplną, która sięga 40 procent w konwencjonalnych samochodach spalinowych i 41 procent, gdy silnik stanowi element napędu hybrydowego. Udało się to osiągnąć m.in. dzięki ograniczeniom strat energii w systemach chłodzenia i układzie wydechowym.
Nowe automatyczne skrzynie biegów
Nowe 8- i 10-biegowe automatyczne skrzynie biegów (Direct Shift-8AT i Direct Shift-10AT) zostały tak zaprojektowane, żeby zwiększyć ich wydajność do jednego z najwyższych poziomów na świecie i zminimalizować straty energii. Nowe przekładnie są bardziej kompaktowe i lżejsze od dotychczas używanych, zmniejszają przy tym zapotrzebowanie samochodu na paliwo. Niższy środek ciężkości przyczynia się do większej stabilności prowadzenia. Przekładnie reagują na przyspieszanie szybko i płynnie, zwiększając komfort jazdy.
Przeczytaj: TEST Toyota C-HR 1.8 Hybrid: narodziny nowego hitu
W przypadku Direct Shift-10AT zostało zracjonalizowane wykorzystanie każdego biegu, w szczególności w zakresie niewielkich i średnich prędkości. Wynikiem tego jest szybka i płynna zmiana biegów. Przekładnie Direct Shift charakteryzują się jednym z najlepszych wyników na świecie pod względem szybkości zmiany przełożeń.
Multistage Toyota Hybrid System II (THS-II)
W napędzie hybrydowym 1.8 zastosowanym w Priusie 4. generacji z sukcesem zastosowano technologie ograniczające wielkość i masę komponentów oraz straty energii. W następnym kroku Toyota udoskonaliła napęd hybrydowy oparty na 2.5-litrowym silniku benzynowym i stworzyła nowy układ Multistage THS II dla samochodów z tylnym napędem. Multistage THS II korzysta z tych samych rozwiązań, które pozwoliły ograniczyć wielkość układu i straty energii w nowym Priusie, zapewniając jeszcze lepsze osiągi i wyższą wydajność cieplną niż rozwiązanie obecne na rynku. Napęd hybrydowy 2.5 l w architekturze TNGA oznacza także lepsze przyspieszenie w pełnym zakresie prędkości oraz niższe zużycie paliwa przy dużych prędkościach.
Udoskonalony został także układ hybrydowy plug-in. System dwóch trybów jazdy pozwala wykorzystać drugi silnik elektryczny, który pełnił dotąd jedynie funkcję generatora, jako dodatkowe źródło mocy, zarówno w trybie hybrydowym, jak i elektrycznym. W nowym układzie hybrydowym plug-in zastosowano akumulator litowo-jonowy o większej pojemności, która zwiększy zasięg samochodu w trybie elektrycznym do co najmniej 60 km.
Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku