Nowe układy napędowe Toyoty. Mocna hybryda i nowa skrzynia CVT

2018-02-28 11:34

Toyota opracowała nowe układy napędowe w technologii Toyota New Global Architecture (TNGA). Do końca 2023 zostaną one zainstalowane w około 80% pojazdów sprzedawanych w Japonii, Stanach Zjednoczonych, Europie i Chinach. Dzięki temu ilość CO2 emitowanego przez samochody Toyoty zmniejszy się o 18%.

Toyota przedstawiła szereg nowych rozwiązań opartych na platformie TNGA, które zapewnią samochodom dobre osiągi i parametry ekonomiczne. Są to pierwsza w świecie bezstopniowa przekładnia z dodatkowym przełożeniem (Direct Shift CVT), nowo opracowana 6-stopniowa przekładnia manualna, benzynowy silnik 2.0 l (występujący także jako wariant hybrydowy) oraz nowe układy napędu na cztery koła (4WD).

Direct Shift-CVT – nowy rodzaj przekładni bezstopniowej

Nowa bezstopniowa przekładnia jest pierwszą na świecie skrzynią CVT wyposażoną w dodatkowe przełożenie. Efektem jest poprawiona sprawność przy niskich prędkościach, bezpośrednia reakcja na wciskanie pedału przyspieszenia przy ruszaniu oraz zmniejszone zużycie paliwa. Podczas ruszania wykorzystywana jest dodatkowa przekładnia, która zapewnia dynamiczne przyspieszenie. Nowe rozwiązanie zmniejszyło straty mechaniczne, rozszerzyło zakres przełożeń i poprawiło ich dobór w zależności od sytuacji. W efekcie uzyskano wzrost osiągów i komfortu prowadzenia przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa o 6% w stosunku do dotychczasowej przekładni.

Zobacz: Toyota buduje własny tor Nurburgring!

Nowa 6-stopniowa przekładnia manualna (6MT)

W odpowiedzi na potrzeby rynku, Toyota opracowała nową skrzynię manualną. Jest ona o 7 kg lżejsza i o 24 mm krótsza od dotychczasowej jednostki, dzięki czemu jest jedną z najmniejszych przekładni w swojej klasie. Małe wymiary i masa oraz należąca do najwyższych na rynku sprawność przyczyniają się do zmniejszenia zużycia paliwa.

Nowy silnik Dynamic Force Engine z bezpośrednim wtryskiem paliwa

Dwulitrowy, czterocylindrowy silnik Toyota Dynamic Force Engine wykorzystuje sterowanie zmiennymi fazami rozrządu. Wyróżnia się także wysoką sprawnością cieplną, osiągniętą dzięki obniżeniu strat energii związanych z działaniem układów wydechowego i chłodzenia oraz zmniejszeniu tarcia części ruchomych. W efekcie nowe silniki benzynowe osiągają sprawność cieplną ponad 40%. Oprócz tego, w porównaniu z dotychczasowymi silnikami, uzyskują wyższy moment obrotowy w całym zakresie prędkości obrotowych.

Dwulitrowy napęd hybrydowy THS II

Toyota skonstruowała nowy układ hybrydowy z dwulitrowym silnikiem benzynowym. Napęd bazuje na tym z Priusa czwartej generacji i umożliwia uzyskanie lepszych osiągów przy małym zużyciu paliwa. Podczas przyspieszania układ hybrydowy obniża obroty silnika spalinowego, w większym stopniu wykorzystując energię elektryczną.

Zobacz: Toyota w rok sprzedała 1,5 mln zelektryfikowanych samochodów

Nowe napędy na cztery koła: E-Four oraz Dynamic Torque Vectoring AWD

Toyota opracowała dwa nowe systemy napędu na cztery koła. System Dynamic Torque Vectoring AWD jest przeznaczony dla pojazdów napędzanych konwencjonalnymi silnikami benzynowymi. Mechanizm aktywnego rozdziału momentu obrotowego poprawia osiągi i prowadzenie w trudnych warunkach terenowych. Nowością jest także mechanizm rozłączania elementów napędu tylnej osi, zatrzymując ich obracanie się w trybie jazdy 2WD. Rozwiązanie to zmniejsza straty energii, przyczyniając się do ograniczenia zużycia paliwa.

Napęd E-Four będzie stosowany w pojazdach hybrydowych. W stosunku do obecnych wersji, moment obrotowy przekazywany do napędzanej elektrycznie tylnej osi zwiększono o 30%. Nowy system sterowania optymalnie rozdziela moment obrotowy między przednie i tylne koła, co zwiększa możliwości terenowe.

Oba systemy 4x4 korzystają z funkcji AWD Integrated Management (AIM), która koordynuje pracę silnika, przekładni napędowej, układu hamulcowego i systemu AWD, pozwalając uzyskać podczas jazdy w trudnym terenie jeszcze lepsze własności jezdne, stabilność i osiągi.

Od wiosny tego roku Toyota będzie wprowadzać powyższe podzespoły w kolejnych modelach. W ciągu najbliższych pięciu lat marka przewiduje wprowadzenie jednostek napędowych opartych na TNGA do około 80% pojazdów marki sprzedawanych w Japonii, Stanach Zjednoczonych, Europie i Chinach. Plany obejmują 17 wersji dziewięciu silników, 10 wersji czterech rodzajów przekładni oraz 10 wersji sześciu układów hybrydowych. Toyota szacuje, że zastosowanie jednostek napędowych opartych na TNGA pozwoli zmniejszyć zużycie paliwa przez pojazdy Toyoty o ponad 18%.

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku

Nasi Partnerzy polecają