Na czwartą generację Forda Focusa czekaliśmy przeszło 8 lat. Teraz, rok po światowym debiucie przyszła pora, aby Amerykanie pokazali, co to auto potrafi — i oto jest, gorąca wersja ST. Nowy hot-hatch w gamie producenta zadowoli zarówno miłośników diesli, jak i pięknie brzmiących jednostek benzynowych.
Na liście jednostek napędowych nowego Focusa ST znalazł się dobrze znany silnik Ecoboost o pojemności 2.3-litra, generujący moc 280 KM i 420 Nm momentu obrotowego. Do wyboru mamy 6-biegową skrzynie manulaną oraz 8-stopniowy automat. Z kolei ta druga konfiguracja pozwoli na przyśpieszenie od 0 do 100 km/h w mniej niż 6 sek.
Jeśli jednak 280 koni to za dużo i lubimy, jak auto pali nieco mniej, wtedy wyjściem jest wysokoprężny silnik EcoBlue o pojemności 2-litrów, który generuje 190 KM i 400 Nm momentu obrotowego. Warto dodać, że jest to najmocniejsza jednostka diesla, jaka kiedykolwiek znalazła się pod maską Forda Focusa. Niestety, w przypadku tej jednostki nie ma mowy o skrzyni automatycznej.
Poza oczywiście sportowymi akcentami z zewnątrz i w kabinie, warty uwagi jest przede wszystkim elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy o podwyższonym tarciu przedniej osi (eLSD), z kolei w dieslu znajduje się układ TVS, mający za zadanie poprawić stabilizacje toru jazdy na zakrętach, dzięki przyhamowywaniu koła po wew. stronie. Ponadto niezależnie od silnika, prześwit Focusa ST został obniżony o 10 mm oraz wstawiono sztywniejsze amortyzatory. Decydując się na jednostkę Ecoboost, otrzymamy adaptacyjne zawieszenie w standardzie.
Na tle konkurencji jest nieźle
Na tle wcześniej wspomnianych przeciwników, Focus ST wypada całkiem nieźle, ponieważ najtańsza odmiana z 2-litrowym dieslem i 6-biegowym manualem, to wydatek rzędu 116 200 zł. Z kolei Golf GTD z 2-litrowym wysokoprężnym TDI o mocy 184 KM i 7-stopniowym DSG zaczyna się dopiero od 135 690 zł (+19 490 zł) - jest różnica, prawda?
Zestawiając Focusa ST-2 Hatchback w mocniejszym wydaniu 2.3 EcoBoost o mocy 280 KM oraz 6-biegowym manualem w cenie 133 400 zł z najbliższą konkurencją, wpadamy na Seata Leona w wersji Cupra. Hiszpan w krótszym nadwoziu hatchback dysponuje mocą 290 KM i jest wyposażony w 7-stopniową skrzynię DSG — ten figuruje w cenie 144 800 zł (+11 400 zł). Podobnie jest z przednionapędowym Golfem GTI, który z manualną skrzynią biegów kosztuje 131 590 zł (-1810 zł).
Ford Focus ST - polski CENNIK
Model/Wersja ST-2 | Silnik | Skrzynia | Cena |
---|---|---|---|
Focus ST-2 Hatchback | 2.0 EcoBlue 190 KM | MT6 | 116 200 zł |
Focus ST-2 Kombi | 2.0 EcoBlue 190 KM | - | 120 200 zł |
Focus ST-2 Hatchback | 2.3 Ecoboost 280 KM | - | 133 400 zł |
Focus ST-2 Kombi | 2.3 Ecoboost 280 KM | - | 137 400 zł |
Focus ST-2 Hatchback | 2.3 Ecoboost 280 KM | AT8 | 143 350 zł |
Focus ST-2 Kombi | 2.3 Ecoboost 280 KM | - | 147 350 zł |
Model/Wersja ST-3 | |||
Focus ST-3 Hatchback | 2.0 EcoBlue 190 KM | MT6 | 127 500 zł |
Focus ST-3 Kombi | 2.0 EcoBlue 190 KM | - | 131 500zł |
Focus ST-3 Hatchback | 2.3 Ecoboost 280 KM | - | 144 700 zł |
Focus ST-3 Kombi | 2.3 Ecoboost 280 KM | - | 148 700 zł |
Focus ST-3 Hatchback | 2.3 Ecoboost 280 KM | AT8 | 154 650 zł |
Focus ST-3 Kombi | 2.3 Ecoboost 280 KM | - | 158 650 zł |