Nowy golf variant

2009-10-09 17:48

Pierwszy golf w wersji kombi - o nazwie variant - zadebiutował wraz z trzecią odsłoną tego modelu. Teraz do sprzedaży wchodzi variant golfa już VI generacji.

Stylistyka zewnętrzna nowego golfa varianta odzwierciedla aktualne DNA designu Volkswagena. W odróżnieniu od poprzednika,  zamiast chromowanej osłony chłodnicy, pojawiła się czarna, pozioma osłona. Tył nadwozia otrzymał zmodyfikowane światła i nakładkę zderzaka. Wersje TDI i TSI można rozpoznać po końcówkach rur wydechowych niezakrytych zderzakiem.

W nowym nadwoziu największą uwagę poświęcono właściwościom akustycznym. W związku z tym w wielu częściach karoserii zastosowano nowe rozwiązania. Na przykład w przedniej szybie użyta została folia skutecznie tłumiąca hałas, która w zakresie około 3 kHz prawie całkowicie eliminuje dźwięki o wysokiej częstotliwości, typowe dla samochodów z silnikami wysokoprężnymi.

Ponadto obniżono poziom natężenia, a w niektórych przypadkach całkowicie wyeliminowano wiele odgłosów. Dotyczy to w szczególności wszystkich napędów pasowych, turbosprężarki i układu rozdziału powietrza doładowującego oraz dmuchawy ogrzewania i wentylacji. Pakiet rozwiązań obniżających hałas uzupełniają cichobieżne opony i nowe mocowanie silnika. Niezależnie od udoskonaleń nadwozia, duży wpływ na poprawę komfortu akustycznego ma również zastosowanie nowej generacji silnika turbodiesel z wtryskiem Common Rail, a także włączenie do programu znanych ze swojej cichej pracy silników benzynowych TSI.

Nowy Golf Variant seryjnie posiada wyposażenie zapewniające bezpieczeństwo, które nie pozostawia praktycznie nic do życzenia. Bezpieczeństwo bierne to przede wszystkim jeszcze bardziej udoskonalone nadwozie, zoptymalizowane pod względem ochrony pieszych, cztery poduszki i kurtyny powietrzne oraz system zagłówków dla kierowcy i pasażera WOKS, które zapobiegają urazom kręgosłupa.

Wnętrze auta odznacza się wyjątkową dbałością o jakość. Forma materiałów we wnętrzu, detale takie jak chromowane aplikacje z jedwabnym połyskiem czy zaczerpnięte bezpośrednio z luksusowego Passata CC okrągłe zegary i trójramienne kierownice dają wrażenie, iż znajdujemy się w samochodzie z wyższej klasy.

Udoskonalona została również ergonomia wnętrza. Wszystkie elementy funkcyjne
są łatwiejsze w obsłudze np. sterowanie automatyczną klimatyzacją Climatronic, które zaprezentowane zostało po raz pierwszy w Passacie CC. Udoskonalone zostały również liczne inne rozwiązania. Przykładowo skórzane siedzenia w nowym Golfie Variancie mają specjalną strukturę powierzchni, która nawet w przypadku bardzo jasnej skóry uniemożliwia zafarbowanie tapicerki, na przykład jeansowymi spodniami.

Całkowitej modyfikacji uległa deska rozdzielcza. Ma uporządkowaną, gwarantującą łatwą obsługę geometrię. Przy pierwszym kontakcie uwagę przykuwa wyjątkowo szlachetny, miękki materiał górnej części kokpitu oraz tapicerka drzwi zharmonizowana ze stylistyką elementów obsługowych i wskaźników.

Najnowsza generacja Varianta jest bardzo przestronna zarówno jeśli chodzi o przedział pasażerski jak i bagażnik. Płaska na całej powierzchni podłoga bagażnika, przy złożonej tylnej kanapie, mierzy do oparcia fotela kierowcy 1,70 metra, w przypadku złożenia fotela pasażera powstaje miejsce na ładunek o długości 2,72 metra. W podłodze przestrzeni bagażowej oraz w poszyciach bocznych bagażnika są do dyspozycji liczne schowki. Jeżeli dzielona asymetrycznie kanapa nie jest złożona, głębokość bagażnika wynosi 1,07 metra. Maksymalna szerokość to 1,29 metra, a szerokość między nadkolami 1,01 metra.

Do ochrony przed przewożonym bagażem, który podczas wypadku lub przy ostrym hamowaniu mógłby wpaść do kabiny pasażerskiej, opcjonalnie dostępna jest pionowa ścianka. Montowana jest za tylną kanapą, a po złożeniu oparcia można ją zaczepić w okolicy oparć przednich foteli. Dodatkowe zabezpieczenie ładunku w bagażniku ułatwiają cztery oczka do mocowania, z lewej i prawej strony w poszyciu bocznym oraz w przedniej części bagażnika. Kolejną praktyczną możliwość uporządkowania pojedynczych przedmiotów w przestrzeni bagażowej daje zmienna podłoga bagażnika. Można ją jednym ruchem podnieść i unieruchomić w przewidzianych do tego wycięciach. Mniejsze, płaskie przedmioty można schować także do komory pod podłogą bagażnika.

Jako wyposażenie dodatkowe Volkswagen oferuje panoramiczny dach szklany, elektrycznie otwierany. Przeźroczysta płaszczyzna o długości 1,36 metra i szerokości 0,87 metra pokrywa większą część wnętrza. Dach składa się z dwóch części, z których przednią można podnieść lub całkowicie otworzyć. Ponieważ otwarty segment dachu nasuwa się na część zamkniętą, jego otwarcie nie powoduje zmniejszenia wysokości wnętrza. Przed zbyt mocnym nasłonecznieniem chroni zasuwana elektrycznie żaluzja.

Oferta silnikowa nowego golfa varianta obejmuje cztery motory benzynowe i dwa wysokoprężne. Spektrum mocy sięga od 80 KM do 160 KM. Cztery z tych sześciu silników są doładowane kompresorem i/lub turbosprężarką. Po raz pierwszy w Golfie Variancie pojawią się – analogicznie jak w klasycznym Golfie – silniki wysokoprężne(TDI) z Common Rail najnowszej generacji. Wszystkie silniki zużywają jeszcze mniej paliwa, niż odpowiednie jednostki napędowe poprzednika.
Wszystkie wersje TDI i TSI nowego Golfa Varianta będą oferowane z dwusprzęgłową przekładnią (DSG). O tym, czy jest to sześcio – czy siedmiobiegowa DSG decyduje moment obrotowy silnika. Wyjątkowo efektywna i dynamiczna DSG zastąpi zatem w Golfie Variancie klasyczną automatyczną przekładnię hydrokinetyczną.

Golf Variant oferowany jest w trzech wersjach wyposażenia: Trendline, Comfortline i Highline. Ta ostatnia zastąpiła dotychczasową wersję Sportline. Wszystkie wersje posiadają seryjnie 4 poduszki, kurtyny powietrzne oraz klimatyzację. W przypadku wyposażenia samochodu w skrzynię DSG dołączany jest system ESP wraz z asystentem podjazdu. Każda wersja posiada ponadto specyficzne detale, które ją wyróżniają.

W ofercie wyposażenia dodatkowego dostępny jest „Pakiet 990”. Obejmuje on elementy, które klienci bardzo często wybierają zamawiając samochód. Dzięki połączeniu ich w jeden zestaw, za 990 zł klient otrzyma wyposażenie warte 5.570 zł.
Pakiet „990” tworzą następujące elementy wyposażenia dodatkowego:
- system radiowy RCD 310 czytający pliki MP3, 8 głośników
- czujniki parkowania z przodu i z tyłu
- alarm z dozorem wnętrza i czujnikiem przechyłu
- automatycznie obniżane lusterko zewnętrzne przy włączonym biegu wstecznym
- Pakiet „Zimowy”:
- podgrzewane fotele przednie
- spryskiwacze reflektorów
- ogrzewane dysze spryskiwaczy szyby przedniej
- kontrolka poziomu płynu spryskiwaczy

Rozwiązaniem technicznym wspomagającym kierowcę, oferowanym teraz po raz pierwszy w Golfie Variancie, jest system ułatwiający parkowanie Park Assist. Umożliwia on prawie automatyczne zaparkowanie tyłem, równolegle do pasa ruchu, w lukach parkingowych dłuższych zaledwie o 1,1 metra od pojazdu. Kierowca wciska jedynie pedał gazu, hamulec i sprzęgło, a Golf Variant, sterowany czujnikami, samodzielnie wjeżdża w zmierzone wcześniej miejsce parkingowe.

Nową generację Golfa Varianta można kupić po raz pierwszy z kamerą wsteczną Rear Assist. System ten można zamówić w połączeniu z radiem i nawigacją z ekranem dotykowym RCD 510 i RNS 510. Obraz z kamery jest przenoszony jako obraz rzeczywisty bezpośrednio na ekran dotykowy. Tutaj także, przy użyciu linii orientacyjnych, wyświetlana jest obrana droga parkowania. Kamera wsteczna pozwala na zauważenie nawet niewielkich przeszkód za samochodem oraz na wjechanie w najmniejsze luki parkingowe.

Ceny nowego golfa varianta rozpoczynają się od 63 440 zł.

volkswagen golf variant w pigułce:
rodzaj nadwozia – kombi
rozstaw osi – 2578 mm
rozstaw kół przód/tył – 1535/1508 mm
długość/szerokość/wysokość – 4534/1781/1504 mm
poj. bagażnika – 560/1550 l
napęd na koła przednie
Silniki:
benzynowe – 1,4/80 KM, 1,6/102 KM, 1,4TSI/122 KM, 1,4TSI/160 KM
wysokoprężne: 1,6TDICR/105 KM, 2,0TDICR/140 KM