Po zwykłych wariantach cywilnych i usportowionych N Line, w końcu przyszedł czas na konkrety! Zaraz po zaprezentowaniu światu odświeżonego Velostera N, swojego debiutu doczekał się Hyundai i30 N po liftingu. Przy projektowaniu nowego hot hatcha Koreańczycy skupili się przede wszystkim na zredukowaniu masy i lepszych właściwościach jezdnych. Co więcej, pierwszy raz w historii i30 N będzie oferowany z automatyczną, 8-biegową skrzynią N DCT.
Odświeżony sportowiec
Nowy Hyundai i30 N po liftingu otrzymał LED-owe reflektory ze światłami do jazdy dziennej w kształcie litery "V", przemodelowane zderzaki i przeprojektowane tylne światła. Wśród nowości możemy wyróżnić także lżejsze 19-calowe felgi z logo "N" na kapslach oraz opcjonalne fotele kubełkowe (lżejsze o 2,2 kg), również sygnowane literą "N". Na wyposażeniu odświeżonego sportowca znalazło się także więcej systemów asystujących kierowcę i nowe funkcje łączności.
Koreańczyk będzie dostępny w siedmiu kolorach nadwozia. Na liście dostępnych lakierów znajdą się takie pozycje jak: dedykowany Performance Blue, Polar White, Engine Red, Sunset Red, Shadow Gray, Dark Knight, Phantom Black.
Przeczytaj także: TEST Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 275 KM Performance: petarda!
Rasowo i nowocześnie
W kabinie modelu po liftingu znajdziemy ponadto metalowe nakładki na pedały i przeszycia w kolorze Performance Blue (w obu wariantach nadwoziowych - Hatchback i Fastback), pasy bezpieczeństwa z akcentami w kolorze Performance Blue, komfortowe sportowe fotele z tapicerką materiałową lub wykończone połączeniem sztucznego zamszu i skóry.
Nowy model wyposażono także w opcjonalny system nawigacji z ekranem dotykowym o przekątnej 10,25-cala z możliwością podłączenia aplikacji Apple CarPlay i Android Auto. Jest również dostępny z najnowszą wersją systemu Bluelink, który zapewnia szereg nowych możliwości, w tym informacje o ruchu drogowym, nawigację w trybie pieszym po zaparkowaniu, aktualne informacje o parkingach i stacjach benzynowych oraz nową funkcję tworzenia profilu użytkownika.
Adrenalina w parze z bezpieczeństwem
Nowy i30 N oferuje teraz więcej jeszcze systemów aktywnego bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy Hyundai SmartSense. Na liście wyposażenia znalazły się takie funkcje jak: asystent unikania kolizji z funkcją wykrywania pieszych (FCA), system podążania na pasie ruchu (LFA) czy system monitorowania martwego (BCW - tylko dla i30 N Hatchback).
Egzemplarze z automatyczną przekładnią N DCT będą dodatkowo wyposażone w system ostrzegania o ruchu poprzecznym (RCCA - tylko dla i30 N Hatchback). Ponadto na pokładzie znajdzie się system eCall, który automatycznie zawiadomi służby ratunkowe w razie wypadku (o ile zostaną aktywowane poduszki powietrzne).
Pierwszy raz w historii
Po raz pierwszy w historii Hyundai i30 N będzie oferowany z automatyczną przekładnią N DCT, która oferuje następujące funkcje: N Grin Shift, N Power Shift oraz N Track Sense Shift.
N Grin Shift (NGS) to funkcja, która po aktywacji pozwala kierowcy przed 20 sekund wykorzystać pełną moc silnika i skrzyni biegów. To coś na wzór trybu Sport Response w samochodach marki Porsche. Aby aktywować ten "dopalacz" wystarczy wcisnąć przycisk na kierownicy, a na zestawie wskaźników rozpocznie się odliczanie pokazujące pozostały czas działania tej funkcji.
Nie przepag: TEST, OPINIA - Hyundai i30 Fastback N Performance 2.0 T-GDI 275 KM 6MT: kompakt wciągający bez reszty
Następna funkcja, czyli N Power Shift (NPS) włącza się podczas przyspieszania, gdy przepustnica jest otwarta przynajmniej w 90 procentach. Wykorzystując zmianę biegu na wyższy w celu dostarczenia maksymalnej mocy na koła, zmniejszone zostają spadki momentu obrotowego. Daje to kierowcy „uczucie pchnięcia” podczas zmiany biegu na wyższy.
Ostatnia i bardzo istotna funkcja N Track Sense Shift (NTS) automatycznie rozpoznaje, kiedy warunki drogowe są optymalne do dynamicznej jazdy. Przykładowo, gdy samochód jedzie po torze wyścigowym, włącza się automatycznie i dobiera odpowiednie biegi oraz czas zmiany przełożeń.
Mniejsza masa, lepsze osiągi
Domyślnie nowy i30 N jest napędzany turbodoładowanym, 2-litrowym motorem benzynowym o mocy 250 KM i 353 Nm maks. momentu obrotowego. Za przenoszenie napędu na przednią oś z założenia odpowiada 6-biegowy manual, jednak od teraz klienci mogą również wybrać 8-stopniowy automat N DCT.
Za dopłatą kompaktowy sportowiec może być jeszcze szybszy, lżejszy i zwinniejszy. Po dobraniu pakietu Performance moc silnika zostaje podniesiona do 280 KM, zaś moment obrotowy wzrasta do 392 Nm. Niemniej jednak oba warianty silnikowe osiągają maksymalną prędkość 250 km/h, a nowy i30 N z pakietem Performance przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,9 sekundy, co oznacza wzrost o 0,2 sekundy w porównaniu z poprzednim modelem.
Do pakietu Performance producent dorzuca także mechanizm różnicowy N Corner Carving, sterowany mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (eLSD), a także większe o 15 mm tarcze hamulcowe z przodu (360 mm).
Wersja | Silnik | Skrzynia | Moc | Prędkość maks. |
---|---|---|---|---|
N | 2.0 T-GDI | 6MT | 250 KM & 353 Nm | 250 km/h |
N Performance | 2.0 T-GDI | 6MT lub N DCT | 280 KM & 392 Nm | 250 km/h |
Nowy Hyundai i30 N oraz i30 Fastback N będą dostępne w europejskich salonach sprzedaży na początku 2021 roku. Informacje na temat cen poznamy najprawdopodobniej bliżej grudnia bieżącego roku.