To już koniec czekania na drugą generację Lexusa NX. Japoński SUV debiutujący na motoryzacyjnym rynku w 2014 roku, doczekał się następcy. Model ten w samej Europie od momentu premiery, sprzedał się w ponad 170 000 egzemplarzy. Druga generacja to samochód dostosowany do rosnących oczekiwań klientów. Okazuje się, że aż 95% części samochodu zostało zastąpionych nowymi komponentami. Zmiany są widoczne nie tylko w sferze wizualnej, ale i pod względem osiągów i właściwości jezdnych oraz wydajności. Nowy odważny design nadwozia z charakterystycznym grillem w kształcie klepsydry czy rozciągniętymi na całą szerokość samochodu światłami z tyłu oraz napisem LEXUS na klapie bagażnika, zachęca do przyjrzenia się z bliska temu pojazdowi.
Test poprzednika: Lexus NX 300h AWD F Sport po liftingu - TEST WIDEO w Alpach
Pierwszy Lexus z hybrydą plug-in
Zupełnie nowy Lexus NX został zbudowany na globalnej platformie GA-K (z tej samej korzysta m.in. Toyota RAV4), będącej kluczowym czynnikiem umożliwiającym wprowadzenie wielu udoskonaleń z dziedziny dynamiki. Auto jest pierwszym seryjnym Lexusem występującym w wersji z napędem hybrydowym typu plug-in. Taki układ kryjący się pod oznaczeniem NX 450h+ generuje maksymalną moc 306 KM. Wolnossący silnik benzynowy o pojemności 2.5 litra został zespolony z jednostką elektryczną, która czerpie energię magazynowaną w litowo-jonowej baterii o pojemności 18,1 kWh. Auto według producenta może pokonać ponad 63 km w elektrycznym trybie bezemisyjnym. W trybie elektrycznym może przy tym osiągać prędkość do 135 km/h. Dodatkowo przy tylnej osi pracuje kolejny silnik elektryczny co sprawia, że NX 450h+ jest wersją z napędem na cztery koła E-Four, potrafiącą przyspieszyć od 0 do 100 km/h w nieco ponad 6 sekund. Szacowane emisje CO2 (cykl mieszany WLTP) wynoszą poniżej 40 g/km, a spalanie poniżej 3 l/100 km.
Hybryda plug-in to nie jedyny układ napędowy w Lexusie NX. Inżynierowie dostosowali gamę napędów specjalnie do tego auta. Silniki uwzględniają zarówno priorytety środowiskowe, jak i potrzeby oraz preferencje kierowców. Dostępna jest także tradycyjna samoładująca hybryda czwartej generacji (NX 350h) o mocy 242 KM w wersjach z napędem na przednią oś lub na cztery koła. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 7,7 s. Hybryda ta w stosunku do poprzedniej ma większą o 22 procent moc i zredukowane o 10 procent emisje. Pojemność zbiornika paliwa w hybrydzie i hybrydzie plug-in wynosi 55 litrów. Z myślą o rynkach Rosji i Europy Wschodniej przygotowano jednostki benzynowe połączone z 8-biegowymi przekładniami automatycznymi Direct Shift. Turbodoładowany silnik 2.4 litra rozwija moc 279 KM i 430 Nm (NX 350 AWD), a wolnossący motor 2.5 litra legitymuje się mocą 199 KM (NX 250 AWD).
Nowy Lexus NX - wersje silnikowe
NAPĘDY |
NX 350h |
NX 450h+ |
NX 250 |
NX 350 |
---|---|---|---|---|
Typ napędu |
HEV |
PHEV |
Benzynowy |
Benzynowy |
Silnik benzynowy |
Wolnossący, rzędowy, 4-cylindrowy |
Wolnossący, rzędowy, 4-cylindrowy |
Wolnossący, rzędowy, 4-cylindrowy |
Turbodoładowany, rzędowy, 4-cylindrowy |
Pojemność skokowa |
2,5 l |
2,5 l |
2,5 l |
2,4 l |
Rodzaj baterii |
Litowo-jonowa |
Litowo-jonowa |
- |
- |
Moc (KM/kW) |
242/178 |
306/225 |
199/146 |
279/205 |
Przekładnia |
Przekładnia hybrydowa |
Przekładnia hybrydowa |
Direct Shift 8AT |
Direct Shift 8AT |
Układ napędu |
FWD lub E-Four |
E-Four |
AWD |
AWD |
Wyższy poziom prowadzenia i właściwości jezdnych
Lexus informuje, że prace nad właściwościami jezdnymi nowego NX-a skupiły się na osiągnięciu idealnej kombinacji komfortu jazdy z reakcją na pracę układu kierowniczego, gazu i hamulców przez cały czas zgodnie z intencjami kierowcy. Platforma GA-K pozwoliła obniżyć środek ciężkości (-20 mm), zwiększony został rozstaw kół przednich i tylnych, a także poprawiony balans pomiędzy przodem a tyłem. Wszystko to przyczynia się do poprawy prowadzenia auta i jego właściwości jezdnych. Z przodu zastosowano kolumny MacPhersona, zaś z tyłu zawieszenie wielowahaczowe.
Zobacz również: Lexus ES lifting 2021. Limuzyna ze zmianami, których trzeba chwilę poszukać - WIDEO
Oprócz tego, skonstruowano znacznie sztywniejszą karoserię, w której wykorzystano innowacyjne, lekkie materiały dla wzmocnienia konstrukcji, co pozwoliło też na zastosowanie dodatkowych usztywnień i wzmocnień. Przednie błotniki i maskę wykonano z aluminium. Oprócz laserowego zgrzewania śrub i stosowania klejów do łączenia, konstrukcja została wzmocniona nową technologią kucia laserowego. Zastosowano także podwójny zatrzask maski z poprzecznym wzmocnieniem między dwoma zamkami, co zwiększa jej sztywność względem całego nadwozia i tłumi wibracje spowodowane turbulencjami powietrza. Auto urosło w stosunku do poprzednika, co przekłada się na zwiększoną przestrzeń w kabinie. Wymiary prezentuje tabela.
Tak urosła druga generacja Lexusa NX
WYMIARY |
NOWY NX |
RÓŻNICA WOBEC POPRZEDNIEGO NX |
---|---|---|
Długość |
4660 mm |
+20 mm |
Szerokość |
1865 mm |
+20 mm |
Wysokość |
1640 mm |
+5 mm |
Rozstaw osi |
2690 mm |
+30 mm |
Rozstaw przednich kół |
1605 mm |
+30 mm |
Rozstaw tylnych kół |
1639 mm |
+59 mm |
Przedni zwis |
1007 mm |
+7 mm |
Tylny zwis |
963 mm |
-17 mm |
14-calowy ekran i asystent Hey Lexus
Wnętrze Lexusa NX zostało kompletnie przeprojektowane. Inżynierowie chcieli uzyskać efekt, w którym kierowca ma poczucie przebywania w centrum kokpitu. Wszystko za sprawą zakrzywionego kształtu deski rozdzielczej od drzwi do konsoli centralnej. W tym miejscu pogrupowane zostały wszystkie źródła informacji – ekran multimediów (dotykowy o przekątnej 9,8” lub 14"), wyświetlacz, cyfrowy prędkościomierz, wskaźniki parametrów pojazdu oraz (jeśli w tej wersji jest dostępny) wyświetlacz head-up – tak, by do ich odczytania potrzebny był tylko minimalny ruch okiem lub głową.
Pisaliśmy: Lexus LS ma ponad 30 lat. Historia powstania przełomowej japońskiej limuzyny jest zdumiewająca
W drugiej generacji NX-a debiutuje nowa platforma multimedialna o zdecydowanie lepszych możliwościach od obecnej, działająca szybciej, płynniej i bardziej intuicyjnie. System zawiera także nowego asystenta Hey Lexus, który reaguje na komendy głosowe, tak jakby kierowca prowadził rozmowę z samochodem. Dla wygody pasażerów w kabinie zamontowano cztery porty USB – dwa z przodu i dwa z tyłu. Trzy z nich to porty USB-C, które mogą być wykorzystywane do ładowania urządzeń mobilnych. W niektórych specyfikacjach dostępna jest ładowarka bezprzewodowa o działaniu szybszym o 50%. System łączy się bezprzewodowo ze smartfonem przy pomocy Apple CarPlay. Dostępny jest też układ Android Auto. Szeroki zakres funkcji i usług może być obsługiwany zdalnie z wykorzystaniem aplikacji Lexus Link, w tym m.in. otwieranie i zamykanie pojazdu czy ogrzewanie lub schłodzenie wnętrza przed podróżą.
Komfort, cisza, klamki z e-zatrzaskiem
Przycisk do uruchamiania auta, dźwignia zmiany biegów, panel klimatyzacji i selektor trybów jazdy są umieszczone tak, by sięganie do nich i obsługa były uproszczone i intuicyjne. Na kierownicy teraz przyciski są dotykowe i mogą zostać dopasowane tak, by obsługiwać wybrane przez kierowcę funkcje. W momencie naciśnięcia przycisku jego symbol jest pokazywany na wyświetlaczu head-up, więc kierowca nie musi patrzeć na kierownicę, by upewnić się, jaką funkcję uruchamia. Co ciekawe Lexus zbadał odległość od ramion do palców u ludzi na całym świecie, by określić taki układ kierownicy i lewarka zmiany biegów, który zapewni doskonałą kontrolę nad autem bez zakłócania postawy kierowcy.
Zobacz też: Takiego Lexusa ma tenisistka Iga Świątek
Wykończenie kabiny z położeniem nacisku na jakość oraz przywiązanie do szczegółów są kwintesencją Lexusa, co widać po nowym modelu NX. Dbałość o komfort została podkreślona takimi detalami jak precyzyjny projekt przednich foteli. Szeroko zastosowano też materiały, które absorbują i izolują dźwięki oraz wibracje, by stworzyć spokojne i ciche otoczenie. System nastrojowego oświetlenia kabiny, który będzie dostępny w standardzie lub jako opcja w zależności od wersji wyposażeniowej, oferuje 64 kolory do wyboru, tak by można je było dostosować do nastroju pasażerów podczas podróży. NX jest pierwszym Lexusem z systemem klamek z e-zatrzaskiem (elektroniczny system zastępuje dobrze znaną klamkę drzwi). Działanie elektrycznie sterowanej klapy bagażnika ulepszono, a czas otwierania i zamykania skrócono o połowę, do około 4 sekund.
Lexus Safety System + 3
Nowy Lexus NX to pierwszy model wyposażony w trzecią generację systemów bezpieczeństwa czynnego Lexus Safety System + 3. Pakiet wyznaczający nowy standard dla kompleksowych technologii wykrywania ryzyka kolizji i zapobiegania im będzie oferowany w standardzie we wszystkich wersjach wyposażenia NX-a w całej Europie.
System ochrony przedzderzeniowej (PCS) został udoskonalony, by działać w większym zakresie sytuacji zagrażających kolizją, uwzględniając nie tylko inne pojazdy, rowerzystów i pieszych, ale także motocyklistów oraz nieruchome przeszkody, jak drzewa, ściany czy słupki drogowe. PCS zyskał także nową funkcję rozpoznawania ryzyka kolizji podczas skrętu na skrzyżowaniach z nadjeżdżającymi pojazdami oraz pieszymi przechodzącymi przez jezdnię. Inżynierowie Lexusa zwiększyli szybkość reakcji systemu PCS oraz skuteczność unikania kolizji dzięki dodaniu nowej funkcji wspomagania kierownicy w razie ryzyka zderzenia (Emergency Steering Assist, ESA). Układ ten ingeruje w układ kierowniczy, aby ominąć przeszkodę na drodze jak najbezpieczniej, a jeśli to możliwe – nawet bez opuszczenia pasa ruchu. Dzięki tym nowościom PCS potrafi rozpoznać o 36% więcej scenariuszy potencjalnych kolizji niż wcześniej i pomóc w ich uniknięciu.
Nowa wersja adaptacyjnego tempomatu (ACC) szybciej reaguje, gdy przed nowego NX-a wjedzie inny samochód, a we współpracy z systemem LTA utrzymuje bardziej naturalny tor jazdy na łukach drogi. ACC współpracuje z systemem rozpoznawania znaków drogowych, który rozpoznaje i reaguje na większą liczbę znaków, w tym na znaki ostrzegawcze i znak Stop. Po rozpoznaniu znaku ograniczenia prędkości, system sygnalizuje kierowcy, aby dostosował prędkość do obowiązującego limitu.