Marka ze Stuttgartu już drugi rok z rzędu jest partnerem i współorganizatorem turniejów ESL One na całym świecie. Świat e-sportu to dla niemieckiego producenta bardzo ważne miejsce, w którym może pokazać młodym klientom i przyszłym kierowcom swoje najnowsze rozwiązania w zakresie technologii i czystej motoryzacji.
Grow Up
Mercedes sprawnie odmładza swoją gamę modelową i nie bez powodu zaczął od tych kompaktowych gwiazdeczek. Celem kampanii “Grow Up” jest zwrócenie swojej uwagi w środowisku ludzi młodych, nowoczesnych i zainteresowanych rozwijającą się technologią i nowymi trendami. Zaprezentowana rok temu nowa Klasa A narobiła w świecie motoryzacji wiele zamieszania. Nowa, modna, najbardziej zaawansowana pod kątem technologicznym, stała się ikoną wymarzonego auta kompaktowego wśród młodzieży.
Wcześniejsza generacja Klasy A (W176) i jej nieco większy kuzyn Klasy CLA (C117), po swoim debiucie odniosły ogromny sukces. Model CLA w nadwoziu coupe i shooting brake otworzyły wtedy drzwi do całkowicie nowego segmentu aut kompaktowych i znalazły około 750 tys. nabywców. Nowe CLA reprezentuje jeszcze bardziej zaawansowany stopień rozwoju w dziedzinie samochodowej technologi, pokazując przy tym, że jego emocjonujący i sportowy charakter są teraz jeszcze silniejsze.
Nowa generacja
Nowe czterodrzwiowe coupe Mercedesa, podobnie jak zaprezentowana rok temu nowa Klasa A, uwodzi swoim designem i podnosi konkurencji poprzeczkę jeszcze wyżej. Z jednej strony nowe CLA dalej jest eleganckie, ale dzięki przyjemnym dla oka proporcjom tj. - długiej masce, szerokiemu rozstawowi kół oraz charakterystycznym przetłoczeniom, podkreśla swój sportowy pazur. Mercedes zawsze rządził się zasadą — wszystko mogę, nic nie muszę.
Nowa Klasa CLA urosła i to czuć. Względem poprzednika nadwozie jest dłuższe o 48 mm (4688 mm) i szersze o 53 mm (1830 mm). Auto urosło też pod spodem. Teraz rozstaw osi wynosi 2729 mm (+30 mm). Natomiast rozstaw kół przednich urósł do 1612 mm (+63 mm) i tylnych do 1602 mm (+55 mm). Dzięki szerszemu rozstawu osi i niżej położonemu środkowi ciężkości, nowe CLA ma oferować najbardziej sportową charakterystykę prowadzenia wśród wszystkich nowych kompaktów Mercedesa.
Nowy MBUX
Wysoko zaawansowany system inforozrywki Mercedes-Benz User Experiance (MBUX) rok po debiucie w nowym CLA na CES w Las Vegas dalej się uczy, ale jest coraz lepszy. Interfejs w żadnym stopniu nie odbiega od tego, który znamy z nowej Klasy A, aczkolwiek zostały tu wprowadzone małe poprawki. Przetestowaliśmy MBUX w Klasie A - KLIKNIJ i SPRAWDŹ.
W nowym CLA zagościła najnowsza wersja sterowania głosowego dla systemu MBUX - Mercedes-Benz User Experience. Przykładowo, asystent głosowy jest w stanie rozpoznawać i odpowiadać na znacznie bardziej skomplikowane zapytania.
— mówi Sajjad Khan, Członek Zarządu Mercedes-Benz.
Co więcej, asystent głosowy nie myli już poleceń z rozmowami podróżujących, co zdarzało i zdarza się w Klasie A. Jak do tego dochodziło? Przy zwykłej rozmowie ze swoimi pasażerami wypowiedzenie słowa “Mercedes” powodowało natychmiastowe uruchomienie asystenta. Teraz nasz osobisty asystent zareaguje wyłącznie na polecenie “Hej, Mercedes”.
Jeszcze lepsze systemy wsparcia
Nowe CLA jest zdecydowanie bezpieczniejsze od poprzednika. Wszystko dzięki technologii i funkcjom, o których wcześniej słyszeliśmy wyłącznie z flagowca niemieckiego producenta — Klasy S. Mercedes stawia na bezpieczeństwo i komfort, przez co po raz pierwszy pozwala Klasie CLA na częściową jazdę autonomiczną. Teraz auto posiada udoskonalone układy kamer i radarów, którymi rejestruje drogę pół kilometra przed sobą.
Active Distance Assist DISTRONIC to system z pakietu bezpieczeństwa jazdy, który potrafi w wygodny sposób regulować prędkość auta przed zbliżającym się zakrętem, skrzyżowaniem czy rondem. Ponadto na pokładzie znajdą się inne systemy tj. Active Emergency Stop Assist, który samoczynnie wyhamuje auto w razie potrzeby bez zbaczania z toru jazdy, a także intuicyjny asystent zmiany pasa ruchu Active Lane Change Assist.
W standardzie znajdzie się ulepszony układ Active Brake Assist, który skutecznie zapobiegnie lub pomoże w złagodzeniu skutków zderzenia z innym wolniejszym, hamującym lub stojącym pojazdem. Dodatkowo system rozpoznaje także przechodniów i rowerzystów. Na pokładzie każdego CLA znajdzie się również Active Lane Keeping Assist, którego zadaniem jest ostrzec kierowcę poprzez emitowanie na kierownicy impulsów, w momencie, kiedy samochód nieumyślnie zjedzie ze swojego pasa ruchu z prędkością w zakresie od 60 do nawet 200 km/h. W sytuacji, gdzie auto przekroczy linię ciągłą, system skoryguje tor jazdy z powrotem na pas ruchu poprzez przyhamowaniu lewej lub prawej strony pojazdu.
Jednostki napędowe
Pod maską zaskoczenia nie ma. CLA podobnie, jak w poprzedniej generacji, dzieli swoje jednostki napędowe z Klasą A. Potwierdza to fakt, że CLA po raz pierwszy zadebiutowało w Las Vegas w wersji CLA 250, czyli w wariancie z 4-cylindrową jednostką o pojemności 2 litrów, która generuje 225 KM i 350 Nm momentu obrotowego, przy współpracy z dwusprzęgłową przekładnią 7G-DCT.
Nie ulega wątpliwości, że nowe CLA doczeka się również wersji 35 AMG i tych mocniejszych, które już niebawem spotkamy w Klasie A.
Kiedy debiut na polskim rynku?
Cennik samochodu nie jest jeszcze znany. CLA pojawi się na polskim rynku w maju br. ze znacznie bogatszą ofertą jednostek napędowych i dostępnych przekładni. Zapowiada się na to, że rozszerzona gama obejmie zarówno jednostki benzynowe, jak i wysokoprężne, które będą współpracować ze skrzyniami manualnymi lub automatycznymi, w tym także pojawią się wersje czteronapędowe z napędem 4MATIC.