Nowy Nissan Qashqai 2021. Zelektryfikowane jednostki podbiją rynek? OSIĄGI, DANE TECHNICZNE

2021-01-15 10:00

Nissan Qashqai trzeciej generacji, który już niebawem doczeka się światowego debiutu, będzie oferowany z unikatową gamą zelektryfikowanych jednostek napędowych. Silniki, które będą dostępne w najnowszej odsłonie japońskiego bestsellera mają oferować wysoką dynamikę oraz kulturę pracy i przede wszystkim niskie zużycie paliwa. Co trafi pod maskę kompaktowego SUV-a? My już wiemy!

Nowy Nissan Qashqai zadebiutuje lada moment. Kiedy proces homologacji modelu dobiegnie końca, pierwsze egzemplarze trafią do sprzedaży. Debiut trzeciej generacji japońskiego bestsellera w dużym stopniu przyczyni się do realizacji wyznaczonego przez koncern Nissan celu, który zakłada, że do roku fiskalnego 2023 samochody zelektryfikowane będą stanowiły 50% sprzedaży na rynkach europejskich.

Wachlarz możliwości

Podstawą w gamie układów napędowych nowego kompaktowego SUV-a będzie benzynowy motor DiG-T o pojemności 1.3-litra, który wspomaga system miękkiej hybrydy. Benzyniak będzie dostępny w dwóch wariantach: 140 KM lub 160 KM. W słabszej odmianie benzyniak będzie występował wyłącznie z napędem na przednią oś (2WD) oraz 6-biegową skrzynią manualną. Mocniejszy również będzie domyślnie dostępny w takiej konfiguracji, jednak opcjonalnie klienci będą mogli wyposażyć swoje auta w skrzynię Xtronic CVT. Wówczas zamiast napędu na przednią oś, pojawi się także opcja dobrania napędu na wszystkie koła (4WD). Jeśli chodzi o tryby jazdy, do wyboru jest pięć możliwości: Standard, ECO, Sport, Śnieg i Off-Road.

Sprawdź: Nadchodzi nowy Nissan Qashqai! Japoński SUV kusi nowoczesnym wnętrzem - ZDJĘCIA

Nissan Qashqai (2021)

i

Autor: Nissan Nissan Qashqai (2021)

Miękka hybryda

System mild hybrid 12V ALiS (Advanced Lithium-ion battery System), oferowany w nowym Nissanie Qashqai ma zapewniać dodatkowy moment obrotowy, dłuższe okresy działania systemu Stop&Start, szybki rozruch oraz funkcję Coasting Stop (jazdy wybiegiem do zatrzymania w wersjach z CVT), z poprawą zarówno w zakresie zużycia paliwa, jak i emisji CO2 (-4 g/km). Jak to ma działać?

Zobacz: Podziwiasz albo hejtujesz! Nissan Juke to niezmiennie jeżdżąca kontrowersja - TEST, OPINIA

Podczas jazdy, kiedy samochód będzie wytracał prędkość, energia będzie odzyskiwana w procesie rekuperacji i gromadzona w akumulatorze litowo-jonowym, aby później można ją było wykorzystać, kiedy aktywowana zostanie funkcja Stop&Start, Coasting Stop (tylko wersje ze skrzynią CVT) lub Torque Assist. Przykładowo, po zdjęciu nogi z pedału przyspieszenia, zmniejszeniu prędkości poniżej 18 km/h oraz przy wciśniętym pedale hamulca silnik zostaje wyłączony, a zgromadzona w akumulatorze energia jest wykorzystywana do zasilania układów elektrycznych samochodu.

Dzięki temu silnik przez pewien czas nie pracuje, co przekłada się na niższe zużycie paliwa. Następnie podczas przyspieszania (od 20 do 110 km/h), energia przechowywana w akumulatorze litowo-jonowym może być wykorzystywana aż przez 20 sekund do wytworzenia 6 Nm dodatkowego momentu obrotowego. W efekcie zmniejsza się zapotrzebowanie na moment obrotowy generowany przez silnik spalinowy, a poprawie ulegają parametry spalania.

Nissan Qashqai (2021)

i

Autor: Nissan Nissan Qashqai (2021)

Zmodyfikowane przekładnie

Przy tym wszystkim dopracowana została manualna skrzynia biegów, aby zapewnić kierowcy wrażenie szybkiej, bezpośredniej i bardziej sportowej zmiany przełożeń. Z kolei skrzynia Xtronic CVT nowej generacji gwarantuje jeszcze lepsze parametry zużycia paliwa oraz przyspieszenia dzięki wprowadzonym w jej konstrukcji zmianom

Innowacyjny e-POWER

Nowa generacja kompaktowego SUV-a będzie również dostępna z debiutującym na rynku europejskim nowym układem napędowym e-POWER, czyli nowatorskim i wielokrotnie nagradzanym systemem autorstwa Nissana, który łączy charakteryzuje się dynamiką, liniowym przyspieszeniem i niskim zużyciem paliwa. System ten jest wykorzystywany wyłącznie przez koncern Nissan i odgrywa kluczową rolę w realizacji strategii Nissan Intelligent Mobility.

Kliknij: Debiutuje Nissan Ariya. Auto otwiera nowy rozdział w historii samochodów elektrycznych Nissana - WIDEO, ZDJĘCIA

Nissan Qashqai (2021)

i

Autor: Nissan Nissan Qashqai (2021)

Elektryczny benzyniak

W skład montowanego w nowym modelu Qashqai układu e-POWER wchodzi akumulator o dużej pojemności oraz silnik spalinowy o mocy 157 KM o zmiennym stopniu sprężania, generator prądu, falownik oraz silnik elektryczny o mocy 190 KM, podobny pod względem wielkości i mocy do jednostek napędzających w pełni elektryczne modele Nissana. Wyjątkowym elementem systemu e-POWER jest to, że silnik benzynowy jest wykorzystywany wyłącznie do wytwarzania energii elektrycznej, a koła są napędzane wyłącznie przez silnik elektryczny. Producent komunikuje, że układ e-POWER idealnie nadaje się do jazdy po mieście, a jego zużycie paliwa w trybie mieszanym jest szacowane na poziomie 5,3 l/100 km. Japończycy chwalą się też bezkonkurencyjnie niższym poziomem emisji CO2, który zgodnie z przewidywaniami będzie wynosił zaledwie 122 g/km.

Nie przegap: Nissan Z Proto jest zbyt fajny żeby pojawić się w Europie

W tym wydaniu kierowca nie odczuwa opóźnienia, charakterystycznego dla silników spalinowych i konwencjonalnych hybryd. Reakcja pedału gazu jest natychmiastowa, a sam układ ma zapewniać odczucia wysokiego momentu obrotowego i optymalne przyspieszenie przy różnych prędkościach. System działa niemal bezgłośnie, podobnie jak napęd samochodu w pełni elektrycznego. Został zaprojektowany z myślą o jak najwydajniejszym wyciszeniu oraz zapewnieniu przyjemnych odczuć podczas przyspieszania.

Nissan Qashqai (2021)

i

Autor: Nissan Nissan Qashqai (2021)

Najnowszy Nissan Qashqai z układem e-POWER jest wyposażony w tryb e-Pedal, dzięki czemu kierowca może prowadzić pojazd w inny niż dotychczas sposób, korzystając tylko z jednego pedału, co daje mu możliwość ruszania, przyspieszania i zwalniania tylko przez operowanie pedałem przyspieszenia. Z układem e-POWER kierowca ma do wyboru trzy tryby jazdy. Ponadto we wszystkich można wybrać dodatkową opcję B, która zwiększa odzyskiwanie energii przy wytracaniu prędkości, spowalniając samochód bardziej efektywnie, bez użycia pedału hamulca.

 Standardowy - zapewnia doskonałe przyspieszenie, a odzyskiwanie energii jest dostrojone do symulacji hamowania silnikiem pojazdu z tradycyjnym napędem benzynowym;

 Sport - samochód lepiej reaguje przy przyspieszaniu, a okresy wyłączania silnika spalinowego zostały skrócone, szczególnie w scenariuszach jazdy sportowej;

 Eco - samochód przechodzi w tryb oszczędzania paliwa optymalizując sterowanie akumulatorem i umożliwiając kierowcy wybór jazdy wybiegiem, co poprawia ekonomię jazdy autostradowej.

Dane techniczne

Silnik benzynowy 1.3 DiG-T

12V ALiS (mild hybrid)

Silnik benzynowy 1.5

e-POWER

140 KM (2WD) / 158 KM (2WD) / 158 KM (2WD lub 4WD) 190 KM (2WD)
240 Nm (6MT) / 260 Nm (6MT) / 270 Nm (Xtronic CVT) 330 Nm

*Wartości szacunkowe (ostateczne dane zostaną podane po zakończeniu procesu homologacji).

Nasi Partnerzy polecają