Jak poinformowała GDDKiA, właśnie zakończyły się prace nad pierwszym etapem rozbudowy drogi S5. Docelowo trasa S5 będzie jednym z ważniejszych szlaków transportowych na Dolnym Śląsku i połączy Korzeńsko z Wrocławiem. Właśnie zakończono budowę zadania 1, czyli fragmentu od Korzeńska o długości 14,942 km. Dodatkowo aż 6 tygodni przed czasem, oddano 4-kilometrowy fragment zadania 2. Po zakończeniu prac do użytku kierowców będzie aż 48 km nowej drogi ekspresowej wraz z całą infrastrukturą.
W ramach inwestycji powstanie:
- 7 węzłów drogowych (Żmigródek, Żmigród, Krościna, Prusice, Trzebnica, Kryniczno, Widawa);
- 46 obiektów mostowych;
- 4 MOP-y (Morzęcino Zachód II i Wschód III, Wisznia Mała Zachód III i Wschód II).
Najważniejszymi założeniami budowy trasy S5 na tym odcinku, było przede wszystkim stworzenie bezpiecznego fragmentu drogi ekspresowej, która zapewnia wysoki komfort dalekobieżnego ruchu o dużych prędkościach. Trasa znacznie usprawni międzynarodowy transport drogowy, dzięki szybkiemu i sprawnemu połączeniu pomiędzy dużymi miastami. Ze względu na konstrukcję nawierzchni, do ruchu zostaną dopuszczone ciężkie pojazdy o nacisku do 115 KN na oś. Powstanie trasy S5 odciąży środowisko i okolicznych mieszkańców, ponieważ umożliwi wyprowadzenie ruchu z terenów zabudowanych. Zmniejszy się tym samym hałas w okolicznych miejscowościach, będzie mniej spalin a lokalne drogi będą mniej narażone na zniszczenia wywołane ciężkim transportem.
Całkowity koszt projektu zaplanowano na 1,86 mld zł, natomiast wartość dofinansowania ze środków Unii Europejskiej to ponad 911 mln zł.