Opel Astra ma być przykładem rozwoju firmy w zakresie efektywności. W zależności od wersji i wyposażenia auro jest od 120 do 200 kilogramów lżejsze względem ustępującego modelu. Stylistyka i konstrukcja hatchbacka zostały projektowane pod kątem własności aerodynamicznych, co ściśle wiąże się z niskim zużyciem paliwa.
Zobacz: Nowy Opel Astra szczyci się relaksującymi fotelami
Nadwozie Astry ma 4,37 metra długości, czyli o około 5 cm mniej w porównaniu z poprzedniczką. Zmniejszyła się też wysokość samochodu (o 2,5 cm, do 1,48 metra) oraz jego szerokość (o 0,5 cma, do 1,81 metra). Zmniejszono również szerokość opon. Dzięki dbałości o szczegóły, takie jak delikatny spadek linii dachu, udało się uzyskać współczynnik oporu aerodynamicznego 0,285, który należy do elity najbardziej opływowych modeli w klasie.