Opel mający w swojej ofercie samochody użytkowe, budując nowe dostawcze Movano nie korzystał już z rozwiązań Renault. Po zawiązaniu międzynarodowego koncernu Stellantis, firma z Russelsheim przy konstrukcji dużego vana podjęła współpracę z Włochami i nowe Movano to w rzeczywistości Fiat Ducato ze znaczkiem błyskawicy. Nowa generacja Movano jest napędzana silnikami wysokoprężnymi oraz bezemisyjnym napędem elektrycznym. Poszczególne warianty mają sprostać każdemu zadaniu transportowemu — od przewozów osób i dostaw w mieście, przez transport towarów w warunkach chłodniczych, aż po kampery. Nowe Movano i Movano‑e pojawią się u dealerów Opla jeszcze w bieżącym 2021 roku. Tym samym pojazd dołącza do Combo oraz Vivaro i jest najnowszym przedstawiciel rodziny lekkich pojazdów użytkowych.
Pisaliśmy: Dostawczy Opel teraz również na prąd. Opel Vivaro-e debiutuje i oferuje rozsądny zasięg
Bezemisyjny Opel Movano‑e to pierwsze takie duże auto Opla i jest alternatywą dla pojazdów z konwencjonalnym napędem. Elektryczny zespół napędowy rozwija moc 90 kW (122 KM) i maksymalny moment obrotowy 260 Nm. Prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 110 km/h. W zależności od wersji modelu klienci będą mieć do wyboru akumulatory litowo-jonowe o pojemności 37 kWh lub 70 kWh, zapewniające zasięg (zależnie od charakterystyki jazdy i warunków eksploatacji) odpowiednio 117 lub 224 kilometrów (w cyklu mieszanym WLTP). Akumulatory umieszczono pod przestrzenią ładunkową, gdzie nie wpływają na jej funkcjonalność, poprawiając jednocześnie stabilność na zakrętach oraz przy mocnym wietrze nawet przy pełnym obciążeniu pojazdu. W celu dalszej poprawy efektywności w modelu zastosowano układ hamowania regeneracyjnego, który odzyskuje energię wytwarzaną w czasie hamowania lub wytracania prędkości.
Poza napędem elektrycznym, nowy Opel Movano oferuje 4-cylindrowe silniki wysokoprężne o pojemności 2.2 litra, które dorównują najlepszym na rynku pod względem wysokiej wydajności paliwowej i niskiej emisji CO2. Moc silników spełniających surową normę emisji spalin Euro 6d, wynosi od 120 KM do 165 KM. Wysoki moment obrotowy w niskim zakresie obrotów wynosi od 300 Nm przy 1500 obr/min do 370 Nm przy 1750 obr/min. Wszystkie silniki napędzające przednie koła współpracują z sześciostopniowymi, manualnymi skrzyniami biegów.
4 długości, 3 wysokości i spora przestrzeń ładunkowa
Furgon jest dostępny w czterech długościach (L1‑4) i trzech wysokościach (H1‑3), z maksymalną kubaturą przestrzeni ładunkowej od 8 do 17 m3. Wysokość drzwi w odmianie H3 wynosząca 2,03 m jest największa w tej klasie. Wraz z tylnymi drzwiami otwieranymi pod kątem 180 stopni (z możliwością rozszerzenia do 270 stopni) zapewnia to wyjątkową łatwość załadunku Movano. Zakres dopuszczalnej masy całkowitej (DMC) należy do najszerszych w tej klasie i wynosi od 2,8 to 4 ton, przy maksymalnej ładowności 2,1 tony. Przestrzeń ładunkowa ma niski próg załadunku wynoszący 494 mm, szerokość między nadkolami to 1422 mm, a szerokość między ściankami bocznymi mierzy 1870 mm.
Zobacz również: Legenda powróciła. Imponujący stary-nowy Opel Manta GSe ElektroMOD
W standardowej kabinie znajduje się pojedynczy rząd trzech siedzeń, natomiast w drugim rzędzie opcjonalnej kabiny załogowej są miejsca dla czterech dodatkowych pasażerów. Z myślą o specjalnych potrzebach klientów, nowe Movano przygotowano również w wariancie podwozia do zabudowy z kabiną standardową lub załogową, a także jako platformę do zabudowy z kabiną z jednym rzędem trzech foteli. Nowy lekki pojazd użytkowy Opla jest idealną bazą dla szerokiej gamy zabudów, takich jak wywrotki, skrzynie ładunkowe z opuszczanymi burtami, a nawet kampery.
Zaawansowane systemy
Najnowocześniejsze systemy wspomagające prowadzenie pojazdów chronią nie tylko kierowcę oraz przewożoną załogę i pasażerów, ale także innych użytkowników drogi. Bogata lista wyposażenia nowego Movano — w dużej części standardowego — obejmuje między innymi (w zależności od wersji wyposażenia) system automatycznego hamowania awaryjnego, system monitorowania martwego pola, układ kontroli zjazdu z góry oraz system ostrzegania przed niesygnalizowaną zmianą pasa ruchu.
Zobacz też: Nadchodzi wodorowy busik. Opel Vivaro-e doczekał się wersji z ogniwami paliwowymi
„OpelConnect” i aplikacja „myOpel” oferują specjalne rozwiązania dla użytkowników lekkich pojazdów użytkowych – także elektrycznych. Dzięki aplikacji można m.in. w pojeździe podłączonym do gniazdka zdalnie uruchomić jego ładowanie czy przygotować temperaturę we wnętrzu kabiny. Poza usługami właściwymi dla pojazdów elektrycznych, w ramach „OpelConnect” dostępne są usługi nawigacji online z komunikatami o fotoradarach oraz informacje o statusie pojazdu.
W przypadku profesjonalnego zarządzania flotą pojazdów rozwiązanie telematyczne "Opel Connect" z usługą "Free2Move Fleet Services" umożliwia śledzenie położenia geograficznego pojazdu, optymalizację tras, monitorowanie obsługi i zużycia paliwa oraz udzielanie wskazówek dotyczących bardziej ekonomicznej jazdy.