Opel Movano przeszedł zmiany. Pojawiła się nowa stylistyka przodu oraz lepsze wyposażenie z zakresu komfortu oraz bezpieczeństwa. Auto występuje w ponad 150 fabrycznych wariantach, czterech długościach i trzech wysokościach. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosi do 4,5 tony przy kubaturze przestrzeni ładunkowej do 17 metrów sześciennych.
Lepsze wyposażenie
Po raz pierwszy w modelu Movano oferowany jest asystent jazdy przy bocznym wietrze. To samo dotyczy świateł do jazdy dziennej LED, zdalnego sterowania centralnym zamkiem, radia z Bluetooth i gniazdem USB oraz pakietu widoczności obejmującego asystenta świateł drogowych i czujnik deszczu. W Movano debiutują również opcjonalne tylna kamera i system ostrzegający o obecności pojazdów w martwym polu. Specjalna kamera umożliwia kierowcy obserwację strefy za pojazdem. System ten przydaje się szczególnie w furgonach z pełną przegrodą między kokpitem a przedziałem ładunkowym, gdyż kierowca nie musi polegać wyłącznie na lusterkach bocznych.
Testowaliśmy: Nie ma już Zafiry jaką znaliście. Czy nowy Opel Zafira Life jest lepszy od poprzednika?
System ostrzegania o pojazdach w martwym polu zapobiega wypadkom z udziałem innych uczestników ruchu, na przykład rowerzystów. Ultradźwiękowe czujniki rozpoznają obecność poruszających się obiektów, takich jak rowery czy motorowery, których zazwyczaj nie widać z kokpitu. Wykrycie obiektu w martwym polu jest sygnalizowane zapaleniem się kontrolki LED w bocznym lusterku z odpowiednej strony pojazdu. Dodatkowe rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa w nowym Movano obejmują m.in. opcjonalny układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu.
Mobilne biuro
W nowym Movano wygospodarowano nawet 22 opcjonalne miejsca do przechowywania o łącznej pojemności 104 litrów. Szczególnie praktyczna jest szuflada FlexTray w desce rozdzielczej od strony pasażera. Jej pojemność to nawet 10,5 litra.
Porównaliśmy: Renault Kadjar vs. Opel Grandland X. Który lepszy?
Nowością w ofercie systemów multimedialnych jest Navi 50 IntelliLink Pro. Oferuje on doskonałą łączność oraz jest kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto. 7‑calowy kolorowy pojemnościowy wyświetlacz dotykowy podnosi komfort korzystania z systemu. Smartfon można podłączyć przez Bluetooth lub USB. Nowością w Movano jest też opcjonalna bezprzewodowa ładowarka do telefonów.
Oszczędne silniki BiTurbo
Oferta zespołów napędowych w nowym Movano jest oparta na mocnych, ale zużywających umiarkowane ilości paliwa silnikach wysokoprężnych BiTurbo. Jednostki o pojemności 2.3 litra — z których każda spełnia rygorystyczną normę emisji 6d-TEMP (pojazdy lekkie) lub Euro VId (pojazdy ciężkie) — rozwijają moc od 96 kW (131 KM) do 133 kW (180 KM). W porównaniu z poprzednią generacją silniki zyskały od 5 do 10 koni mechanicznych oraz od 20 do 40 niutonometrów. Najmocniejsza jednostka BiTurbo (133 kW/180 KM) wytwarza 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
Przeczytaj: TEST Opel Grandland X 2.0 CDTi 177 KM AT8 Elite
Klienci Opla mogą wybierać między sześciobiegowymi przekładniami manualnymi, a przekładniami zautomatyzowanymi. Movano jest dostępny ze standardowym napędem przednim lub z opcjonalnym napędem na tylną oś, również z kołami bliźniaczymi. Do Movano z tylnym napędem można zamówić mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu.
Ceny w Polsce rozpoczynają się od 101 415 zł (sugerowana cena detaliczna netto, bez podatku VAT) za furgon z przednim napędem, o dopuszczalnej masie całkowitej 2,8 tony. Najlepiej sprzedający się w Polsce 3,5‑tonowy Movano z przednim napędem w wersji L3H2, czyli z najdłuższym rozstawem osi, średnią wysokością nadwozia i przednim napędem jest dostępny od 108 813 zł.
Dane techniczne
Silniki wysokoprężne z homologacją do pojazdów lekkich |
Silniki wysokoprężne z homologacją do pojazdów ciężkich |
|||||
2.3 Turbo D |
2.3 Turbo D (S/S) |
2.3 Turbo D (S/S) |
2.3 Turbo D |
2.3 Turbo D (S/S) |
2.3 Turbo D (S/S) |
|
Moc |
100 kW/136 KM |
110 kW/150 KM |
133 kW/180 KM |
96 kW/131 KM |
107 kW/146 KM |
120 kW/163 KM |
przy obr./min |
3500 |
3500 |
3500 |
3500 |
3500 |
3500 |
Maksymalny moment obrotowy |
360 |
385 |
400 |
330 |
360 |
380 |
przy obr./min |
1500 |
1500 |
1500 |
1500 |
1500 |
1500 |
Norma emisji spalin |
Euro 6d-TEMP |
Euro 6d-TEMP |
Euro 6d-TEMP |
Euro VI-d |
Euro VI-d |
Euro VI-d |
Przekładnia |
6-biegowa manualna |
6-biegowa manualna |
6-biegowa manualna |
6-biegowa manualna |
6-biegowa manualna |
6-biegowa manualna |
Zużycie paliwa wg NEDC2 w l/100 km, Euro 6d TEMP (wartości wstępne) |
||||||
Cykl miejski |
7,5 – 6,7 |
7,1 – 6,1 |
7,3 – 7,0 |
9,7 – 9,4 |
8,9 – 8,3 |
8,9 – 8,3 |
Cykl pozamiejski |
6,7 |
5,8 – 5,3 |
6,8 – 6,0 |
8,5 – 8,1 |
8,4 – 8,0 |
8,4 – 8,0 |
Cykl mieszany |
7,2 – 6,7 |
6,6 – 5,8 |
6,9 – 6,6 |
9,0 – 8,6 |
8,6 – 8,1 |
8,6 – 8,1 |
Emisja CO2 w cyklu mieszanym; g/km |
191 – 177 |
175 – 154 |
183 – 175 |
233 – 224 |
225 – 211 |
225 – 211 |
Zużycie paliwa wg WLTP3 w l/100 km (wartości wstępne) |
||||||
Cykl mieszany |
11,1 – 9,0 |
11,1 – 8,8 |
11,2 – 8,9 |
- |
- |
- |
Emisja CO2 w cyklu mieszanym; g/km |
327 – 236 |
323 – 230 |
330 – 235 |
- |
- |
- |