Czy ten radar stanie się postrachem polskich kierowców? To możliwe, jeśli policja wykorzysta choć część jego możliwości. ZURAD Fotorapid PRO jawi się jako prawdziwy bat na piratów drogowych, a jego zdolności imponują. Nie chodzi jedynie o dokładność pomiaru. Urządzenie ma być zdolne do śledzenia 32 samochodów jednocześnie, a jakość dokumentacji pozwoli odnotować wykroczenia takie, jak jazda bez pasów czy z telefonem komórkowym przy uchu.
Sposób działania nowego fotoradaru opisuje dziennik.pl. Urządzenie polskiej firmy jest tak naprawdę rozwinięciem projektu znanego już od kilku lat. Chodzi o radar INTEGRA 3D, który produkowany był na rosyjskiej licencji. Nowy Fotorapid PRO korzysta więc z między innymi rosyjskiej techniki, choć nie tylko wschodnie komponenty znalazły tu zastosowanie. Nowa konstrukcja korzysta z głowicy niemieckiego radaru śledzącego, a optyka jest wytwarzana przez japońską firmę Hoya. Końcowy produkt firmowany jest jednak polską marką ZURAD.
6 pasów pod kontrolą, 32 auta "mierzone" jednocześnie
Wszystko to składa się na produkt, który może poważnie zmienić sposób rejestrowania wykroczeń i drogowych przewinień. Radar może mieć oko na 32 pojazdy jednocześnie i "widzi" 6 pasów ruchu na raz. Może działać jako urządzenie stacjonarne i mobilne, a system pomiaru odległości od kontrolowanego samochodu ma dać powtarzalny, niemal bezbłędny wynik. Dokładność pomiary wynosząca 1 km/h i zakres prędkości od 2 do 300 km/h robią wrażenie.
Wszechstronność Fotorapida PRO pozwala mu również rejestrować wykroczenia łączone. Przykładem jego możliwości może być sytuacja, w której zamieszczony nad przejściem dla pieszych zarejestruje jednocześnie wyprzedzanie na przejściu dla pieszych, przekroczenie prędkości, jazdę bez pasów i rozmowę przez telefon komórkowy. Dodatkowo, jego możliwości pozwolą na przeczytanie numeru rejestracyjnego pojazdu, którego kierowca dopuścił się wykroczenia i natychmiastowe zweryfikowanie aktualności badania technicznego i ubezpieczenia OC.
ZURAD Fotorapid PRO - kiedy na polskich drogach?
Pierwsze Fotorapidy nowej generacji są testowane przez firmę ZURAD, ale wkrótce mają zacząć się drogowe testy, które mają zakończyć się wdrożeniem nowego urządzenia. Niebawem pierwszy tego typu radar zostanie zamontowany nad trasą S8 na wysokości Ostrowi Mazowieckiej.