Tradycyjnie już najmocniejszą odmianą bestsellerowego kompaktowego modelu Volkswagena jest Golf R. Auto zostało wycenione przez polskiego importera na minimum 198 690 zł. Ten niezwykle dynamiczny samochód, wyposażony w napęd na cztery koła i bardzo bogate wyposażenie seryjne, od zawsze reprezentuje zarówno najlepsze osiągi, jak i rozwiązania technologiczne w swojej klasie – klasie Golfa. Tak samo jest i tym razem: Golf R jest pierwszym modelem Volkswagena, który został wprowadzony na rynek z nowym napędem na cztery koła 4MOTION z systemem R Performance Torque Vectoring. System ten, współpracując z innymi, które odpowiadają za dynamikę jazdy, zapewnia nowy wymiar sportowego charakteru Golfa R.
Naszym celem w przypadku Golfa R było zapewnienie mu jak najbardziej neutralnych właściwości jezdnych. Innymi słowy, chcieliśmy mieć pewność, że samochód nie będzie ani pod-, ani nadsterowny. Prowadzenie Golfa R zawsze powinno być możliwie łatwe
– wyjaśnia Jonas Thielebein, inżynier odpowiedzialny za osiągi Golfa R. Jako członek zespołu Volkswagen R jest szczególnie dumny z systemu Torque Vectoring. Nowy system napędu na cztery koła rozdziela moment obrotowy nie tylko między przednią i tylną oś, ale także między koła tylnej osi. Dzięki temu zwinność Golfa R, szczególnie na ciasnych zakrętach, jest znacznie lepsza.
Możliwość kontrolowania momentu obrotowego na poszczególnych kołach, a nie tylko osiach pozwala po raz kolejny przesunąć granice przyczepności i osiągów samochodu. Nawet przy dużych prędkościach Golf R prowadzi się bardzo neutralnie
– dodaje Thielebein.
Pakiet R Performance
Volkswagena Golfa R można zamówić z opcjonalnym pakietem R Performance, który pozwala na uzyskanie wyższej prędkości maksymalnej, wynoszącej 270 km/h. Pakiet R Performance obejmuje również większy spojler z tyłu, który zapewnia większy docisk tylnej osi, 19-calowe obręcze kół Estoril oraz dwa dodatkowe profile jazdy – Special (tryb Nürburgring) i Drift. Szybki dostęp do wyboru profilów jazdy zapewnia przycisk R umieszczony na kierownicy.
Profil Drift otwiera zupełnie nowy poziom dynamiki jazdy i w pełni wykorzystuje potencjał systemu Torque Vectoring. W tym profilu jazdy Golf R zyskuje naturalną tendencję do nadsterowności: maksymalny możliwy moment obrotowy jest wtedy dostępny na kole, które znajduje się po zewnętrznej stronie zakrętu. System ESC w profilu Drift jest standardowo ustawiony w tryb Sport, co oznacza, że stabilizacji toru jazdy uruchamia się bardzo późno. W Golfie R niczym nieskrępowana jazda bokiem również jest możliwa – system ESC można całkowicie wyłączyć.
Gwarancje większej kontroli
W obydwu profilach jazdy dostępnych wraz z pakietem R Performance charakterystyka działania pedału przyspieszenia została dobrana tak, aby zapewnić kierowcy poczucie osiągów przy jak najmniejszym filtrowaniu odczuć. Odczuć, które są niezwykle istotne zarówno podczas jazdy na śniegu i lodzie, jak i na asfalcie. Zarówno w profilu jazdy Special, jak i Drift, praca skrzyni biegów została zoptymalizowana tak, aby utrzymać stałą wysoką prędkość obrotową silnika. Podczas pracy w trybie automatycznym dwusprzęgłowa przekładnia przełącza biegi w górę tak późno, jak to możliwe i redukuje je jak najwcześniej, aby zapewnić silnikowi możliwość płynnego rozwijania mocy. Po raz pierwszy od czasu wprowadzenia przekładni DSG, w obydwu profilach jazdy pozostaje ona w trybie ręcznej zmiany przełożeń, jeśli kierowca dokonał takiego wyboru. Niechciany powrót do automatycznego trybu pracy przekładni należy już do przeszłości.