Decyzja o realizacji tej inwestycji zapadła w 2016 roku. Budowa obwodnicy Stalowej Woli i Niska była ważna w celu zwiększenia poziomu bezpieczeństwa na ulicach miast, przez które do tej pory przebiegał główny szlak komunikacyjny. Obwodnica teraz wyprowadza uciążliwy ruch tranzytowy z miast, usprawnia codzienne przemieszczanie się okolicznym mieszkańcom oraz odciąża miejski układ komunikacyjny i zwiększa przepustowość ruchu tranzytowego na DK77. Trasa ta ponadto będzie łączyć się z budowanym szlakiem Via Carpatia, który m.in. przebiega przez tereny Podkarpacia. Budowa była dofinansowana ze środków Unii Europejskiej. Zgodnie z podpisaną umową o dofinansowanie, całkowity koszt projektu to 297 229 777,01 zł, a wysokość dofinansowania UE stanowi 194 135 035,67 zł.
Przeczytaj też: Nad morze dojedziesz szybciej. Droga ekspresowa S3 wydłużona o 42 km
Budowa obwodnicy to przede wszystkim komfort dla mieszkańców Stalowej Woli i Niska, które dzięki temu zostaną odciążone z ruchu tranzytowego, zmniejszy się hałas a powietrze będzie czystsze - nie byłoby to możliwe, gdyby nie wsparcie UE. W październiku 2020 r. podpisaliśmy umowę na ponad 194 mln zł dofinansowania a już dziś możemy cieszyć się nową drogą. Inwestycje współfinansowane z Funduszy Europejskich są skutecznie realizowane przez Beneficjenta. Serdeczne gratulacje dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad
- powiedziała Joanna Lech, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Nowo wybudowana droga przebiega przez tereny powiatów: stalowowolskiego i niżańskiego, miast: Stalowa Wola i Nisko oraz gmin: Pysznica i Nisko. Trasa obwodnicy poprowadzona została po północno-wschodniej stronie Stalowej Woli i Niska. Jej początek zlokalizowany jest w Stalowej Woli na skrzyżowaniu Trasy Podskarpowej z ul. Chopina. Na dalszym odcinku obwodnica kieruje się na południowy wschód, przekraczając tereny elektrowni Stalowa Wola, rzekę Barcówka, linię kolejową nr 66 Zwierzyniec Towarowy - Stalowa Wola Południe oraz krzyżuje się z istniejącą DK19. Koniec trasy zlokalizowany jest na rondzie wchodzącym w skład węzła Rudnik nad Sanem, który powstaje w ramach budowanej równolegle drogi ekspresowej S19.