Kierowcy długo czekali na otwarcie wyczekiwanej obwodnicy Wałcza omijającej miasto od północy. W dniu 19 grudnia została udostępniona do użytku inwestycja, której budowa pochłonęła 657 mln zł i była współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (wysokość dofinansowania UE wyniosła 264,8 mln zł). Dwujezdniowa droga ekspresowa o dwóch pasach ruchu w każdą stronę liczy prawie 18 kilometrów. Na trasie powstało 13 wiaduktów, 2 mosty, 2 estakady i 4 wiadukty ekologiczne. Największymi obiektami są dwie duże estakady, E-1 o długości 276 metrów i E-2 o długości 760 metrów. Połączenie z pozostałymi drogami zapewniają cztery węzły drogowe: Wałcz Zachód z DK10 od strony Szczecina, Wałcz Północ z DW163, Wałcz Wschód z DK22 i Witankowo z DK10 od strony Piły.
Ruch tranzytowy wyprowadzony z Wałcza
Wałcz był dotychczas miastem szczególnie obciążonym ruchem tranzytowym. Przez miasto prowadzą dwie drogi krajowe (DK10 i DK22) oraz dwie wojewódzkie (DW163 i DW178). Układ komunikacyjny wewnątrz miasta nie zmienił się w zasadzie od 1945 roku i cały tranzyt skupiał się w centrum miasta, mieszając się z ruchem lokalnym. W efekcie przejazd przez Wałcz potrafił zająć nawet godzinę. Teraz obwodnica w ciągu S10 wyprowadzi główną część ruchu tranzytowego z miasta, a pojazdy jadące ze Szczecina przez Piłę i Bydgoszcz do Warszawy ominą Wałcz.
Dowiedz się: Budowa trasy S3. Rozpoczynają drążenie NAJDŁUŻSZEGO tunelu w Polsce
Inwestycję pierwotnie realizowała firma Energopol Szczecin. Wykonawca ten wstrzymał roboty po zrealizowaniu około 85 proc. prac. GDDKiA w październiku ubiegłego roku odstąpiła od umowy z tym wykonawcą. W grudniu 2019 roku ruszyły przetargi na dokończenie inwestycji. Roboty na trasie głównej dokończyła firma PORR, wiadukty i kanał technologiczny wykonywał Budimex, roboty na węzłach kończyła firma Pol Dróg Drawsko Pomorskie, bariery, ogrodzenie i oznakowanie GZD – Saferoad Grawil, a zieleń firma MGM Business z Wałcza.