Podstawowym celem budowy obwodnic Suchowoli, Sztabina i Białobrzegów jest wyprowadzenie ruchu z centrów tych miejscowości, który obecnie odbywa się po drodze krajowej numer 8. Działanie to jest elementem szerszego przedsięwzięcia, jakim będzie przebudowa całego odcinka drogi krajowej nr 8 od Suchowoli do Augustowa.
Przeczytaj również: Koronawirus nie zatrzymuje drogowców. Budowy trwają, przetargi są ogłaszane
Dzięki budowie obwodnic nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości drogi krajowej nr 8 pomiędzy Białymstokiem a Augustowem. Inwestycje poprawią również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na drodze Białystok - granica państwa. Obwodnice będą stanowić ważny element układu komunikacyjnego Podlasia, jak również uzupełnienie realizowanej trasy Via Carpatia. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Obwodnica Suchowoli o długości 15,3 km została zaprojektowana po wschodniej stronie miejscowości, w nowym śladzie. Droga ta będzie również obejściem mniejszych miejscowości, takich jak: Zagórze, Wysokie, Skindzierz i Chodorówka Nowa.
Obwodnica Sztabina o długości 4,5 km ominie istniejącą zabudowę po północno-wschodniej stronie obecnego przebiegu DK8.
Obwodnica Białobrzegów o długości 5 km również ominie miejscowość po północno-wschodniej stronie.
Dla tych zadań uzyskane zostały decyzje środowiskowe, a obecnie opracowywane są Koncepcje programowe. W przypadku obwodnic Suchowoli i Sztabina ogłoszenie przetargów na wybór wykonawców planowane jest jeszcze w tym roku, a roboty budowlane będą realizowane w latach 2023 - 2025. Ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy obwodnicy Białobrzegów jest planowane w III kwartale 2021 r., a roboty budowlane będą realizowane w latach 2024 - 2027.