Pierwsze pomiary rozpoczną na odcinku Tuszyn - Piotrków Trybunalski (ok. 16 km) w środę 20 stycznia. Dwa dni później pomiary ruszą od Kamieńska aż do początku obwodnicy Częstochowy (ok. 41 km). Oznacza to, że łącznie pomiarem zostanie objętych blisko 57 km budowanej autostrady A1. To bezprecedensowe rozwiązanie, które nigdy wcześniej nie było stosowane na budowie drogi, jednak ze względów bezpieczeństwa wprowadza je Inspekcja Transportu Drogowego na wniosek GDDKiA i wykonawców. Powód? Nagminne i bardzo znaczące przekroczenia dozwolonej prędkości. W skrajnych przypadkach kierowcy przekraczali ją nawet trzykrotnie.
Sprawdź: Te drogi powstaną w 2021 roku! Przybędzie 385 km nowych dróg krajowych - LISTA
To wciąż plac budowy
GDDKiA wierzy, że wprowadzenie odcinkowego pomiaru prędkości uspokoi i upłynni jazdę, ale przede wszystkim poprawi bezpieczeństwo zarówno uczestników ruchu, jak i pracowników budowy. Z obserwacji wynika, że wielu kierowców zapomina, że porusza się po placu budowy, na którym warunkowo dopuszczony jest ruch samochodów z ograniczeniem prędkości. Cała budowa autostrady A1 między Tuszynem w woj. łódzkim a Częstochową w woj. śląskim jest realizowana „pod ruchem”. Oznacza to, że na jednej jezdni trwają prace, a na drugiej odbywa się ruch samochodowy.
Zobacz: Najnowsze fakty z budowy ursynowskiego odcinka POW! Mamy zdjęcia!
Wprowadzane rozwiązanie będzie obowiązywało do chwili oddania do użytkowania gotowych, w pełni funkcjonalnych fragmentów autostrady A1 o dwóch jezdniach po trzy pasy ruchu każda, co nastąpi jesienią tego roku. Ograniczenia prędkości obowiązują również na 25-kilometrowym odcinku między Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem, gdzie z końcem ubiegłego roku przeniesiono ruch na początkowe cztery kilometry nowej betonowej jezdni.
Więcej A1 w 2021 roku
Jeszcze w tym roku gotowe będą 3 z 5 budowanych odcinków autostrady A1: Tuszyn - Piotrków Trybunalski, Kamieńsk - Radomsko i Radomsko - granica woj. łódzkiego i śląskiego o łącznej długości niemal 40 km. Cały realizowany fragment autostrady A1 od Tuszyna w woj. łódzkim do Częstochowy w woj. śląskim będzie gotowy w przyszłym roku. Wtedy na odcinku blisko 81 km kierowcy będą mieli do dyspozycji dwie szerokie betonowe jezdnie po trzy pasy w obu kierunkach.