Z kontroli NIK wynika, że choć odcinkowe pomiary prędkości przyczyniły się miejscowo do poprawy niektórych wskaźników związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego, to system boryka się z wieloma problemami. Wygląda na to, że o mandat z odcinkowego pomiaru nie jest łatwo!
Przeczytaj także: Nieprawidłowości w GDDKiA? Raport NIK wykazuje brak rzetelnych danych
Według Najwyższej Izby Kontroli, podczas planowania inwestycji, Ministerstwo Infrastruktury, ani Główny Inspektorat Transportu Drogowego nie przeprowadziły kompleksowej analizy potrzeb w zakresie liczby urządzeń rejestrujących i ich lokalizacji. Planowana, średnia długość odcinków wynosiła 20 km, a w rzeczywistości wyniosła niespełna 3 km. Rodzaj i liczba urządzeń rejestrujących zostały dopasowane do budżetu bardziej niż do realnych potrzeb.
Przeczytaj także: Błąd za błędem podczas przewozu złomu. Funkcjonariusz ITD nagrał WIDEO
Okazało się, że odcinkowe pomiary w latach 2015-2017 działały na pół gwizdka. Ponad połowa (57%) zarejestrowanych przewinień nigdy nie poskutkowała mandatem. Wykroczenia przedawniły się, bo nie miał ich kto obsłużyć, a ich wartość wyniosła 26,3 mln zł. Co więcej, by nadążyć za wystawianiem mandatów, GITD ograniczało liczbę zarejestrowanych wykroczeń, programując urządzenia na prędkość aż o 30 km/h większą od dopuszczalnej.
Pisaliśmy: Łatwiej rozpoznasz odcinkowy pomiar prędkości. Nowe oznakowanie gotowe
Szanse na otrzymanie mandatu minimalizowała również pora nocna. Aż 12% zarejestrowanych wykroczeń (ponad 67 tys.) zostało odrzuconych, bo zdjęcia były nieczytelne. Powód? Niewyposażenie systemu w dodatkowe oświetlenie. Zdjęcia nocne były w większości niewyraźne.
Nie przegap: Chciała chronić wnuczka za wszelką cenę. GITD nie dał za wygraną
Po kontroli pojawiły się również pozytywne wnioski. Odcinkowy pomiar działa na kierowców, co potwierdzi każdy, kto porusza się po drogach nim objętych. Z 29 odcinków, na 10 z nich odnotowano zmniejszenie się wszystkich trzech wskaźników, czyli liczby wypadków drogowych, ofiar śmiertelnych i rannych. Na 10 kolejnych jeden lub dwa wskaźniki uległy zmniejszeniu, na trzech nie odnotowano wypadków, a na sześciu odcinkach wzrósł przynajmniej jeden wskaźnik.
W związku z tym, że pomiarem jest objęte mniej niż 1% dróg krajowych, te dane nie wpłynęły na ogólne dane dotyczące bezpieczeństwa.