Sportowy wariant RS podobnie jak bardziej cywilne odmiany, w końcu doczekał się odświeżenia, które w głównej mierze skupia się na detalach nadwozia. Wyrafinowana stylistyka zewnętrzna, nawiązująca do najnowszych modeli czterech pierścieni, jest w obydwu wersjach nadwozia RS 5 widoczna gołym okiem. Na pierwszy ogień idzie osłona chłodnicy Singleframe, która jest teraz szersza i bardziej płaska.
Sprawdź: Audi RS 4 Avant 2020: napakowane mocą kombi po zmianach - WIDEO, GALERIA
Ta modyfikacja sprawia, że RS 5 jeszcze bardziej upodabnia się do większych RS 6 i RS 7. Jak na nowe Audi przystało, nie brakuje też otworów wentylacyjnych na grillem, które przywodzą na myśl klasyczne Audi Sport quattro z 84' roku. Lifting to także szersze o 40 mm nadkola, które RS 5 nadają masywnej postury.
Rozpoznasz go z daleka
Kontynuując zmiany na pasie przednim, opcjonalne, diodowe reflektory matrycowe z laserowym światłem Audi otrzymały przyciemnione ramki, które wyraźnie odróżniają dwie wersje RS od podstawowego A5. Duże, mocno wyprofilowane wloty powietrza po bokach otrzymały z kolei nowy, pięciokątny wygląd. Uważni z pewnością też zauważyli, że zarówno z przodu, jak i z tyłu światła do jazdy dziennej LED posiadają nowy, charakterystyczny, przerywany wzór.
Wnętrze tętni sportem
Poziome linie i ciemne kolory zdominowały wnętrze odświeżonego Audi RS 5. Sportowe fotele RS standardowo pokryte są Alcantarą i skórą lub opcjonalnie w całości skórą Finenappa. Pakiet stylistyczny RS z czerwonymi lub szarymi akcentami jest również dostępny na życzenie klienta. Niektóre elementy wnętrza, takie jak kierownica, dźwignia zmiany biegów czy oparcia kolan, pokryte są Alcantarą z czerwonymi lub szarymi, kontrastowymi przeszyciami.
Nieuniknione zmiany
Niestety, zgodnie z polityką producenta, pokrętła muszą odejść na dobre. Tym samym w nowym RS 5 nie zobaczymy już pokrętła MMI. Nowa koncepcja obsługi obu wersji RS 5 skoncentrowana jest wokół 10,1-calowego ekranu MMI touch display. Duży, wyglądający niczym zawieszony w powietrzu ekran z funkcją akustycznej reakcji zwrotnej (Haptic feedback), zwrócony jest delikatnie w stronę kierowcy.
Zobacz: 600 koni w Audi RS Q8! To najmocniejszy SUV czterech pierścieni - WIDEO, ZDJĘCIA
Jeśli samochód wyposażony jest w najwyższą wersję systemów infotainment, system MMI navigation plus, ekskluzywny widok ekranu RS daje kierowcy wgląd w temperaturę układu napędowego, w przyspieszenie wzdłużne i poprzeczne, w mechanizm różnicowy quattro sport oraz w ciśnienie i temperaturę opon.
Skupiony na kierowcy
Poza tym na wyposażeniu nowego RS 5 Coupe i RS 5 Sportback może znaleźć się wirtualny kokpit Audi virtual cockpit plus o przekątnej 12,3-cala, na którym kierowca może wybrać różne wersje wyglądu ekranu. Jeden z nich to ekran RS wyświetlający skalę prędkości obrotowej w postaci kąta, w którego wnętrzu znajduje się wskaźnik zmiany biegów.
Gdy prowadzący pojazd naciśnie przycisk RS MODE na kierownicy, wybrać może jeden z dwóch zindywidualizowanych trybów RS. Wtedy też włącza się ekran RS, pokazując np. maksymalne wartości siły przeciążenia g. Opcjonalny wyświetlacz informacji na szybie na wprost wzroku kierowcy head-up display, wyposażony został w specjalną grafikę RS.
Osiągi godne RS
Audi RS 5 w obydwu wariantach nadwozia jest wyposażone w benzynowy silnik biturbo V6 TFSI o pojemności 2.9-litra. Jednostka ta generuje 450 KM i 600 Nm maksymalnego momentu obrotowego, dostępnego już przy 1900 obr./min. Obie wersje przyśpieszają od 0 do 100 km/h w 3,9 sekundy, a na żądanie kierowcy mogą rozpędzić się do nawet 280 km/h. Za przeniesienie napędu na wszystkie cztery koła odpowiada 8-stopniowa, automatyczna skrzynia tiptronic.
Zawieszenie na każdą okazję
Obie wersje RS 5 standardowo wyposażone są w twarde zawieszenie RS sport. Opcjonalnie dostępne jest sportowe zawieszenie RS sport plus z systemem dynamicznej kontroli jazdy DRC oraz z kontrolą stabilizacji nadwozia. Zawieszenie to bazuje na stalowych sprężynach oraz na regulowanych w trzech stopniach amortyzatorach, połączonych ze sobą po przekątnej przewodami olejowymi i centralnym zaworem.
Przeczytaj także: Gratka dla purystów: Audi R8 V10 z tylnym napędem teraz w stałej ofercie
Podczas szybkiego pokonywania zakrętów, zawory regulują przepływ oleju w amortyzatorze osadzonego dodatkowo na sprężynie koła przedniego toczącego się po zewnętrznym łuku. Technika ta wzmacnia amortyzację koła i redukuje wszelkie wychylenia pojazdu na boki i tzw. nurkowanie. Pozwala to pojazdowi jeszcze lepiej trzymać się drogi i poprawia jakość prowadzenia.
Udoskonalony Audi drive select
Standardowo montowany system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, oprócz znanych już trybów comfort, auto i dynamic, oferuje dwa zupełnie nowe tryby: RS1 i RS2. Po ustawieniu przez kierowcę właściwości obu trybów (w zależności od osobistych preferencji) i zapisaniu ich w pamięci auta, można je włączyć bezpośrednio za pomocą przycisku "RS MODE" na kierownicy, bez konieczności ponownego uruchamiania systemu MMI touch. Audi drive select ma dostęp do ważnych danych elementów technicznych, takich jak silnik, skrzynia biegów, amortyzatory, układ kierowniczy, sportowy dyferencjał i dźwięk silnika.
Szeroki zakres konfiguracji
Odmłodzone Audi RS 5 standardowo jest wyposażone w 19-calowe felgi, jednak za dopłatą można otrzymać także 20-calowe. Występują one w trzech wariantach, z których jeden jest malowany w całości na błyszczącą czerń, a drugi na matowy brąz. W standardowym układzie hamulcowym stalowe tarcze obejmowane są przez zaciski pomalowane na czarno lub na czerwono. Alternatywnie, dla osi przedniej Audi oferuje tarcze ceramiczne z dodatkiem włókien węglowych. W tym wypadku zaciski mogą być szare, czerwone lub niebieskie.
Premiera i cena
Audi zakomunikowało debiut nowego RS 5 w połowie grudnia 2019 roku, co oznacza, że na pojawienie się modelu w salonach przyjdzie nam jeszcze chwilę poczekać. Auta u dealerów powinny zaparkować nie później niż na wiosnę 2020 roku. Ceny nie zostały jeszcze podane, jednak wszystko wskazuje na to, że importer przedstawi cennik nowych RS 5 już w pierwszych dniach stycznia 2020.