W ramach faceliftingu Audi A5, inżynierowie z Ingolstadt w głównej mierze skupili się na stylistyce zewnętrznej. Zauważalnie zmienił się przód, który emanuje większą siłą. Osłona chłodnicy Singleframe z kratownicą o wyglądzie plastra miodu jest bardziej płaska i nieco szersza, a szczeliny wentylacyjne powyżej kratownicy nawiązują do klasycznego Audi Sport quattro z 1984 roku. Dolną krawędź przedniego zderzaka zdobi wyraźny spojler, a po jego bokach znajdują się powiększone wloty powietrza.
Sprawdź: TEST Audi Q8 50 TDI 3.0 V6 286 KM: podróżowanie w nowym wymiarze
Dodatkowo z przodu pojawił się nowy kształt świateł do jazdy dziennej w i opcjonalne reflektory w technologii Matrix Led. Z boku auta widać nowe progi, które nadają smukłości, a tylna wkładka dyfuzora z trapezoidalnymi końcówkami rur wydechowych nadaje optyczne wrażenie szerszego tyłu. Z tyłu również pojawiły się diodowe światła z dynamicznymi kierunkowskazami.
Koncepcja linii wyposażenia jest także zupełnie nowa. Oprócz linii podstawowej – basic, dostępne są dwie inne zewnętrzne linie stylistyczne: advanced i S line. Zewnętrzne linie stylistyczne można teraz dowolnie zestawiać z pakietami wyposażenia wnętrza S line i design selection. Przyszli klienci mogą wybierać spośród dwunastu lakierów nadwozia, wśród których znalazł się nowy odcień metalizowanego koloru zielonego — district green.
Kabina jest zdominowana poziomymi liniami, a deska rozdzielcza, którą zdobi duży wyświetlacz systemu MMI touch, jest bardziej skupiona na kierowcy. Wraz z pojawieniem się najnowszej wersji systemu multimedialnego trzeciej generacji (MIB 3), który zapewnia stałe połączenie z siecią, pojawił się ekran o przekątnej 10,1 cala bez pokrętła do sterowania głośnością. Grafiki nowego systemu są wyraźniejsze i bardziej przejrzyste. Dostępne jest także sterowanie głosowe oparte na języku naturalnym, które rozumie wiele sformułowań. System można także doposażyć o zaawansowaną nawigację MMI navigation plus oraz cyfrowe radio DAB+ i smartfonowy interfejs Audi. Miłośnicy dobrych dźwięków znajdą w konfiguratorze także system muzyczny Bang & Olufsen Premium Sound System.
Zobacz: TEST, OPINIA - Audi Q3 S line 45 TFSI quattro S tronic: naszpikowane drogimi dodatkami
Za dopłatą otrzymamy także 12,3-calowy wyświetlacz full HD systemu Audi virtual cockpit plus z trzema widokami oraz wielofunkcyjną kierownicę. Całość można uzupełnić opcjonalnym wyświetlaczem head-up display, który przed oczami kierowcy pokaże na szybie najważniejsze informacje. Audi oferuje również gamę systemów wspomagania kierowcy – wiele z nich jest w wyposażeniu standardowym odświeżonego Audi A5. Na rynku niemieckim, opcjonalne systemy wspomagania zebrane zostały w dwa pakiety: „Drive” i „Park”.
Gama silnikowa
Odświeżone Audi A5 dostępne jest w Europie z silnikami, których moc rozpoczyna się od 120 kW (163 KM). W gamie znajdują się też mocne jednostki V6 montowane w modelach typu S, spełniające normy emisji Euro 6d-temp. Na początek, cztery warianty silnikowe Audi A5 wyposażone będą w system mild hybrid MHEV.
Przeczytaj także: TEST Audi S5 Coupe 3.0 V6 TFSI tiptronic quattro: wzorowe Gran Turismo
W przypadku silników czterocylindrowych system MHEV zintegrowany jest z 12-woltowym systemem elektrycznym, a w przypadku modeli S TDI z 48-woltowym głównym systemem elektrycznym. Wszystkie wersje Audi A5 wyposażone zostały w automatyczne skrzynie biegów – siedmiobiegową skrzynię S tronic lub ośmiobiegową tiptronic. Napęd na cztery koła quattro dostępny jest opcjonalnie dla słabszego silnika i standardowo dla pozostałych trzech mocniejszych jednostek napędowych.
S5 Coupe TDI & S5 Sportback TDI
700 Nm momentu obrotowego i moc 347 KM – czyli odświeżone Audi S5 Coupe oraz S5 Sportback dostępne na rynku europejskim, mają pod maską wysokoprężną jednostkę napędową V6. Dzięki systemowi MHEV i elektrycznie napędzanej sprężarce wspomagającej konwencjonalną turbosprężarkę, silnik 3.0 TDI jest mocny, a jednocześnie łagodnie rozwijający moc i oferujący duży zasięg. Oba modele S TDI od 0 do 100 km/h przyspieszają w mniej niż 5 sekund.
Moc silnika montowanego w S5 Coupe i S5 Sportback przenoszona jest na drogę za pośrednictwem ośmiobiegowej, automatycznej skrzyni biegów tiptronic i stałego napędu na cztery koła quattro. Twarde zawieszenie S sport jest tu standardem. Kontrola tłumienia dostępna jest opcjonalnie. Gama detali stylistycznych zastosowanych zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz pojazdu, podkreśla unikalną pozycję modeli S TDI. W jej skład wchodzą m.in. cztery okrągłe końcówki układu wydechowego, czy tryb S w opcjonalnym systemie Audi virtual cockpit plus.
Na rynkach pozaeuropejskich S5 Coupé i S5 Sportback oferowane są z trzylitrowym silnikiem TFSI. Turbodoładowana, benzynowa jednostka z bezpośrednim wtryskiem ma moc 354 KM i wytwarza wysoki moment obrotowy rzędu 500 Nm, dostępny w zakresie od 1370 do 4500 obr./min. V6 rozpędza S5 Coupé od 0 do 100 km/h w 4,7 sekundy, a elektronicznie ograniczona prędkość maksymalna wynosi 250 km/h.
Zawieszenie Audi A5 doskonale harmonizuje ze sportowym charakterem wszystkich modeli z tej rodziny. Standardowo zestrojono je również sportowo, choć komfortowo. Opcjonalnie dostępne jest twardsze zawieszenie sportowe oraz zawieszenie z adaptacyjną kontrolą stopnia tłumienia. To ostatnie zintegrowano z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, który jest w wyposażeniu standardowym wszystkich wersji z silnikiem o mocy od 140 kW.
Nie przegap: Audi S5 Coupe i S5 Sportback z mocnym dieslem i świetnymi osiągami
Z Audi drive select zintegrowane są także: układ kierowniczy, automatyczna skrzynia biegów i układ zarządzania silnikiem. Kierowca może wybrać jeden spośród pięciu profili Audi drive select, by zdecydować w ten sposób, jak mają ze sobą współpracować powyższe podzespoły. Mocne hamulce znajdują się za dużymi, nawet 20-calowymi kołami.
Premierze odświeżonego Audi A5 towarzyszyć będzie wejście na rynek edycji specjalnej tego modelu. „Edition one” dostępne będzie zarówno we wszystkich wersjach Sportback, jak i Coupé z silnikami o mocy minimum 140 kW. Sportowe zawieszenie jest w tej edycji standardem. Stylistyka zewnętrzna bazuje na wersji S line i posiada dodatkowe, przykuwające wzrok elementy, takie jak np. brylantowoczarny dach A5 Coupé. Gama lakierów obejmuje tu takie kolory jak: szary quantum, szary daytona z efektem perłowym i zielony district z efektem metalicznym. Jeśli chodzi o wnętrze, klienci wybrać mogą jeden z dwóch pakietów: design selection i S line. Ekskluzywne detale podkreślają charakter obu wnętrz.
Modele Audi A5 i S5 z silnikami TDI i o nowym, sportowym wyglądzie będzie można zamawiać w Europie już jesienią 2019 r. Pierwsze dostawy do salonów dealerskich rozpoczną się na początku roku 2020.