Historia Golfa sięga 29 marca 1974 roku, kiedy pierwszy jego egzemplarz opuścił fabrykę w Wolfsburgu. Kompaktowy hatchback rozpoczął nową epokę, zastępując niezwykle popularnego Garbusa. Warto wspomnieć, że poprzednik Golfa został wyprodukowany w liczbie przeszło 21,5 miliona egzemplarzy. Trzeba więc przyznać, że Volkswagen potrafi projektować samochody, które trafiają w gusta klientów.
Druga generacja niemieckiego kompaktu zadebiutowała w 1983 roku. Samochód wyróżniał się regulowanym katalizatorem i opcjonalnym systemem ABS. Dla entuzjastów jazdy po nieutwardzonych drogach przygotowano wersję Synchro. Trzecia generacja wyróżniała się wprowadzeniem czołowych poduszek powietrznych i dużo lepszego zachowania podczas zderzenia. W 1993 roku w Golfie zadebiutował silnik wysokoprężny TDI z wtryskiem bezpośrednim.
Przeczytaj też: Volkswagen Golf Sportsvan - polski debiut na Motor Show Poznań 2014 - WIDEO
Czwarta generacja była dalszą ewolucją w kierunku samochodu maksymalnie bezpiecznego i przyjaznego kierowcy. Warto wspomnieć, że "czwórka" jako pierwsza występowała w ultrasportowej odmianie R32, która była w stanie rozwinąć prędkość 250km/h. Golf V wyróżniał się szerokim wachlarzem wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa i komfortu. W 2006 roku zadebiutował Golf Plus. W szóstej generacji premierę miały silniki diesla z układem Common Rail, a także nowoczesne systemu takie jak Light Assist, Park Assist.
4 września 2012 roku zadebiutowała siódma odmiana niemieckiego kompaktu. Przez wielu jest ona uznawana za najbardziej udany samochód tego typu na rynku.