Opel Astra IV zbudowany jest na globalnej płycie podłogowej Delta II, używanej także w innych modelach marki. Produkcja Astry IV odbywa się w polskich zakładach Opla w Gliwicach oraz w Belgii i w Niemczech.
>>> Opel Astra IV – tapety na pulpit
Astra IV dostępna jest w dwóch wersjach nadwozia: jako 5-drzwiowy hatchback oraz kombi Sports Tourer. Sedan oraz 3-drzwiowa coupe pojawić mają się później. Stylistyka Astry IV nawiązuje do większego modelu Insignia.
>>> Opel Astra IV 1,4 hatchback, model 2011 - dane techniczne, spalanie, cena
W porównaniu do poprzednika, czyli Astry III, czwarta generacja jest przestronniejsza. Udało się to inżynierom Opla dzięki powiększeniu o 56 mm rozstawu kół przednich oraz o 70 mm kół tylnych. Nowa Astra ma także większy o 71 mm rozstaw osi, co sprawiło, że długość nadwozia powiększono o 16,9 cm.
>>> Opel Astra IV rok produkcji 2010 – cena od 50 tys. zł
Już w podstawowej wersji Astry IV znalazły się czołowe i boczne poduszki powietrzne kierowcy oraz pasażera. Ponadto standardem w nowej Astrze jest system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania ABS oraz system kontroli trakcji ESP. Opel Astra IV otrzymał maksymalną ilość pięciu gwiazdek w testach zderzeniowych EuroNCAP.