Przedprodukcyjne prototypy nowej Astry kończą ostatnie testy na dalekiej północy, gdzie sprawdzane są możliwości niemieckiego bestsellera 11. generacji w mroźnym powietrzu i na oblodzonych drogach szwedzkiej Laponii. Pojazdy są poddawane morderczym próbom na torach Centrum Testowego w Dudenhofen, a od niedawna odbywają także jazdy weryfikacyjne po drogach publicznych w regionie Ren-Men. Równocześnie nowa Astra przechodzi końcowe testy w laboratorium kompatybilności elektromagnetycznej (EMC) w Rüsselsheim przed uzyskaniem homologacji niezbędnej do wprowadzenia modelu do sprzedaży.
Sprawdź: TEST, OPINIA - Opel Mokka e 50 kWh GS Line. Niezły elektryk, przyzwoity crossover
Nowa Astra wyjątkowo dobrze radzi sobie w wymagającym programie testów. Zespół zajmujący się opracowywaniem modelu zaprojektował bezkompromisowo ciekawą generację Astry, która wzbudzi dreszcz emocji u naszych klientów.
- mówi Mariella Vogler, główna inżynier odpowiedzialna za Astrę
Nową Astrą producent chce podkreślić niemiecką precyzję w każdym detalu i sprostać aktualnym oczekiwaniom rynku w segmencie kompaktowym. Niemcy zapowiadają odważne wzornictwo, najnowocześniejszą technologię i atrakcyjną ofertę zespołów napędowych. Zgodnie z obietnicami, ma pojawić się również hybryda z gniazdkiem.
W ciężkich warunkach
Zimą na przełomie 2020 i 2021 roku, inżynierowie zabrali do Laponii nową generację Astry, aby na mrozie sięgającym -30 stopni Celsjusza dopracować podwozie na specjalnie przygotowanych torach ze śliską nawierzchnią. Przy okazji optymalizowali elektroniczne systemy kontroli stabilności, trakcji i zapobiegania blokowaniu kół przy hamowaniu. Cel był prosty - właściwości nowej Astry muszą być zawsze jednakowe i bezpieczne, niezależnie od nawierzchni
W trakcie prac nad modelem postaraliśmy się, żeby nowa generacja Astry również oferowała kierowcy i pasażerom mnóstwo radości z jazdy bez uszczerbku dla komfortu. Z jednej strony wyrafinowana i dynamiczna konstrukcja gwarantuje poczucie bezpieczeństwa wszystkim osobom na pokładzie nawet przy wysokiej autostradowej prędkości. Z drugiej strony jazda zawsze jest relaksująca dzięki wysokiemu poziomowi komfortu, nawet na kiepskiej nawierzchni.
- mówi Andreas Holl odpowiedzialny za dynamikę pojazdów w firmie Opel.
W czasie tegorocznego pobytu w Laponii do specjalistów Opla w dziedzinie podwozi dołączyli koledzy z działu odpowiedzialnego za ogrzewanie, wentylację i klimatyzację. Jednym z celów tych trzech systemów jest zapewnienie szybkiego rozgrzewania przedziału pasażerskiego. Badano zatem skuteczność odprowadzania ciepła z silnika, przepływ płynu chłodzącego, parametry pracy nagrzewnicy i dmuchawy, a także skuteczność podgrzewania kierownicy oraz przednich i tylnych foteli.
Testy te nie służą jednak wyłącznie zapewnieniu użytkownikom samochodu przytulnego ciepła w chłodne zimowe poranki. Wydajność układu ogrzewania jest też ściśle określona przez przepisy oraz jeszcze bardziej rygorystyczne normy wewnętrzne, zgodnie z którymi szyba czołowa oraz szyby boczne Opla muszą być jak najszybciej oczyszczone ze szronu i lodu, aby zapewnić kierowcy bezpieczną widoczność.
Przy dużych prędkościach
W Centrum Testowym w Dudenhofen w Niemczech badano inne parametry pojazdu. Inżynierowie z centrum kompetencyjnego ADAS (Automated Driver Assistance Systems), czyli zautomatyzowanych systemów wspomagających kierowcę w Rüsselsheim zabrali nową Astrę na szybki owalny tor oraz długą prostą w celu skalibrowania zaawansowanych układów — w tym adaptacyjnego tempomatu, systemu hamowania awaryjnego, systemu ostrzegającego przed najechaniem na pojazd poprzedzający oraz asystenta monitorującego ruch poprzeczny za pojazdem.
Później egzemplarze przedprodukcyjne musiały także sprostać wysokim standardom na długiej prostej w Dudenhofen. Jak każdy Opel, również nowa generacja Astry była sprawdzana w warunkach autostradowych pod kątem utrzymania kontroli nad pojazdem przy prędkościach powyżej 140 km/h oraz stabilności w czasie ostrego hamowania. Na szybkim torze owalnym inżynierowie Opla oceniali także takie podzespoły, jak pokrywa silnika i wycieraczki przedniej szyby. Żaden z nich nie może wpadać w drgania ani irytująco hałasować.
Ostatnia prosta
Ostatnie jazdy weryfikacyjne wciąż zakamuflowaną nową Astrą odbywały się w czerwcu na drogach publicznych regionu Ren-Men, w okolicach Rüsselsheim, czyli miasta, w którym znajduje się centrala firmy Opel. Czasami inżynierom i menedżerom towarzyszyli także dziennikarze. Dobra wiadomość jest taka, że nowa Astra jest już gotowa na debiut. Pozostaje nam czekać na oficjalną datę premiery.