Nowy czterocylindrowy silnik w modelu Grandland X to diesel 1.5 z turbodoładowaniem. Jest mocniejszy i bardziej ekonomiczny niż poprzednie 1.6. Nową jednostkę zaprojektowano tak, aby spełniała wymagania w zakresie emisji spalin Euro 6d-TEMP, jeszcze przed ich oficjalnym wprowadzeniem.
Półtoralitrowy motor generuje moc 130 KM i maksymalny moment obrotowy 300 Nm przy 1750 obr./min. Silnik wyposażono w oszczędzający paliwo układ Start/Stop. Nowa jednostka ma zużywać 4,1 l oleju napędowego na 100 km (w cyklu mieszanym) czyli o 4% mniej niż poprzednik. Udało się to osiągnąć dzięki zmniejszeniu objętości skokowej i współczynnika tarcia, zoptymalizowaniu układu spalania o opatentowanej geometrii tłoka oraz zwiększeniu recyrkulacji spalin.
Technologia w służbie ekologii
Głowicę cylindrów ze zintegrowanym kolektorem dolotowym powietrza oraz skrzynię korbową nowego silnika 1.5 wykonano ze stopu aluminium. Czterema zaworami każdego cylindra sterują podwójne wałki rozrządu. Silnik wyposażono w turbosprężarkę ze sterowanymi elektrycznie łopatkami turbiny o zmiennej geometrii (VGT).
Zobacz TEST: Opel Grandland X Ultimate - jak najstarszy brat
Z myślą o optymalnym oczyszczaniu spalin, układ redukcji emisji zamontowano jako pojedynczą kompaktową jednostkę jak najbliżej silnika. W jego skład wchodzą katalizator utleniający (absorber szkodliwych tlenków azotu), wtryskiwacz AdBlue, katalizator selektywnej redukcji katalitycznej oraz filtr cząstek stałych (DPF). Absorber NOx działa jako katalizator rozruchu zimnego silnika, ograniczając emisję tlenków azotu w temperaturach poniżej temperatury aktywacji termicznej układu selektywnej redukcji katalitycznej. Dzięki innowacyjnej technologii nowy silnik 1.5 spełnia normy Euro 6d-TEMP, która zacznie obowiązywać dopiero we wrześniu 2019 r.
Można powiedzieć, że Opel Grandland X ma już pełną gamę silnikową. Od dobrze czujących się w mieście 1.2 Turbo, przez nowego półtoralitrowego diesla, aż po topową wersję 2.0 CDTI z silnikiem wysokoprężnym o mocy 177 KM.