Historia Opla Kadetta rozpoczęła się w 1936 r. Po Oplu Olympii, pierwszym niemieckim samochodzie z całostalowym nadwoziem samonośnym, w modelu Kadett również zastosowano tę rewolucyjną technologię. W porównaniu z klasycznym nadwoziem drewnianym osadzonym na ramie konstrukcja samonośna oferuje liczne zalety, takie jak mniejsza masa przekładająca się na lepsze osiągi i niższe zużycie paliwa, a także większe bezpieczeństwo dzięki stabilności przedziału pasażerskiego i niżej położonemu środkowi ciężkości. Zintegrowane z nadwoziem reflektory zamiast staromodnych, montowanych osobno lamp, nadawały Kadettowi świeży wygląd. To właśnie Opel zapoczątkował popularność nowoczesnego wzornictwa samochodów w Europie. Montowany w modelu Kadett 4-cylindrowy bocznozaworowy silnik o pojemności 1.1 litra zapewniał moc 23 KM i umożliwiał rozpędzenie się do prędkość prawie 100 km/h.
Atutami Kadetta A (1962-1965) były żwawy 1‑litrowy silnik, duży bagażnik i mnóstwo miejsca dla pasażerów. Jednym ze składników recepty na sukces okazało się rozwiązanie, którego nie miał żaden z rywali. Korek wlewu paliwa umieszczono na zewnątrz, a nie w bagażniku, która to przestrzeń została zarezerwowana w całości do dyspozycji zgodnie ze swoją nazwą. „Już nigdy nie poczujesz zapachu benzyny w bagażniku” – obiecywali autorzy tekstów reklamowych, wysyłając wyraźną aluzję wymierzoną w konkurencję z Wolfsburga. Kompaktowa klasa w Oplu wkroczyła w kolejną nową erę wraz z Kadettem D (1979-1984). W nowym modelu zamiast tylnego napędu zastosowano po raz pierwszy opracowany przez Opla napęd na przednie koła. Oszczędność miejsca wynikająca z poprzecznego ustawienia zespołu napędowego otwierała drogę do zwiększenia przestronności wnętrza. Chociaż ówczesna rynkowa nowość była krótsza od poprzednika, większe wnętrze samochodu oferowało znacznie więcej miejsca niż wielu rywali Kadetta.
Astra zamiast Kadetta
Kompaktowe Ople były oferowane pod nazwą Kadett przez ponad pół wieku, aż do debiutu pierwszej Astry w 1991 r. W roku światowej premiery Opla Astry F na świecie zachodziły ogromne przemiany. Żaden inny samochód nie wyrażał ducha tamtych czasów tak dobrze, jak kompaktowy Opel siódmej generacji. Nowy model nie tylko przyjął nową nazwę Astra – taką samą, jak jego brytyjska bliźniaczka spod znaku Vauxhalla – ale także oferował mnóstwo nowo opracowanych systemów podnoszących bezpieczeństwo. Znaczny udział materiałów nadających się do recyklingu wyrażał troskę marki o środowisko. Astra F była nie tylko pojazdem czasu wielkich zmian, ale także najlepiej sprzedającym się modelem Opla.
Pełna historia każdej generacji Opla Kadetta oraz Opla Astry znajduje się w opisach pod zdjęciami w galerii.