Nissan Qashqai wytwarzany od 2007 roku zdążył się już nieco zestarzeć. Z tego powodu przygotowano nową ewolucją hitowego crossovera, który do tej pory znalazł na siebie 2 miliony nabywców na całym świecie. Pojazd powstał na platformie Common Module Family, która została opracowana przy udziale Renault. Nadwozie jest o 49 mm dłuższe oraz 15 mm niższe i 20 mm szersze od poprzedniego, co podkreśla smukłość i elegancję nowo zaprojektowanej sylwetki. Wyraziste detale, takie jak: oryginalnie przetłoczona pokrywa silnika, nowoczesny grill, czy skośne klosze lamp, dodają prestiżu charakterystycznej bryle karoserii.
Zobacz także: Nowy Nissan X-Trail 2014 na oficjalnych zdjęciach
Przy rysowaniu małego SUV-a zachowano kompaktowe wymiary wraz z podwyższoną pozycją za kierownicą (układ kierowniczy wyposażony w elektroniczne wspomaganie ma przełożenie na większą bezpośredniość sterowania). Wnętrze jest bardziej przestronne zarówno w przedziale pasażerskim (z przodu i z tyłu przybyło miejsca nad głową o 10 mm), jak i w bagażniku z innowacyjną podłogą umożliwiającą zmianę jej konfiguracji (pojemność kufra wzrosła do 439 litrów - przybyło 29 l). Wygospodarowano nawet specjalny schowek na tylną półkę zdemontowaną w celu przewiezienia większego bagażu. Mimo bogatszego seryjnego wyposażenia, masę obniżono nawet o 40 kg w przypadku niektórych wersji.
Na większości rynków klienci wybierać będą najczęściej wersje z napędem na przednią oś, ale w ofercie znajdą się też odmiany z napędem ALL-MODE 4x4-i i sześciobiegową skrzynią manualną lub zupełnie nową przekładnią bezstopniową Xtronic. Pod maską lokowane będą dwa silniki benzynowe - 1.2 DIG-T 115 KM oraz 1.6 DIG-T 150 KM, a także dwa wysokoprężne - 1.5 dCi 110 KM i mocniejszy 1.6 dCi 130 KM (wszystkie turbodoładowane z systemem start/stop oraz alternatorem odzyskującym energię). W przednim zawieszeniu zastosowano kolumny MacPhersona. Jeśli chodzi o zawieszenie tylne, wersje z napędem na jedną oś są wyposażone w zaawansowaną belkę skrętną, natomiast te z napędem 4x4 mają z tyłu układ wielowahaczowy. O odpowiednie tłumienie nierówności zadbają zaawansowane amortyzatory o podwójnych tłokach.
Sprawdź: Nowy Nissan Note drugiej generacji - CENA w Polsce od 43 990 zł
Wśród systemów wspierających codzienne użytkowanie i bezpieczeństwo jest wiele nowinek. Do auta dostępne będą: autonomiczny system hamowania awaryjnego, system monitorujący zachowanie kierowcy, rozpoznawanie znaków drogowych, ostrzeganie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, informacja o pojeździe w martwym polu, adaptacyjne światła drogowe, czy system monitorujący zachowanie kierowcy. Inteligentny asystent parkowania ma natomiast wyeliminować trudności związane z manewrowaniem w ruchu miejskim.
Projekt i konstrukcja drugiej ewolucji Qashqaia powstały w Europie, z myślą o europejskich klientach. Całość jest dziełem specjalistów Europejskiego Centrum Projektowego Nissana w Londynie oraz Europejskiego Centrum Technicznego Nissana z oddziałami w Cranfield (Wielka Brytania) i Barcelonie (Hiszpania). Produkcję ulokowano w brytyjskich zakładach Nissana w Sunderland. Istotny wkład w powstanie modelu mieli także projektanci i inżynierowie Nissana z ośrodka projektowego w Atsugi w Japonii.