Mercedes-Benz od momentu wprowadzenia na rynek w 1995 roku Sprintera, wyznaczył standardy całej klasie pojazdów dzięki swoim wyjątkowym właściwościom. Z początkiem 2018 roku kolejny rozdział w historii rozpoczyna trzecia generacja tego bestsellera wśród vanów. Pojazd otrzymał dynamiczny, opływowy wygląd oraz imponuje komfortem i bezpieczeństwem na poziomie oferowanym w samochodach osobowych. Systemy wsparcia obejmują np. samoczyszczącą kamerę cofania, pokazującą obraz w lusterku wstecznym, nowoczesny pakiet Parking z widokiem 360 stopni oraz czujniki deszczu ze zintegrowanym systemem Wet Wiper dla optymalnej widoczności nawet podczas używania wycieraczek.
Projekt deski rozdzielczej to totalna rewolucja i zaskoczenie. Mercedes wykorzystał w projekcie charakterystyczne okrągłe kanały nawiewów przypominające turbiny, wpasował w centralny panel duży ekran dotykowy i nie poskąpił sporego wyświetlacza informacji między zegarami. Multifunkcyjna kierownica przedstawia się bardzo nowocześnie i pozwala na sterowanie większością urządzeń pokładowych. Na boczki drzwiowe trafiły regulatory od elektryki sterowania fotelami, a w desce nie zabrakło wielu skrytek i otworów pozwalających utrzymać porządek w kabinie. Kolejne udoskonalenia to ergonomiczne fotele, uruchamianie pojazdu bez kluczyka i ulepszony system klimatyzacji.
Jeszcze więcej wariantów
Sprinter oferowany będzie w wariantach dopasowanych do potrzeb każdej branży. Pojawia się Furgon, Tourer, podwozie, autobus lub kabina do zabudowy. Do wyboru są trzy konfiguracje napędu, trzy rozstawy osi, trzy wysokości nadwozia, a także różne warianty kabiny i pięć klas wagowych. Konfigurowana przestrzeń ładunkowa i różne warianty wyposażenia wpływają na ponad 1700 różnych wersji pojazdu.
Sprawdź: TEST Mercedes-Benz Klasy X 250d 4Matic
Maksymalna modułowość stanowi rdzeń nowej koncepcji Sprintera, odpowiadając na wymagania właściwe dla każdego sektora i każdego segmentu klientów. Zakres możliwości obejmuje np. rozwiązania dla usług kurierskich przy dostawie ostatniego kilometra, dla transportu towarów na większe odległości lub dla techników serwisowych używających swojego pojazdu jako mobilnego magazynu części zamiennych. Nowy Sprinter może być również wykorzystywany jako kamper, autobus lub ambulans. Maksymalna ładowność może wynosić wynosić 17 m3, przy obciążeniu do 5,5 tony.
Układ napędowy
Pod maską pojawią się trzy warianty silników wysokoprężnych o mocy od 84 kW do 130 kW, co pozwoli uzyskać odpowiednią dynamikę. Do napędów na tylne oraz na cztery koła dołączył teraz nowy system napędu na przednią oś. Ze względu na różnice wynikające z konstrukcji pojazd w tej wersji może przewieźć ładunek cięższy o 50 kilogramów w porównaniu do wariantu z napędem na tylną oś. Najważniejsze cechy nowego Sprintera to dwie nowo opracowane przekładnie napędu na przednie koła. Dziewięciobiegowa automatyczna przekładnia hydrokinetyczna jest pierwszą tego typu w segmencie dużych samochodów dostawczych. Zakresy biegów są stopniowane, aby zapewnić optymalną równowagę pomiędzy niskim zużyciem paliwa i sprawnością prowadzenia. Inne zalety to niski poziom hałasu i wyjątkowy komfort jazdy. Z kolei nowa 6-biegowa manualna skrzynia zapewnia komfortem zmiany przełożeń i brak drażniących wibracji dźwigni zmiany biegów.
Stała łączność
Nowy Sprinter zapewnia maksymalną ekonomiczność dzięki niższym całkowitym kosztom operacyjnym i funkcjom dopasowanym do potrzeb klienta. Jedną z najważniejszych jest kompleksowa łączność internetowa. Nowe, sieciowe usługi Mercedes PRO w połączeniu z zupełnie nowymi systemami multimedialnymi MBUX (Mercedes-Benz User Experience) stanowią podstawę dla spełnienia wszystkich wymagań logistycznych i transportowych. I to zarówno w przypadku kompleksowego zarządzania dużą flotą, jak i niewielkiej floty małej firmy.
Porównanie: Mercedes Vito Tourer vs. Mercedes Klasy V
Mercedes PRO connect łączy menedżera floty ze wszystkimi pojazdami i kierowcami. Umożliwia to zarządzanie zleceniami w trybie online, a informacje o pojeździe, takie jak lokalizacja, poziom paliwa lub terminy przeglądów, mogą być pozyskiwane niemal w czasie rzeczywistym. Wraz z wejściem na rynek Mercedes PRO connect wprowadzonych zostanie osiem dostępnych fabrycznie pakietów obejmujących zagadnienia dotyczące floty, pojazdu, kierowcy oraz usług lokalizacyjnych. Wśród nich rozwiązania umożliwiające np. nadzór nad pojazdem i operacjami, które wykonuje, komunikację z flotą, zarządzanie eksploatacją, a także cyfrowy dziennik kierowcy.
Cena
Zamówienia na nowego Sprintera można już składać u dealerów. Pierwsze pojazdy trafią do klientów w czerwcu. W Niemczech samochód wyceniono od 19,990 euro (bez VAT). W 2019 roku w ramach strategii tworzenia elektrycznych flot komercyjnych, Mercedes-Benz Vans wprowadzi na rynek eSprintera zasilanego energią elektryczną.