OTWARCIE odcinka A2 z NOWEGO TOMYŚLA do ŚWIECKA. Najnowocześniejsza autostrada w Europie - ZDJĘCIA

2011-11-30 11:37

Jest supernowoczesna, betonowa i zbudowana pół roku przed czasem. To polska autostrada! Odcinek z Nowego Tomyśla (woj. wielkopolskie) do granicy z Niemcami w Świecku (woj. lubuskie) już dziś zostanie uroczyście otwarty. Od jutra miliony kierowców pojadą nim nie tylko szybko, ale też komfortowo, bo autostrada powstała z wykorzystaniem najnowszych technologii.

Autostrada z Poznania do Świecka już cała gotowa. Ostatni odcinek z Nowego Tomyśla, na który czekaliśmy ponad 5 lat, a który ma blisko 106 kilometrów, od jutra cieszyć będzie wszystkich kierowców. A przy okazji dobra wiadomość dla kieszeni zmotoryzowanych - do końca maja przyszłego roku za przejazd nowym odcinkiem nie trzeba będzie płacić. Później opłata wyniesie najprawdopodobniej około 20 zł, ale to będą naprawdę dobrze wydane pieniądze.

- Do budowy nowego odcinka autostrady wykorzystano najnowszą technologię betonową spełniającą najwyższe normy budowy dróg i autostrad w krajach Unii Europejskiej - tłumaczy Zofia Kwiatkowska, rzecznik prasowy Autostrady Wielkopolskiej II. Na wierzchu położono beton cementowy, pod nim geowłókninę, chudy beton i warstwę mrozoodporną. - Całość jest odporna na wahania temperatury i po 23 latach użytkowania wskaźnik napraw dla nawierzchni betonowej wynosi zaledwie 5 proc. - tłumaczy Kwiatkowska.

Cały projekt, zrealizowany przez firmę Autostrada Wielkopolska II, której głównymi udziałowcami są KULCZYK HOLDING SA i MERIDIAM A2 West, kosztował ok. 1,6 mld euro, przy czym sama budowa - 1,3 mld euro. - Budowa A2 do granicy z Niemcami jest największym projektem infrastrukturalnym w Polsce i jednym z większych w Europie, realizowanym w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego - dodaje Kwiatkowska.

Nowy odcinek A2 w liczbach

Nawieziono ponad 6 mln m3 ziemi (400 tys. tirów) - to objętość ponad dwóch piramid Cheopsa.

2 mln 265 tys. m2 nawierzchni betonowej to powierzchnia 297 pełnowymiarowych boisk piłkarskich

87 mostów i wiaduktów

Co czwarta złotówka inwestycji została przeznaczona na ekologię

Blisko 200 przejść i przepustów dla zwierząt