Sezonowa zmiana paliwa nie wygląda oczywiście tak, że stacje wypompowują ze zbiorników to, co mają na stanie i zastępują to nowym paliwem. Wymiana przebiega stopniowo, a w zależności od pory roku oferowane są paliwa letnie, przejściowe i zimowe. Od 16 listopada stacje oferują już zimowy wariant paliw, którego parametry są określone przez odpowiednie rozporządzenie.
Sprawdź: MANDAT za zmianę opon? Odpowiedź ministerstwa WYJAŚNIA wszystko
Kierowcy, którzy mają samochody z benzynowymi silnikami zazwyczaj w zimę nie muszą zaprzątać sobie głowy niską temperaturą. Zawieść może akumulator, ale w kwestii odporności paliwa na mrozy, nie ma się czego obawiać. Nieco inaczej jest w przypadku tych, którzy jeżdżą autami z silnikiem diesla. Podczas mroźnej pogody, w oleju napędowym może się wytrącać parafina. Jej kryształki stanowią zagrożenie, bo najpierw mogą zapchać filtr, a następnie doprowadzić do uszkodzenia układu wtryskowego.
Twój samochód długo stał? Warto przegonić go w trasie i zalać go pod korek
Dla letniego paliwa, wartość temperatury zablokowania zimnego filtra wynosi 0 stopni, a więc Ci, którzy ostatnio tankowali kilka miesięcy temu, powinni zalać do baku paliwo zimowe, lub trzymać samochód w garażu. Mało któremu kierowcy zdarza się jeździć tak długo na jednym baku, choć pandemia koronawirusa sprawiła, że niejednemu z nas samochód przestał być niezbędny na co dzień. Nietrudno wyobrazić sobie więc sytuację, w której samochód z dużym zbiornikiem paliwa i dieslem pod maską jest używany przez parę miesięcy bez konieczności tankowania.
Oprócz wspomnianej już temperatury zablokowania zimnego filtra, która dla zimowych paliw wynosi z reguły około -20 stopni Celsjusza, istotny jest również parametr, który mówi o temperaturze mętnienia. Mętnienie nie wiąże się z zablokowaniem filtra, ale zmienia właściwości oleju napędowego, w dłuższej perspektywie mogąc zaburzać pracę nowoczesnego silnika wysokoprężnego. Dla większości paliw, temperatura mętnienia wynosi od -5 do -10 stopni Celsjusza, co oznacza, że po mroźnej nocy, paliwo w baku naszego auta może nie być do końca takie samo jak w dzień. Warto mieć to na uwadze, jeśli mamy samochód z silnikiem diesla.