Pozew skierowano przeciwko Volkswagen Leasing GmbH, a pozywającym jest indywidualny poszkodowany reprezentowany przez Stowarzyszenie Osób Poszkodowanych przez Spółki Grupy Volkswagen AG Kancelaria Prawna "Świeca i Wspólnicy" sp.k. To pierwszy taki pozew w Polsce w tzw. aferze "Dieselgate".
Roszczenie poszkodowanego zostało oszacowane na 30 tys. zł. Pozew zawiera m.in. opinię Zespołu Rzeczoznawców Samochodowych, Maszyn i Urządzeń Automobilklub Nowy Świat Sp. z o.o. Według opinii rzeczoznawcy, silnik, w którym wykorzystano oprogramowanie umożliwiające manipulowanie składem spalin, ograniczając toksyczne substancje emitowane do atmosfery. Dzięki temu auto spełnia normy emisji spalin w czasie testów zużycia paliwa, ale ma wtedy mniejszą moc. Natomiast w czasie normalnego użytkowania system ograniczający emisję toksycznych związków jest dezaktywowany.
Zobacz również: Kolejni podejrzani w aferze Volkswagena
Według ekspertów, przerobienie auta tak, żeby spełniało deklarowany przez producenta poziom emisji spalin, należy zainstalować w nim katalizatory redukujące stężenie tlenków azotu. To oznacza konieczność montażu systemu SCR oraz AdBlue, co wymaga istotnych korekt blacharskich w nadwoziu, dostosowanie układu wydechowego, oraz dostosowanie silnika do współpracy z SCR. Według serwisu tvn24.biz.pl koszt tej modernizacji to od 26 do 30 tys. złotych w zależności od modernizowanego pojazdu.
Z informacji ministerstwa środowiska wynika, że na polski rynek wprowadzono ponad 139 tys. samochodów koncernu Volkswagen, w których zastosowano moduł manipulujący składem spalin. Auta, to wyposażone w silniki TDI o kodzie EA 189 EU5. Do Polski trafiło 66 tys. 870 samochodów Volkswagen, 58 tys. 890 samochodów Skoda, 12 tys. 49 Audi i 3 tys. 694 Seatów.
Przeczytaj też: Kryzys Volkswagena to kryzys całej branży. Eksperci komentują skuteczność działań Koncernu
We wrześniu 2015 roku zarząd Volkswagena zapowiedział, że wymieni oprogramowanie zaniżające dane o emisji spalin w sprzedanych samochodach. Według wyliczeń ekspertów, taki ruch będzie kosztował koncern ponad 6,5 mld dolarów.