W związku z decyzją o włączeniu do floty samochodów Poczty Polskiej aut elektrycznych o ładowności powyżej 800 kg, w dniu 14 lutego Volkswagen Samochody Użytkowe przekazał największemu polskiemu dostawcy przesyłek kurierskich elektrycznego e-Craftera, a Mercedes-Benz Polska we współpracy z Athlon Car Lease Polska elektryczne eVito. Przez 3 miesiące kierowcy Poczty Polskiej będą testować Volkswagena w Warszawie, Poznaniu, Lublinie, Łodzi, Zabrzu, Krakowie i Pruszczu Gdańskim. Mercedesy będą natomiast użytkowane w pięciu kluczowych punktach logistycznych Poczty Polskiej: Warszawie, Lublinie, Krakowie, Zabrzu i Komornikach k. Poznania. Koszty przeszkolenia kierowców w zakresie jazdy samochodami elektrycznymi pokryją importerzy.
Pod względem wolumenu sprzedaży pojazdów elektrycznym Polska zajmuje 15. miejsce w Unii Europejskiej. I choć sprzedaż takich pojazdów rośnie (w 2018 roku o ok. 22 proc.), to aby zbliżyć się do średniej europejskiej, potrzebna jest zmiana świadomości na temat elektrycznej mobilności, a przede wszystkim zniesienie barier finansowych i infrastrukturalnych. Kompleksowy ekosystem, uwzględniający koszty eksploatacji, infrastrukturę firmy i powiązane usługi, jaki oferuje m.in. eVito jest odpowiedzią na tę właśnie potrzebę.
Volkswagen e-Crafter
Bezemisyjny van wyposażony jest w silnik elektryczny o mocy 100 kW (136 KM). Zasięg wynosi 173 km (mierzone wg normy NEDC), co odpowiada rzeczywistym codziennym potrzebom firm, które działają w miastach. VW e-Crafter został stworzony z myślą właśnie o takich firmach jak Poczta Polska, które zajmują się dostarczaniem towaru do końcowego odbiorcy. Zdecydowana większość samochodów w tego typu firmach przejeżdża od 70 do 100 km dziennie.
W przedniej części znajduje się elektryczny silnik synchroniczny. Jego maksymalna moc wynosi 100 kW, a maksymalny moment obrotowy 290 Nm. Silnik elektryczny praktycznie już w chwili rozpoczęcia pracy wytwarza maksymalny moment obrotowy. Dzięki temu e-Crafter jest samochodem jednocześnie dynamicznym i bardzo oszczędnym – zużycie energii elektrycznej przez auto obciążone jednotonowym ładunkiem wynosi (w cyklu mieszanym, mierzonym wg. normy NEDC) 21,5 kW/100 km. Moment obrotowy jest przenoszony na koła przedniej osi za pomocą jednostopniowej przekładni skonstruowanej na potrzeby samochodów użytkowych. Silnik, przekładnia oraz mechanizm różnicowy tworzą jeden nieduży moduł.
Na stacji ładowania prądem stałym o mocy 40 kW, wyposażonej w złącze CCS, akumulator e-Craftera (o pojemności energetycznej wynoszącej 35,8 kWh) można zasilić energią elektryczną do 80 procent jego pojemności w ciągu zaledwie 45 minut. CCS to skrót od podlegającego światowej standaryzacji Combined Charging System – systemu zasilania prądem stałym, w który e-Crafter jest wyposażony seryjnie.
e-Crafter został stworzony z myślą o logistyce miejskiej i dostawach do końcowego odbiorcy, tzw. dostawy ostatniej mili, które realizowane są przez firmy kurierskie i logistyczne. Elementy elektrycznego układu napędowego są w nim optymalnie rozmieszczone pod podłogą w przestrzeni ładunkowej, dzięki czemu wynosi ona 10,7m3
– mówi Piotr Łakomy, dyrektor marki Volkswagen Samochody Użytkowe.
e-Crafter ma najnowocześniejsze systemy służące bezpieczeństwu oraz komfortowi, które z pewnością docenią pracownicy Poczty Polskiej podczas testów. Seryjnie w wyposażeniu znajduje się, między innymi, Park Pilot wspomagający parkowanie i zawierający funkcję monitorowania boków nadwozia. Dzięki 16 czujnikom dźwiękowym rozmieszczonym w różnych miejscach karoserii znacznie zmniejsza się ryzyko uszkodzenia nadwozia lub innych aut podczas manewrowania. Do seryjnego wyposażenia należą również wielofunkcyjna kamera (z przodu) oraz kamera z tyłu. Ponadto, jako pierwszy samochód użytkowy w swojej klasie, Crafter jest seryjnie wyposażony w system automatycznego hamowania po kolizji, oraz elektromechaniczny układ wspomagania kierownicy idealnie sprawdzający się podczas manewrowania w wąskich uliczkach
– dodaje dyrektor marki Volkswagen Samochody Użytkowe.
Mercedes-Benz eVito
Elektryczny furgon wyposażony w akumulator o pojemności 41,4 kWh posiada zasięg około 150 kilometrów. Akumulator można w pełni naładować w ciągu około 6 godzin, a moc 84 kW (114KM) i maksymalny moment obrotowy wynoszący 300 Nm, dostępny od pierwszego wciśnięcia pedału przyspieszenia, zapewniają dynamiczną jazdę. Maksymalna prędkość, dostępna opcjonalnie, to 120 km/h., co pozwala na swobodne użytkowanie zarówno w obszarze miasta, jak i poza nim.
Pojazdy eVito przekazane do użytkowania w Poczcie Polskiej mają całkowitą długość wynoszącą 5140 mm, maksymalną ładowność użytkową 1073 kg i maksymalną objętość 6,6 m3. Instalacja akumulatora pod pojazdem umożliwia nieograniczone użytkowanie całej przestrzeni ładunkowej. Maksymalna dopuszczalna masa całkowita wynosi 3200 kg.
Długoterminowym celem strategii eDrive@VANs koncernu Daimler jest wyposażenie w napędy elektryczne pełnej gamy pojazdów dostawczych Mercedes-Benz. Obecnie dostępny jest już eVito, w tym roku dołączy do niego eSprinter, a w dalszej kolejności eCitan.
– Bardzo się cieszymy, że Poczta Polska dołączyła do wybranego grona kluczowych europejskich klientów Daimler AG i dzięki testowi eVito włączy się w projekt eDrive@VANs, który ma na celu szybki rozwój floty elektrycznej Mercedes-Benz. Wdrożenie strategii eDrive@VANs opiera się na pięciu filarach: kompleksowym ekosystemie, dopasowaniu do branży, komercyjnej opłacalności oraz współpracy z klientami i transferze technologii pomiędzy różnymi działami rozwoju produktów i usług. Daimler AG zaprosił Pocztę Polską, podobnie jak innych europejskich klientów, do udziału w projekcie w ramach współtworzenia i udoskonalania rozwiązań, które sprawią, że nasza flota elektryczna będzie maksymalnie opłacalna komercyjnie i funkcjonalna. Tylko w bezpośredniej, codziennej eksploatacji klienta jesteśmy w stanie przetestować wszystkie aspekty związane z pracą eVito i odkryć, co należy jeszcze poprawić. Jestem przekonany, że trzymiesięczna eksploatacja tych pojazdów przez Pocztę Polską, oprócz korzyści dla środowiska, udowodni ich efektywność i funkcjonalność biznesową
– powiedział podczas przekazania pojazdów Rene Achinger, dyrektor Mercedes-Benz Vans.
Athlon Car Lease Polska wspiera Klientów we wprowadzaniu elektrycznych pojazdów do firmowych flot. Jako multi-brandowy dostawca usług zarządzania flotą, Athlon zapewnia pełne usługi leasingowe, konsultacje w zakresie polityki samochodowej, a także zarządzanie flotami.
- Chcemy dostarczać najlepsze rozwiązania w zakresie leasingu samochodów i mobilności, uwzględniając zmieniające się potrzeby naszych klientów, Rozbudowujemy sieć sprzedaży w Polsce, wdrażamy nowe kanały sprzedaży i poszerzamy ofertę produktową, m.in. włączając samochody dostawcze i integrując usługi mobilne, takie jak mytaxi
- powiedział Rafał Merk, CEO Athlon Car Lease Polska.
Athlon Car Lease jest międzynarodowym dostawcą rozwiązań full service leasing i zarządzania flotami pojazdów. Firma ma przedstawicielstwa w 13 krajach i 395 000 samochodów osobowych i dostawczych w swojej ofercie.