Po majowej prezentacji seata ibizy w wersji z pięcioma drzwiami świat motoryzacyjny poznał teraz jej trzydrzwiową odmianę Sportcoupe.
Jak wiadomo zespół projektantów, który tworzył nową ibizę, pracował pod kierunkiem nie byle kogo, bo samego Luka Donckerwolke, autora m.in. takich wcześniejszych projektów, jak lamborghini murcielago i gallardo. Wcale więc nie dziwi sportowy wizerunek auta, jeszcze bardziej widoczny w trzydrzwiowym nadwoziu, które wykorzystuje szereg elementów ibizy sportcoupe "Bocanegra", prototypu przedstawionego przez Seata na tegorocznym salonie samochodowym w Genewie.
W zgodzie z zewnętrznym wyglądem zaprojektowano również wnętrze auta, tak aby i tam można było odczuć sportową atmosferę. Uzyskano to m.in. poprzez skierowanie wszystkich przyrządów w stronę kierowcy. Wyczynowy duch wnętrza w niczym jednak nie zakłóca jego praktyczności. To co jednak najbardziej wyróżnia nowe auto na tle konkurencji kryje się w jego układzie przeniesienia napędu.
Otóż ibiza sportcoupe jest pierwszym samochodem w tym segmencie wyposażonym w siedmiobiegową automatyczną skrzynię biegów typu DSG. Dzięki tej przekładni, wykorzystującej dwa sprzęgła, auto lepiej przyspiesza, potrafi również być bardziej ekonomiczne. Siódmy bieg to idealne rozwiązanie na długie trasy.
Automatyczna przekładnia DSG ma niewielkie wymiary i waży jedynie 73 kg. W obu sprzęgłach wykorzystano organicznie wiązane suche powłoki cierne, które nie wymagają chłodzenia. Pozwoliło to na zmniejszenie ilości oleju z 7 do zaledwie 1,7 litra. Nie ma też potrzeby stosowania filtra, radiatora i związanych z nimi układów hydraulicznych, co w znaczący sposób wpłynęło na uproszczenie wewnętrznej konstrukcji przekładni.
Paleta silników podobnie jak w wersji pięciodrzwiowej obejmuje sześć jednostek, trzy benzynowe i trzy diesle. Zawieszenie może być wykonane na dwa sposoby. Jedno rozwiązanie bardziej preferuje komfort jazdy, drugie sportowe osiągi. Modyfikacje dotyczą obu osi i układu kierowniczego.
Z pewnością jednym z czynników zachęcających do kupna nowej ibizy będzie fakt, że choć jest to auto stosunkowo nieduże, zapewnia jednak bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa. Dowodem są doskonałe wyniki uzyskane podczas testów zderzeniowych przeprowadzonych przez niezależną organizację Euro NCAP. Pod względem ochrony dorosłych pasażerów auto otrzymało 5 na 5 możliwych gwiazdek. Cztery z pięciu gwiazdek zdobyło w zakresie zabezpieczenia dzieci. Natomiast w teście ochrony pieszych ibizie przyznano trzy z czterech gwiazdek. Takim gwiezdnym dorobkiem nie może się popisać wiele aut z wyższych klas.
W Polsce seat ibiza w wersji Sportcoupe pojawi się najprawdopodobniej w październiku i wtedy poznamy szczegółowe informacje odnośnie cen i wyposażenia.
Seat ibiza sportcoupe
dane techniczne
Rodzaj nadwozia - hatchback (3d)
Wymiary nadwozia (dł./szer./wys.) - 4034/1693/1428 mm
Rozstaw osi - 2469 mm
Pojemność bagażnika- 284 l
Napęd na koła przednie
Silniki: benzynowe: 1,2/70 KM, 1,4/85 KM, 1,6/105 KM
wysokoprężne: 1,4TDI/80 KM, 1,9TDI/90 KM, 1,9TDI/105 KM