Drogę o długości 18 km wybuduje konsorcjum w składzie: Lider –Porr SA oraz Porr Bau GmbH z Austrii. Obwodnica ominie Nowe Miasto Lubawskie od wschodu. Będzie drogą klasy GP o przekroju 2+1. Inwestycja zostanie zrealizowana w systemie "Projektuj i buduj". Zadaniem wykonawcy będzie, przed przystąpieniem do prac budowlanych, wykonanie dokumentacji projektowej oraz uzyskanie wymaganych uzgodnień i decyzji niezbędnych do zaprojektowania i zrealizowania inwestycji.
"To bardzo ważna obwodnica dla mieszkańców Nowego Miasta Lubawskiego, dzięki której odetchną oni od uciążliwości związanych z dużym natężeniem ruchu. Ale to też ważny odcinek nowoczesnej, bezpiecznej drogi na trasie Toruń – Olsztyn" – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Wybudowanych zostanie 13 obiektów inżynierskich: 8 wiaduktów, 1 przejście dla zwierząt górne, 3 przejścia dla zwierząt dolne oraz most nad rzeką Wel.
Zobacz: Obwodnica Ostródy S7 już otwarta!
Dzięki budowie obwodnicy z Nowego Miasta Lubawskiego zostanie wyprowadzony ruch tranzytowy, który bywa uciążliwy dla mieszkańców – wypadki, hałas, spaliny i wibracje. Budowa obwodnicy skróci czasu przejazdu i zwiększy bezpieczeństwo na drodze.
Nie tylko obwodnica
Minister Infrastruktury zatwierdził ponadto program inwestycji dla rozbudowy drogi krajowej nr 22 na odc. Fiszewo – Elbląg w województwie warmińsko-mazurskim. Zadanie o długości 14,2 km będzie realizowane w ramach Programu Działań na Sieci Drogowej, którego celem jest dostosowanie sieci dróg krajowych do wymagań unijnych. Inwestycja zapewni dostosowanie całego warmińsko–mazurskiego odcinka DK 22 do przenoszenia nacisku 11,5 t/oś. Będzie też stanowić kontynuację zadań na tym ciągu, prowadzonych w woj. pomorskim, pomiędzy granicą województwa a autostradą A1. Szacunkowy koszt przebudowy tego odcinka DK 22 to ok. 118 mln zł. Prace będą prowadzone w latach 2019-2021 r.
Inwestycja obejmie:
- wzmocnienie konstrukcji nawierzchni do nośności 115 kN/oś;
- poszerzenie jezdni do 7 m, wzmocnienie podłoża i korpusu drogi;
- korektę geometrii drogi, łuków poziomych i pionowych;
- przebudowę istniejących zjazdów indywidualnych i publicznych, obiektów inżynierskich;
- budowę/przebudowę systemu odwodnienia drogi;
- budowę kanału technologicznego, zatok autobusowych i chodników;
- wykonanie oznakowania pionowego, poziomego, urządzeń BRD oraz oświetlenia drogowego.