Pojazd za 3 mln złotych dla policyjnych komandosów! To opancerzony TUR VI/LTO - WIDEO, ZDJĘCIA

2020-10-21 9:31

Kolejny lekki transporter opancerzony trafił do Policji. Tym razem pojazd za 3 mln złotych odebrali policyjni komandosi ze Śląska. Wysokiej klasy sprzęt do zadań specjalnych to TUR VI/LTO. W grudniu 2019 r. Policja odebrała pięć takich aut, w tym dwa wyposażone w platformy szturmowe. W tym roku Policja odbierze łącznie kolejne trzy bez platform.

Kiedyś takim sprzętem dysponowały tylko wyselekcjonowane jednostki wojskowe, a dziś użytkują je również policyjne oddziały specjalne. TUR dostosowany do potrzeb policyjnych komandosów od 2019 roku zasila zaplecze sprzętowe policyjnych komandosów. Nowy egzemplarz trafił do Samodzielnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji w Katowicach. Ta elitarna formacja, która skupia w swoich szeregach doskonale wyszkolonych i wyposażonych w najwyższej klasy sprzęt policyjnych komandosów, ma na celu wykonywanie najtrudniejszych i najbardziej ryzykownych misji. Auto zakupiono za prawie 3 mln złotych w ramach „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2017–2020”.

Pisaliśmy: Niecodzienna kolizja na S8 w Warszawie. Opancerzony TUR VI zderzył się z busem

Z uwagi na trudny i wymagający charakter służby policjantów SPKP, są oni wyposażeni w najlepszy, dobrany do ich potrzeb sprzęt techniczny, uzbrojenie i sprzęt bojowy. Przekazany komandosom pojazd został zaprojektowany i zbudowany z uwzględnieniem policyjnych potrzeb. Maszyna to TUR VI/LTO produkowany przez AMZ Kutno na bazie pojazdu MAN TGM 4x4. Konstrukcja należy do rodziny pojazdów TUR, które w podstawowych wersjach są przeznaczone dla wojska. Wersja VI/LTO została zbudowana z uwzględnieniem specjalnych potrzeb pododdziałów kontrterrorystycznych Policji.

Śląscy policjanci dostali wóz opancerzony za 3 mln złotych. Wygląda kosmicznie!

Policyjny TUR VI/LTO

Pojazd, chociaż znajduje się kategorii lekkich transporterów opancerzonych, do lekkich nie należy. Jego masa rzeczywista to prawie 13 ton, a dopuszczalna masa całkowita wynosi 15 ton. Transporter mierzy ponad 6,5 metra długości i przeszło 2,5 metra szerokości. Pod maską umieszczono czterosuwowy, sześciocylindrowy rzędowy silnik firmy MAN o pojemności 6.8 litra i mocy 326 koni mechanicznych. Pojazd jest przygotowany do przewozu 8-osobowej załogi. Koła mają wkładki masywowe, umożliwiające jazdę na dystansie 40 km z prędkością przynajmniej 40 km/h, po przestrzeleniu lub przebiciu opon i spadku ciśnienia do zera. W wyposażeniu jest wyciągarka o sile uciągu ponad 9 ton oraz taran - wzmocniony przedni zderzak, pozwalający na przepchnięcie przeszkody o masie nawet pół tony.

Zobacz koniecznie: Szybkie Skody Superb w polskiej policji. Wszystko co chcesz wiedzieć o nowych radiowozach

W przeciwieństwie do swoich wojskowych odpowiedników, w transporterze TUR VI/LTO wizualnie obniżone zostało zawieszenie transportera, co zabezpiecza policjantów stojących na stopniach przed ostrzałem z boku. Najważniejsze jest jednak jego opancerzenie. Kapsuła pojazdu jest zabezpieczona kuloodpornie na poziomie II według normy STANAG 4569, oraz wyposażona w bezodpryskowe okna i wizjery kuloodporne w tej samej klasie. Kapsuła jest także odporna na granaty ręczne, miny przeciwpiechotne, niewybuchy artyleryjskiej amunicji odłamkowej i inne niewielkie przeciwpiechotne materiały wybuchowe, detonowane w dowolnym miejscu pod pojazdem według normy I STANAG 4569. Odporny na ostrzał jest również przedział silnikowy. Wnętrze kapsuły załogowej pojazdu oraz komora silnika wyposażone zostały w automatyczne układy przeciwpożarowe z jednoczesną możliwością ręcznego sterowania każdym z nich z miejsc dowódcy i kierowcy.

Oprócz ochrony przed wybuchem, ostrzałem i pożarem, załoga transportera jest także zabezpieczona przed bojowymi środkami trującymi, środkami biologicznymi i pyłem promieniotwórczym. Gwarantuje to odpowiedni poziom szczelności kapsuły i możliwość włączenia w razie potrzeby systemu filtracyjnego.

Nasi Partnerzy polecają