Od początku roku podczas każdej kontroli drogowej policjanci sprawdzają aktualny stan licznika i porównują go z danymi wprowadzonymi do systemu przez diagnostów wykonujących okresowe badania techniczne. Jak pokazują przykłady z różnych rejonów kraju, po drogach porusza się wiele samochodów z „odświeżonym” przebiegiem. Codziennie funkcjonariusze ujawniają „licznikowe" nieprawidłowości.
Przeczytaj więcej: Kontrole stanu licznika już od 1 stycznia 2020! Co oznacza ta zmiana dla kierowców?
Ostatnio policjanci z Wrocławia zatrzymali do kontroli ciężarówkę marki MAN, która miała cofnięty licznik o ponad 300 tysięcy kilometrów. Przy rutynowej kontroli osobowego Opla, wskazania drogomierza nie zgadzały się o ponad tysiąc kilometrów. Ich właściciele będą musieli wytłumaczyć się na komisariacie, skąd wzięły się różnice w przebiegu, które nie zgadzają się z widniejącymi danymi w Centralnej Ewidencji Pojazdów.
W innym dniu wrocławscy funkcjonariusze ujawnili dwa kolejne przypadki tego przestępstwa. W godzinach wczesnoporonnych zauważyli Volkswagena Golfa, którego stan techniczny już na pierwszy rzut oka wzbudzał u mundurowych niepokój. Postanowili zatrzymać pojazd do kontroli i sprawdzić, czy posiada aktualny przegląd. Dowód rejestracyjny był bez zastrzeżeń, ale rozbieżności pojawiły się w chwili, gdy policjanci spojrzeli na przebieg Golfa. Drogomierz na desce rozdzielczej wskazywał różnicę kilku tysięcy kilometrów względem tego, co zostało wprowadzone przez diagnostę na przeglądzie.
Pisaliśmy: Kilka dni po przeglądzie miał przebieg niższy o 22000 km
Kolejnym przykładem wrocławskiej drogówki jest zatrzymane na wschodniej obwodnicy miasta osobowe Mitshubishi na oławskich numerach rejestracyjnych. Pojazdowi „brakowało” ponad tysiąca kilometrów. 47-letni właściciel będzie się teraz musiał wytłumaczyć skąd braki w przebiegu. Następny dowód na znikające kilometry zebrali policjanci wykonując czynności na pl. Jana Pawła II, gdzie podczas wykonywanych czynności na kontrolowanym Fordzie na trzebnickich numerach rejestracyjnych, drogomierz miał przebieg ponad 160 tyś. km, natomiast w danych systemu CEP przy ostatnim przeglądzie było ponad 210 tys. km.
Gdzie się podziewają znikające kilometry? Tego kierujący pojazdami, którzy poddawani są drogowym kontrolom zazwyczaj nie potrafią wyjaśnić.
Co grozi za kręcenie licznikiem
Policjanci przypominają treść przepisu karnego, dotyczącego ingerencji we wskazania drogomierza: Art. 306a. KK § 1. Kto zmienia wskazanie drogomierza pojazdu mechanicznego lub ingeruje w prawidłowość jego pomiaru, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5. § 2. Tej samej karze podlega, kto zleca innej osobie wykonanie czynu, o którym mowa w § 1. § 3. W wypadku mniejszej wagi, sprawca czynu określonego w § 1 lub 2, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.