Projekt ustawy, który odbił się szerokim echem jest coraz bliżej końca ścieżki legislacyjnej. Dla nabywców używanych aut to dobra wiadomość, jednak musimy zdawać sobie sprawę z tego, że wprowadza on również nowe obowiązki, zarówno dla kierowców jak i służb.
Kontrola stanu licznika odbywa się teraz podczas corocznego badania technicznego. Stacje kontroli pojazdów muszą każdorazowo, podczas przeglądu wprowadzać stan licznika do systemu CEPiK. Nowe przepisy nałożą ten obowiązek również na funkcjonariuszy służb. Zaliczają się do nich Policja, Straż Graniczna, Inspekcja Transportu Drogowego, Służba Celna i Żandarmeria Wojskowa. Takie kontrole są w projekcie ustawy przewidziane od 1 stycznia 2020 roku. Oznacza to duże utrudnienie dla oszustów, bo historia przebiegu będzie widoczna w systemie, a za oszustwo będą odpowiadać zarówno zleceniodawca jak i wykonawca zabiegu korekty licznika.
Co w przypadku konieczności wymiany licznika, na przykład z powodu awarii? Taki zabieg będzie w świetle prawa jak najbardziej możliwy do wykonania. Konieczne będzie jednak zgłoszenie takiej naprawy w ciągu 14 dni od jej przeprowadzenia. Ze stosowną informacją będzie trzeba wybrać się na stację kontroli pojazdów, by diagnosta wprowadził nowy stan licznika i zweryfikował czy jest on niższy od tego zarejestrowanego na poprzednim drogomierzu.
Prace nad projektem wkrótce przejmie Senat. Jeśli nie zgłosi on zastrzeżeń, wkrótce po tym projekt trafi na biurko Prezydenta RP.