Droga ekspresowa S5 budowana w województwie kujawsko-pomorskim, ma spinać cztery wielkie aglomeracje: Wrocław, Poznań, Bydgoszcz oraz Gdańsk. 31 grudnia 2019 r. udostępniona została do użytku kierowców licząca 15 km trasa główna od węzła Bydgoszcz Północ do węzła Bydgoszcz Opławiec. Łącznie w 2019 roku drogowcy oddali ruchu ponad 40 km drogi ekspresowej S5 w woj. kujawsko-pomorskim.
Przeczytaj też: Od 2020 roku autostradą A4 pojedziesz taniej o 30 procent! Trzeba spełnić tylko jeden warunek
W ramach budowy tego odcinka drogi powstały 3 węzły drogowe (Bydgoszcz Północ, Maksymilianowo, Bydgoszcz Opławiec) oraz liczne obiekty inżynierskie, w tym dwa największe obiekty na całej trasie ekspresowej w województwie, czyli ponad 160-metrowy most nad Brdą oraz 227-metrowy wiadukt nad linią PKP w Maksymilianowie. Zrealizowano też przebudowę istniejącej sieci drogowej oraz budowę chodników, ścieżek rowerowych i oświetlenia drogowego. Wykonane zostały urządzenia ochrony środowiska, w tym ekrany akustyczne.
Pozostałe odcinki drogi S5
Od 23 grudnia kierowcy mogą korzystać z ponad 25 km odcinka drogi S5 od Jaroszewa do granicy województwa kujawsko-pomorskiego i wielkopolskiego. W ramach budowy 7 odcinka drogi ekspresowej S5 powstały cztery węzły drogowe (Żnin Zachód, Biskupin, Rogowo, Lubcz) oraz 16 obiektów Inżynierskich. Zrealizowano przebudowę istniejącej sieci drogowej oraz budowę chodników, ścieżek rowerowych, zatok autobusowych oraz oświetlenia drogowego.
Od węzła Żnin Północ w kierunku Szubina trwają prace na trasie głównej, co pozwoli już niebawem na przełożenie ruchu w obu kierunkach z drogi krajowej nr 5 na jedną jezdnię drogi ekspresowej S5.
Przetargi dla trzech odcinków
13 listopada 2019 r. otwarte zostały oferty w przetargu na wyłonienie nowego wykonawcy piątego odcinka drogi ekspresowej S5 Bydgoszcz Błonie - Szubin Północ. Dla pozostałych dwóch odcinków S5 (Nowe Marzy - Świecie Południe oraz Świecie Południe - Bydgoszcz Północ) otwarcie ofert nastąpiło 17 grudnia br. Trwa analiza przedłożonych ofert