Raport branży motoryzacyjnej 2011 w Polsce opublikowała firma doradcza KPMG. Wynika z niego, że Polska jest największym w regionie rynkiem, jeżeli chodzi o sprzedaż i usługi związane z motoryzacją. Polska, to według danych raportu kraj, który w ostatnich kilkunastu latach przyciągnął wielkie inwestycje zagraniczne w sektorze motoryzacyjnym i w konsekwencji stał się jednym z największych producentów samochodów, części i podzespołów motoryzacyjnych w Europie Środkowo-Wschodniej. W opinii badaczy KPMG motoryzacja stała się jedną z kluczowych gałęzi polskiego przemysłu, zarówno pod względem wartości produkcji, zatrudnienia i nakładów inwestycyjnych, jak i udziału w eksporcie.
Przeczytaj koniecznie: Kolor auta i jego wpływ na psychikę i bezpieczeństwo
W związku z tym, że polski przemysł motoryzacyjny jest niemal całkowicie nastawiony na eksport, jego kondycja jest bardzo silnie uzależniona od popytu na zagranicznych rynkach, w szczególności zachodnioeuropejskich. - Dokonując prognozy kondycji rynku motoryzacyjnego w Polsce nie można zapominać o tym, że w latach 2007 i 2009 niektóre państwa UE (np. Niemcy, Włochy) wprowadziły dopłaty do nabywanych nowych samochodów przy jednoczesnym złomowaniu starych. Dopłaty te zaowocowały znacznym wzrostem sprzedaży małych samochodów, produkowanych właśnie w Polsce – mówi Mirosław Michna szef zespołu ds. sektora motoryzacyjnego KPMG. Jego zdaniem wycofanie tych dopłat w kolejnych latach może wpłynąć na poziom sprzedaży małych samochodów produkowanych w Polsce. W odniesieniu do nowych samochodów osobowych istotnym problemem może być również likwidacja możliwości doliczenia podatku VAT do samochodów „z kratką”, która przyspieszyła proces wymiany posiadanych samochodów u przedsiębiorców.
Patrz także: Jak jesienna pogoda wpływa na kierowców
Długoterminowe prognozy przewidują, że europejski rynek motoryzacyjny będzie w najbliższych latach stopniowo wychodził z impasu. Zgodnie z danymi EIU, w 2011 roku powinno się udać zatrzymać spadek sprzedaży nowych samochodów osobowych w Europie a w latach 2012-2014 możemy się spodziewać wzrostu liczby rejestracji o 4-5 proc. rocznie. W przypadku samochodów użytkowych, od 2011 roku możemy spodziewać się wzrostu sprzedaży na poziomie około 4- 6 proc. rocznie. Równolegle, kolejne zagraniczne koncerny motoryzacyjne ogłaszają plany inwestycyjne dotyczące naszego kraju. Wszystko wskazuje więc na to, że jeżeli nie wystąpią żadne nieprzewidziane załamania w sferze europejskiej czy światowej gospodarki, przed polskim przemysłem motoryzacyjnym otwiera się kolejny okres stabilnego rozwoju.