Choć zdania na temat jego urody są podzielone, śmiało można nazwać go przełomowym modelem. Porsche świętuje 25 lat Boxstera - modelu, który przyniósł zastrzyk gotówki i powiew świeżego powietrza, zarówno dla jego kierowców, jak i dla marki z Zuffenhausen.
Sprawdź: Pijany wypożyczył i rozbił bajeczne Porsche Cayman. Odszkodowanie zaboli [ZDJĘCIA]
Cofnijmy się do roku 1993. Oferta Porsche miała nieco inny charakter niż dziś, a tuż za rogiem czaiła się moda na roadstery, dlatego Niemcy zaprezentowali samochód, który wpisywał się w trendy. Mniejszy, lżejszy i tańszy od 911, a zarazem oferujący mnóstwo radości z jazdy Boxster w prototypowej wersji zadebiutował na targach w Detroit, a zarząd zdecydował, że wersja produkcyjna będzie bardzo podobna do modelu studyjnego. W 1996 roku do salonów wjechały pierwsze Boxstery o oznaczeniu 986.
Młodszy brat 911
Z jednej strony był to roadster z silnikiem umieszczonym centralnie, a więc wóz o zupełnie innej filozofii niż 911. Z drugiej, samochód był bardzo podobny do Porsche 996 - piątej generacji modelu 911, która dzieliła z mniejszym Boxsterem sporo elementów. Reflektory, błotniki czy przednia maska - wszystkie te części są zamienne. Dziś, na rynek wjeżdża Porsche Boxster w jubileuszowej odmianie, która upamiętnia debiut modelu 986. Porsche Boxster 25 Years garściami czerpie z przełomowego modelu z lat 90. Co wyróżnia limitowaną edycję?
Silnik jubileuszowego Boxstera jest niemal 2 razy mocniejszy niż bazowej wersji z roku 1996. Zamiast 2.5 litrowego boksera o mocy 204 KM mamy tu aż 4-litrową jednostkę. Wciąż wolnossącą i nadal 6-cylindrową. Generuje ona 400 KM i może być zestawiona z manualną, 6-biegową skrzynią, lub z dwusprzęgłowym automatem PDK o 7 przełożeniach. Więcej dzieje się jednak na zewnątrz auta.
Jubileuszowa konfiguracja Porsche Boxster 25 Years
Tu nie sposób pomylić edycji 25 Years z żadną inną. Jubileuszowy Boxster jest dostępny w kolorze GT Silver Metallic, ale dostępne są także odcienie Deep Black Metallic i Carrara White Metallic. Ten pierwszy kolor cechował m.in. prototyp z 1993 roku. Jak przystało na wersję specjalną, mamy tu również akcenty w innym kolorze. Konkretnie chodzi o miedziany odcień Neodyme. W edycji przygotowanej na 25-lecie, wykorzystano go w przypadku przedniego zderzaka, bocznych wlotów powietrza, a także napisów i dwutonowych 20-calowych obręczy z lekkich stopów. W środku czeka na nas skórzana tapicerka w kolorze Bordeaux Red z poszyciem dachowym z czerwonej tkaniny. Na życzenie, zarówno wykończenie kabiny, jak i poszycie dostępne są także w kolorze czarnym.
Nowe Porsche Boxster 25 Years lada moment pojawi się w salonach. Auta można już zamawiać, a pierwsze egzemplarze trafią w ręce klientów pod koniec marca marca 2021 r. Cena? Nie będzie oczywiście tanio. Kwota, która widnieje w cenniku, startuje z poziomu 459 tys. zł. Dla porównania, bazowy Boxster z 2-litrowym silnikiem to wydatek minumum 252 000 zł.