Powrót do klasy średniej! Nowy Citroen C5 X rozpieści komfortem i wzbudzi zazdrość - WIDEO, ZDJĘCIA

2021-04-12 13:50

Po czterech latach nieobecności Citroena w segmencie D, przyszedł czas na wprowadzenie do klasy średniej zupełnie nowego przedstawiciela francuskiej myśli technicznej. Citroen C5 X - bo tak się teraz nazywa pojazd nawiązujący do legend marki spod znaku szewronów, robi ogromne wrażenie swoim designem oraz zastosowanymi rozwiązaniami technicznymi.

Citroen C5 X to nowy flagowy model, który zdecydowanie tchnie nowe życie w segment reprezentacyjnych samochodów. Dzięki oryginalnemu wzornictwu, w które wpleciono nieco tradycji, nadwozie to szałowe połączenie sedana z kombi, tworzące sylwetkę typu fastback, obok której nie da się przejść obojętnie. W pełni diodową sygnaturę świetlną w kształcie litery V z przodu i z tyłu, poznaliśmy już w nowym C4. Samochód będzie dostępny na rynku zarówno w wersji zasilanej tradycyjnym silnikiem benzynowym, jak i w odmianie hybrydowej typu plug-in (w przyszłości zapewne również w pełni elektrycznej).

Testowaliśmy: Nie poczujesz dziur i przypniesz własny tablet do deski. Nowy Citroen C4 - TEST, OPINIA, CENNIK

Samochód pełen nieszablonowych rozwiązań otrzymał nieco podwyższone zawieszenie oraz osłony ochronne nadkoli oraz progów. Dzięki tym zabiegom ma być praktyczniejszy w użytkowaniu i przy okazji przypominać modnego crossovera. Co ciekawe, Citroen C5 X otwiera nowe możliwości za sprawą aktywnego zawieszenia Citroën Advanced Comfort, które ma jeszcze bardziej potęgować wrażenie podróżowania "magicznym dywanem”. Dziury, krawężniki, progi zwalniające i wszelkie nierówności nawierzchni w tym samochodzie mają być dosłownie połykane. Skuteczność zwiększa system Progressive Hydraulic Cushions pozwalający kierowcy dostosować poziom tłumienia jednym z trzech zdefiniowanych trybów jazdy.

Wyrafinowane wnętrze otrzymało garść zabiegów stylistycznych, które poznaliśmy już w modelu C4 Aircross. Deska rozdzielcza ma podobny kształt, a otoczenie przypomina komfortowy salon, który zwykle jest miejscem wypoczynku. Spory rozstaw osi wynoszący 2785 mm sprawia, że w drugim rzędzie nie będzie brakować miejsca, a bagażnik zmieści 545 litrów ładunku (do 1640 l po złożeniu oparć kanapy). Aerodynamiczna sylwetka dostała szeroki, funkcjonalny otwór bagażowy i niski próg załadunkowy, co zapewnia łatwe i praktyczne codzienne użytkowanie. Wymiary nadwozia to: długość 4805 mm, szerokość 1865 mm, wysokość 1485 mm. Aby podróże były maksymalnie relaksujące, szczególną uwagę zwrócono na akustykę - laminowane akustycznie szyby przednie i tylne będą gwarancją wyjątkowej izolacji od hałasu z zewnątrz.

Specjalna konstrukcja foteli Advanced Comfort, zadba o zrelaksowanie nawet w długich podróżach. Francuzi zapowiadają, że dobre samopoczucie na pokładzie potęgować będą też zaawansowane technologie funkcje, które upraszczają użytkowanie i podnoszą komfort prowadzenia pojazdu. Wokół nadwozia rozmieszczono radary, kamery i czujniki. Wyświetlacz Head Up otrzymał rozszerzone możliwości prezentowania danych, a szereg funkcji wspomagających zmniejsza obciążenie psychiczne kierowcy.

Nowy interfejs informacyjno-rozrywkowy z centralnym 12-calowym ekranem dotykowym HD i widżetam, ma być łatwy w obsłudze i dodatkowo umożliwiać sterowanie funkcjami z poziomu komend głosowych. Wyposażenie może pochwalić się 4 gniazdami USB typu C i bezprzewodowym ładowaniem smartfonów, system aktualizuje się w czasie rzeczywistym za pośrednictwem chmury i wykorzystuje technologię Mirror Screen bez konieczności podłączania smartfona. 

Citroen C5 X

i

Autor: Citroen 2021 Citroen C5 X

Citroen C5 X pojawi się w kilku odmianach napędu. Szczegółowa specyfikacja nie jest jeszcze znana, ale pewne informacje zostały podane do wiadomości. Pod maskę trafią dobrze znane, sprawdzone silniki benzynowe, a flagową propozycją na początku będzie hybryda plug-in o mocy 225 KM, która umożliwia przejechanie około 50 km na energii elektrycznej. Naładowana bateria gwarantuje przyjemność cichego rozruchu i pracy przy zerowej emisji CO2. Pojazdem tym będzie można pojechać w trybie elektrycznym z szybkością do 135 km/h. Użytkując auto w jeździe miejskiej i podmiejskiej, przy częstym podpinaniu Citroena do punktu ładowania, możliwe jest przemieszczanie się wyłącznie przy użyciu prądu.

Sprawdziliśmy: Gdy go odśnieżałem, zasięg znikał w oczach. Elektryczny Citroen ë-C4 - TEST, OPINIA, GALERIA

Francuski reprezentant segmentu D trafi do europejskiej sprzedaży w drugiej połowie 2021 r. Auto fizycznie zaparkuje w salonach na początku 2022 roku.