Hyundai Kona N

i

Autor: Hyundai Hyundai Kona N

Praktyczny diabełek! Gorący Hyundai Kona N z szybkim automatem to więcej niż crossover

2021-04-28 8:34

Hyundai Motor zaprezentował swojego pierwszego gorącego SUV-a z literką „N” w nazwie. Auto łączy ekscytujące osiągi przednionapędowego hot-hatcha z użytecznością miejskiego crossovera. Hyundai Kona N otrzymał w serii szybko działający automat, pozwalający osiągnąć czas od 0 do 100 km/h w czasie 5,5 sekundy.

Hyundai Kona N jest pierwszym modelem marki, w którym połączono nadwozie typu SUV z robiącymi wrażenie osiągami. Nowy członek rodziny N został wyposażony w czterocylindrowy silnik 2.0 T-GDI o mocy 280 KM i 392 Nm. Z jednostką łączona jest dwusprzęgłowa 8-biegowa przekładnia N DCT typu mokrego, zapewniająca szybką zmianę biegów. Napęd trafia na przednią oś, a masa własna Kony N wynosi 1510 kg. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 5,5 s, a prędkość maksymalna dochodzi do 240 km/h. Seryjnie montowana skrzynia N DCT oferuje sportowe funkcje zwiększające możliwości samochodu dzięki zastosowaniu dedykowanego trybu zmiany przełożeń biegów (N Power Shift, N Grin Shift i N Track Sense Shift). Istnieje też możliwość ręcznej zmiany biegów, dzięki wykorzystaniu łopatek umieszczonych za kierownicą lub dźwigni zmiany biegów. 

Testowaliśmy: Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 275 KM Performance: petarda!

Wyposażenie auta zawiera szereg rozwiązań niedostępnych w tradycyjnej Konie. W N-ce zastosowano elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (e-LSD) oraz konfigurowalny system kontroli stabilności (ESC). Tryby jazdy zostały zoptymalizowane, aby usprawnić pokonywanie zakrętów. Tryb Traction zapewnia przyczepność w różnych warunkach drogowych, natomiast system N Grin Control oferuje do wyboru pięć trybów jazdy znanych z pozostałych modeli N (Eco, Normal, Sport, N i Custom). Funkcje takie jak Launch Control lub Creep Off zapewniają pełną efektywność na torze wyścigowym. Dostępne tryby jazdy zmieniają charakter pojazdu, dostosowując parametry pracy silnika, elektroniczną kontrolę stabilności, dźwięk wydechu i układ kierowniczy, optymalizując je do różnych warunków jazdy. 

Aby zapewnić jeszcze bardziej emocjonujące wrażenia z jazdy, zainstalowano elektroniczny generator dźwięku (ESG), by wzmocnić sportowy dźwięk silnika wydobywający się z wydechu. Wewnątrz pojazdu, u podstawy przedniej szyby, generator dźwięków silnika zapewnia dodatkowy efekt akustyczny, dopasowany do nastroju kierowcy. Zmienna regulacja tłumika również przyczynia się do charakterystycznego dźwięku wydechu. Układ zmiennych zaworów wydechowych jest standardowym wyposażeniem.

Sprawdziliśmy: Hyundai i30 N Project C to limitowany hot-hatch, który marnuje się na publicznych drogach - TEST, OPINIA

Hyundai Kona N już z wyglądu wyróżnia się na tle konwencjonalnej odmiany. Inne są zderzaki i elementy dekoracyjne z czerwonym akcentem przewodnim. Z tyłu dominuje duży, dwuskrzydłowy spojler dachowy z trójkątnym światłem STOP. W dolnej części tylnego zderzaka duży dyfuzor poprawia wylot powietrza i minimalizuje turbulencje. Dwie duże końcówki układu wydechowego dodatkowo podkreślają sportowego ducha auta. W nadkola trafiły 19-calowe kute obręcze kół ze stopów lekkich. Dedykowane opony Pirelli P-Zero mają rozmiar 235/40 R19. Za obręczami pracuje wysokowydajny układ hamulcowy. Zwiększone przednie i tylne tarczowe hamulce pobierają dodatkowe powietrze przez powiększone wloty po obu stronach przedniego zderzaka samochodu, zapewniając lepszą funkcję chłodzenia. 

W kabinie zamontowano sportowe fotele i elementy otoczenia charakterystyczne dla linii modelowej N. Jedną z wyróżniających się cech jest sportowa kierownica N z dwoma konfigurowalnymi przyciskami N. Otoczenie wykończone zostało czarnymi tworzywami i akcentami w kolorze Performance Blue oraz siedzeniami z tkaniny, skóry lub zamszu. Wyposażenie seryjne jest bogate, a bagażnik liczy 361 litrów pojemności. Hyundai Kona N ponadto jest pierwszym samochodem z linii N wyposażonym w wyświetlacz Performance Head-Up (HUD). Po włączeniu wyświetlacza w trybie Sport lub N pojawiają się informacje, takie jak obroty, prędkość lub wskaźnik zmiany biegów.

Auto trafi na rynek w tym roku. Ceny nie są jeszcze znane.

Nasi Partnerzy polecają