Prawo jazdy także dla 17-latków

i

Autor: LUKASZ GAGULSKI / SUPER EXPRESS Prawo jazdy także dla 17-latków

prawo jazdy

Prawo jazdy z nowym ograniczeniem wieku. Znamy szczegóły zmian

2024-11-11 10:37

Ministerstwo Infrastruktury chce, by już osoby w wieku 17 lat mogły kierować pojazdami. Takie przepisy obowiązywały w Polsce do 2002 roku. - Nie było z tym problemu, w wielu państwach europejskich funkcjonuje to pod pewnymi obostrzeniami - mówi Rafał Grodzicki z warszawskiego WORD. Zgodnie z propozycją prawo jazdy mógłby uzyskać 17-latek korzystający z uprawnień wyłącznie pod okiem doświadczonego kierowcy.

Spis treści

  1. Prawo jazdy dla młodych. Propozycja zmian w prawie
  2. Prawo jazdy dla 17-latków. Egzaminator WORD: Tak, ale pod pewnymi warunkami
  3. Okres próbny dla młodych kierowców

Prawo jazdy dla młodych. Propozycja zmian w prawie

W połowie 2002 r. zmieniły się przepisy dotyczące prawa jazdy. Podniesiono wówczas minimalny wiek kierowców z 17 na 18 lat. Teraz, po ponad 20 latach, przepisy te mają powrócić, ale na nowych zasadach.

- Proponujemy przywrócenie możliwości wydawania prawa jazdy kategorii B osobom, które osiągnęły 17 lat i uzyskały pisemną zgodę rodziców lub opiekunów, pod warunkiem że taki nieletni kierowca będzie korzystał z tych uprawnień wyłącznie w towarzystwie dorosłego, doświadczonego kierowcy nadzorującego jazdę z siedzenia pasażera – powiedział cytowany przez PAP wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec, w czasie sejmowych prac nad zmianami przepisów w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego Renata Rychter wyjaśniła, że w przypadku propozycji obniżenia minimalnej granicy wieku do uzyskania prawa jazdy resort wzorował się na innych państwach członkowskich UE. - Jest to rozwiązanie, które funkcjonuje w innych państwach, jak Niemcy, Dania, Niderlandy, Francja, Węgry, Włochy, cała Skandynawia, czyli państwa, które mają wysoki poziom kultury jazdy i wysoki poziom bezpieczeństwa w ruchu drogowym - podkreśliła.

Osoba towarzysząca młodemu kierowcy będzie musiała:

  • mieć ukończone minimum 24 lata
  • minimum pięcioletni staż posiadania prawa jazdy kat. B,
  • nie będzie mogła mieć na przestrzeni tych pięciu lat zatrzymanego uprawnienia i za każdym razem musi być w pełni trzeźwa.

Prawo jazdy dla 17-latków. Egzaminator WORD: Tak, ale pod pewnymi warunkami

O prawo jazdy dla 17-latków zapytaliśmy egzaminatora WORD. - Kiedyś w Polsce obowiązywało prawo jazdy od 17. roku życia i nie było z tym problemu. W wielu państwach europejskich funkcjonuje to pod pewnymi obostrzeniami. Nie miałbym nic przeciwko takim zmianom, pod warunkiem, że u nas również byłoby to ograniczone, np. obowiązkową jazdą z osobą dorosłą posiadającą prawo jazdy czy wielkością albo mocą pojazdu. Ważne, żeby młody człowiek był pod kontrolą organów państwa, żeby sprawdzać, czy właściwie zachowuje się na drodze - przekonuje Rafał Grodzicki, kierownik Wydziału Realizacji Egzaminów Państwowych z warszawskiego WORD. Jednocześnie przypomina o potrzebie wprowadzenia okresu próbnego dla świeżo upieczonych kierowców.

Ze statystyk wynika, że najwięcej wypadków powodują osoby w wieku 18-24 lata.

Kiedy nowe przepisy mogłyby wejść w życie? Być może już w przyszłym roku. Propozycją resortu infrastruktury zajmie się teraz rząd, a następnie Sejm.

Okres próbny dla młodych kierowców

Resort infrastruktury chce dodatkowo wprowadzić okres próbny dla kierowców, którzy pierwszy raz uzyskali prawo jazdy kat. B, w tym obejmujący nieletnich posiadaczy prawa jazdy tej kategorii. - Proponujemy, aby w okresie próbnym kierujący pojazdem nie mógł spożywać alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu, przekraczać prędkości 50 km/h na obszarze zabudowanym, 80 km/h poza obszarem zabudowanym i 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej dwujezdniowej, a także wykonywać przewozu osób taksówką albo w ramach przewozu okazjonalnego – zapowiedział wiceminister Stanisław Bukowiec.

Nowy Suzuki Swift, zdjęcia:

Policyjne działania wymierzone w kierowców
Kult auta w Polsce. Dlaczego Polacy kochają szybką jazdę? Bartosz Józefiak
Polacy kochają jeździć szybko i nieostrożnie. Chociaż liczba wypadków na drogach spada, to i tak przodujemy w tragicznych statystykach w porównaniu do innych krajów Unii Europejskiej. Kto jeździ najniebezpieczniej? Dlaczego jako społeczeństwo na to pozwalamy? Czy największym problemem na drogach są pijani kierowcy - i kto najczęściej wsiada za kółko po kieliszku? Rozmowa z dziennikarzem Bartoszem Józefiakiem, autorem reportażu "Wszyscy tak jeżdżą".
Nie ma głupich pytań